کد خبر: ۳۷۸۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 16 February 2017

به گزارش تابناک یزد،مسئول مرکز تحقیقات اردکان شناسی گفت: اردکان بیش از 250 قنات داشته که هم اکنون 192 چشمه آن زنده و آبدهی دارند.
نادر پیری  در همایش آب و قنات با مدیران مدرسه های اردکان افزود: از این تعداد 10 مورد ان به ثبت ملی رسیده که مربوط به شهرستان های تفت ، زارچ ، میبد و یزد می باشد.
وی اضافه کرد: در این شهرستان هیچ کدام از قنات به ثبت ملی نرسیده است .
این پژوهشگر با بیان اینکه خشکسالی بلای جان قنات ها و عامل اصلی خشک شدن آن چاه های عمیق است تصریح کرد: بر اساس تعریف کمیته میراث جهانی یونسکو ، قنات تعامل میان انسان و طبیعت می باشد .
پیری اظهار کرد : با توجه به اینکه در کتاب های درسی دانش آموزان مبحثی در مورد قنوات نوشته شده است لازم به توضیح بیشتر در این مورد شده ایم که از آموزش و پروش خواستار همکاری و همراهی بیشتر هستیم.
مسئول مرکز تحقیقات اردکان شناسی بیان داشت : مقاله ای در سال 86 به چاپ رسیده برای اطلاع پیدا کردن از اهمیت قنات ها در این استان که بعضی
مردم اطلاع ندارند که ذخایر آبی ما کم شده است و آب های زیر زمینی آلوده می باشد .
وی صنعت گردشگری را یک مبحث به روز در دنیا دانست و گفت: این صنعت جزو سومین صنعت امروزی به حساب می آید .
پیری اظهار داشت : در این صنعت پاک هیچ پولی از دست داده نمی شود بلکه ما می توانیم فرهنگ خود را به گردشگران داخلی و خارجی منتقل کنیم .
این مسئول با بیان به اینکه قنات ها را می توان در زمره کهن ترین دستاوردهای تکنیکی بشر به حساب آورد و بر اساس تعریف کمیته میراث جهانی یونسکو قنات تعامل میان انسان و طبیعت می باشد .
در استان یزد 2قنات ثبت جهانی شده است و 10 قنات هم ثبت ملی می باشد .
اردکان با 85 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار