کد خبر: ۳۷۷۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵ 14 February 2017
به گزارش تابناک یزد، مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر ممنوعیت اشتغال همزمان پزشکان در بخش خصوصی و دولتی در قانون برنامه ششم توسعه با ایراد شورای نگهبان روبه رو شد. به نظر شورای نگهبان این بند از قانون برنامه ششم توسعه با اصل سوم و 28 قانون اساسی مغایرت دارد و مصوبه مجلس محرومیت جدیدی برای شاغلان در بخش‌های دولتی ایجاد خواهد کرد.

اعضای این شورا ایرادی مبنایی و زیر ساختی به این بند ماده قانونی گرفته‌اند و معتقدند اصل 28 قانون اساسی، عمومی است و هر کسی طبق آن حق دارد شغلی را که به آن مایل است  انتخاب کند. از این رو پزشکی که بخشی از ساعات غیر اداری خود را در بخش خصوصی صرف می‌کند در تعارض با هیچ‌کدام از این اصول نیست.

گفتنی است نمایندگان مجلس در جلسه علنی 18 دی ماه زمان بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه ماده ۸۹ را با ۱۵۲ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند. بر اساس این مصوبه کلیه پزشکان، دندانپزشکان و داروسازانی که در استخدام دستگاه‌های اجرایی هستند نمی‌توانند به فعالیت انتفاعی پزشکی در سایر مراکز خصوصی و عمومی غیردولتی بپردازند. در واقع بر این اساس اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و عمده پزشکان با تجربه‌ای که در بخش‌های دولتی هم فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند در بیمارستان‌های خصوصی، کلینیک‌ها و از همه مهم‌تر مطب‌های شخصی طبابت کنند.

دلایل موافقان و مخالفان
رد شدن بند ب ماده ٨٩ قانون برنامه ششم توسعه توسط شوراي نگهبان در حالي است كه از همان روز تصويب در كميسيون تلفيق برنامه ششم توسعه مجلس، واكنش هاي مخالفي در جامعه پزشكي به دنبال داشت. بنا به اعلام رئیس کل سازمان نظام پزشکی، در فاصله‌ای که این قانون به شورای نگهبان فرستاده شد، نامه‌ای با 10 هزار امضا از طرف متخصصان کشور برای آیت‌الله جنتی و رئیس مجلس فرستاده شد.

رئيس سازمان نظام پزشكي با اشاره به رايزني‌هايي كه با رئيس مجلس و اعضاي كميسيون بهداشت و درمان مجلس در ارتباط با پيشنهاد حذف اين موضوع داشتند، مي‌افزايد: پس از تصويب مجلس، نامه‌نگاري‌هايي با شوراي نگهبان داشتيم، در اين نامه‌نگاري‌ها، اشكالات اين مصوبه را مورد اشاره قرار داديم. زالي ادامه مي‌دهد: سه موضوع بيش از ساير موضوعات در اين قبيل مصوبات به چشم مي‌خورد كه ما آنها را براي شوراي نگهبان برجسته كرديم؛ بار مالي جديد، اشكال شرعي و تعارض با اصول قوانين كشور.

انتقادات رئيس صنف پزشكان درباره اشكال شرعي و تعارض با قوانين كشور به شكلي جدي جوسازي وي را براي وتو كردن اين مصوبه براي شوراي نگهبان روشن كرده است، اما ظاهراً ماجراي بار مالي جديد اين مصوبه نكته‌اي است كه شوراي نگهبان براي بازگرداندن اين مصوبه به مجلس روي آن تأكيد داشته است.

هیج جای دنیا قانون ممنوعیت دو شغلی برای پزشکان وجود ندارد
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درباره چگونگی اشتغال همزمان پزشکان در بخش‌های دولتی و خصوصی گفت: در میان ۳۴ کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه فقط ۳ کشور نسبت به مشروط کردن طبابت دوگانه، آن هم برای خدمات بستری، اقدام کرده‌اند. وزیر بهداشت افزود: در کشورهایی از جمله بلژیک، دانمارک، استرالیا، کانادا، ایالات متحده امریکا، ترکیه، اتریش، سوئیس، ژاپن، فنلاند، انگلستان و فرانسه، اشتغال همزمان پزشکان در بخش خصوصی و دولتی کاملا مجاز و آزاد بوده و تاکنون هیچ کشوری در دنیا نسبت به غیرمجاز بودن کامل اشتغال دوگانه پزشکان قانون وضع نکرده است.

همچنین از دیدگاه وزیر با اجرایی شدن چنین مصوبه ای مراکز آموزشی و درمانی دولتی از اساتید مجرب و ماهر خالی می‌شود و وزارت بهداشت در سه حوزه آموزش، بهداشت و درمان با مشکلات جدی مواجه می‌شود.

بازخواني نظرات مخالفان اين قانون و توجيه اين مخالفت‌ها با خالي شدن بخش دولتي از پزشكان حاذق، ‌آسيب ديدن به آموزش پزشكي و سلامت مردم می باشد. از سوي ديگر برخي از طرفداران اين قانون از جمله مسعود پزشكيان، نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در اين باره از واقعيت‌هاي مهمي پرده بر مي‌دارند كه نشان مي‌دهد خروج برخي پزشكان از بخش دولتي نه فقط ضربه‌اي به مردم و آموزش نمي‌زند كه قطعاً به سود آنهاست. پزشكيان با بيان اينكه يك پزشك نبايد دكان باز كند، تصريح مي‌كند: «‌پزشك نبايد در 10 جا كار كند و نتواند پاسخگوي مريض باشد. به اسم محرومان ولي به كام گردن كلفتان قانون ننويسيم. ما قانوني مي‌نويسيم كه كسي حق نداشته باشد در چارچوب قانون از قانون فرار كند و در سيستم دولتي به مريض نمي‌رسند و خدمتي ارائه نمي‌شود و مي‌گويند رزيدنت شما را عمل مي‌كند؛ ولي در خارج از بيمارستان دولتي ما شما را عمل خواهيم كرد.‌»

وي خطاب به اينگونه پزشكان مي‌گويد:‌شما بيخود مي‌كنيد كه به بيمار مي‌گوييد بياييد در خارج از بيمارستان دولتي عمل شويد. مگر بيمارستان دولتي را چه كسي ساخته است؟ اگر بيمارستان بد است، در آن را ببنديد و اگر بيرون از بيمارستان خوب است همه بروند آنجا.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار