کد خبر: ۳۷۸۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳ 15 February 2017
به گزارش تابناک یزد،طبق آموزه‌های دینی و فرهنگ ایرانی اسلامی باید امکانات رفاهی برای همه اقشار و گروه‎‎های مختلف جامعه به طور برابر فراهم شود.
بهره‌گیری از فرصت‌های شغلی برابر، بهداشت، تحصیل و ازدواج و کمترین آن مناسب‌سازی شهری، خواسته‎‎هایی است که برای قشر معلول جامعه هنوز برآورده نشده است؛ معلولانی که ظرفیت‎‎ها و استعدادهای آنها با افراد سالم برابر و حتی بعضاً بیشتر از آنهاست؛ معلولانی که اگر به آنها فرصت‎‎های برابر داده شود مانند افراد سالم جامعه دارای ظرفیت‎‎ها و استعدادهایی هستند که شاید بیشتر از افراد سالم باشد؛ استعدادهایی که کم و بیش در حوزه‎‎های ورزش، صنایع دستی، علمی و حتی تحصیلات عالی شاهد آنها هستیم.
از طرفی هر روز شاهد افزایش جمعیت معلولان در جامعه به ویژه در استان هستیم ولی تنها به امر پرداخت مستمری به آنها که اگر تحت پوشش بهزیستی باشند به مقدار ناچیزی به آنها تعلق می‎‎گیرد توجه شده و به امر ازدواج، اشتغال و همچنین مسکن آنها توجهی نشده است.
هر چند بهزیستی متولی اصلی خدمت‌رسانی به معلولان در جامعه است اما با توجه به حجم ورودی     به این نهاد و محدودیت‎های منابع مالی نمی‌تواند به تنهایی عهده‎‎دار این مسئولیت بزرگ باشد و به ویژه در رابطه با «مناسب سازی» به شدت نیازمند همکاری دیگر دستگاه های استان و همچنین مسئولان شهریاست.

مشکل مناسب    سازی شهری
مدیر عامل انجمن نابینایان استان می‌گوید: نابینایان استان در درجه اول با مشکل اشتغال و بعد از آن ازدواج و مناسب    سازی نشدن معابر شهری مواجه هستند و این در حالی است که تاکنون از سوی مسئولان اجرایی، اقدام قابل ملاحظه‎‎ای برای رفع این مشکلات انجام نشده است.
«روح الله رنجبر» می‌افزاید: تشکل نابینایان استان یک نهاد غیر دولتی است که 3 هزار نفر عضو دارد و سعی کرده است با توجه به توان خود، فرصت    هایی را برای حضور این قشر در جامعه فراهم کند.
به گفته وی، قشر نابینا حتی از ارتباط در فضای مجازی هم محروم هستند در حالی که فضای مجازی یک وسیله ارتباط جمعی برای همگان است و باید برای ارتباط نابینایان مناسب‎‎سازی شود.
رنجبر با انتقاد از کوتاهی دستگاه‎‎های اجرایی در فراهم کردن فرصت‎‎های برابر برای نابینایان، ادامه می‌دهد: حداقل خواسته نابینایان، مناسب    سازی معابر شهری است و چندین جلسه در این رابطه با دستگاه‎های اجرایی و مسئولان امور شهری برگزار شده ولی تاکنون بازخوردی نداشته است.
وی می‌افزاید: البته در نشست با استاندار یزد قرار شد تشکل ما به عنوان ناظر در طرح‎‎های عمرانی حضور داشته باشد تا در مورد مناسب‎‎سازی، نظارت دقیقی صورت گیرد ولی این تنها در حد یک حرف بوده است.
مدیر عامل انجمن نابینایان استان در ادامه از نبود یک خط ویژه اتوبوسرانی برای نابینایان در تردد شهری انتقاد می‎‎کند و می‌گوید: از مسئولان فراهم کردن یک خط ویژه شهری مناسب‎‎سازی شده برای نابینایان را درخواست کردیم ولی در این باره نیز موفق نبودیم.
وی می‌افزاید: در هم‎‎اندیشی با مدیر اجتماعی استانداری قرار شد که یک بانک اطلاعاتی درباره اشتغال و اطلاعات نابینایان ایجاد شود.
به گفته رنجبر، قرار شد یک پرونده الکترونیکی جامع از وضعیت نابینایان جویای کار با همکاری مددکاری بهزیستی تهیه شود و در اختیار استانداری برای رفع مشکل نبود اشتغال قرار گیرد که بعد از ایجاد این بانک متاسفانه اطلاعات و آمار اشتباهی از نابینایان ارائه  شد.
وی بیان می‌کند: در مرکز خانواده و کودک نابینا، بر کودکان نابینا از 6 سالگی مهارت‌های زندگی آموزش داده می‌شود تا برای حضور در جامعه توانمند شوند، همچنین در مرکز سلامت روان برای نابینایان تحصیلکرده مشاوره ارائه می‌شود تا به خودباروری برسند.

فراهم نشدن 3 درصد سهم اشتغال معلولان
مسئول تشکل معلولان استان نیز می‌گوید: قانون و جامعه نتوانسته فرصت برابری را برای معلولان با وجود توانایی بالای آنها و ظرفیت خوب معلولان، فراهم کند.
«محمد رادمنش» می‌افزاید: تشکل معلولان هزار نفر را تحت پوشش و حمایت‌های خود قرار داده و شرایط را برای آموزش فنی و حرفه‌ای، وسایل توانبخشی، جشن‌های پارالمپیک و اردوهای تفریحی فراهم کرده است.
به گفته مسئول این تشکل، طبق قانون جامع حمایت از معلولان کشور باید 3 درصد از استخدام‌های کشور به معلولان اختصاص یابد که متاسفانه تاکنون این قانون عملی نشده است.
رادمنش ادامه می‌دهد: در ترددهای شهری، وسایل نقلیه عمومی و خاص برای ایاب و ذهاب معلولان اختصاص نیافته و آنها با مشکلات بسیاری در اجتماع دست به گریبان هستند.
وی ادامه می‌دهد: عابربانک‎های نامناسب برای معلولان، ساختمان‌های اداری چند طبقه و مناسب‎‎سازی نشده و نبود اتوبوس‎‎های شهری مناسب برای معلولان، از جمله چالش‎های امروز معلولان برای حضوری چشمگیر و مناسب در اجتماع است.

   فراهم کردن زمینه اشتغال برای معلولان
مسئول تشکل معلولان استان که خود کارآفرین معلول نمونه کشوری است، می‌گوید: برای معلولان استان با ایجاد بستر لازم برای آموزش فنی و حرفه‎‎ای، فرصت‎‎های شغلی فراهم کرده‎‎ام و این در حالی است که آنها از استعداد و توانایی خوبی برخوردارند.
«محمد رادمنش» ادامه می‌دهد: تاکنون با دایر کردن 4 مجموعه در شهر یزد، زمینه اشتغال 5 تا 6 نفر از معلولان در هر کدام از این مراکز را فراهم کرده‎‎ام.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار