کد خبر: ۳۷۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۲ 14 February 2017
محمد مهدی اقبالی
«سید جواد میرحسینی» 43 ساله و کارشناس ارشد مدیریت ورزشی هم‌‎اکنون معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان است. او از سال 1372 در جمعیت هلال احمر استان مشغول به‌کار است و از 3 سال پیش تاکنون در حوزه معاونت امداد و نجات مشغول خدمت است. همشهری در رابطه با فعالیت‌های این حوزه و مشکلاتی که در این بخش وجود دارد با وی به گفت‎‎وگو پرداخته است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.
  • پیش از پذیرش مسئولیت در این معاونت    ، در چه حوزه  هایی فعالیت داشتید؟
پیش از معاونت امداد و نجات استان، مسئول مرکز پرورش اسلامی شهرستان نیر بودم؛ مدتی رئیس شعبه بافق و نیز مدیر فرهنگی استان شدم و پس از آن معاون جوانان، سرپرست شعبه یزد و مدتی هم سرپرست حوزه داوطلبان بودم.
  • ویژگی‎‎های استان که مربوط به معاونت شما می    شود، چیست؟
یزد استان کم حادثه‎ ای است و بیشتر حوادثی که وجود دارد مرتبط با حوادث جاده ای و کوهستانی است که با تلاش و جدیت تیم‎‎های امدادی در کوتاه‎‎ترین زمان ممکن به نیازهای احتمالی پاسخ داده می شود.
  • پرحادثه‎‎ترین روزهای امسال مربوط به چه روزهایی است؟
ایام نوروز امسال با توجه به تعدد سفرها با ثبت 162 حادثه که منجر به 499 حادثه دیده شد، پرحادثه‎‎ترین روزهای سال بود. در طرح نورورزی امسال استان 172 نیروی عملیاتی در قالب 19 پایگاه ثابت و سیار مشغول خدمت به مسافرین و مردم بودند و 40 نفر نیز نجات یافته از حوادث داشتیم.
  • برنامه های معمول معاونت امداد و نجات استان چیست؟
علاوه بر طرح‎‎های تابستانه، زمستانی و نوروزی، برنامه های دیگری مانند دوره‎های آموزشی‎‎، مانورها‎‎، مسابقات امدادی، اردوهای سیاحتی و زیارتی، همایش کویرنوردی و کوهنوردی و برنامه‎های توان  افزایی، جزو برنامه‎‎های معمول این معاونت است.
  • برنامه‎‎های آموزشی و مانور‎‎های معاونت امداد و نجات شامل چه مواردی می‌شود؟
برنامه های آموزشی شامل رشته های امداد و نجات جاده‌ای، کوهستان، سیلاب، آوار، دوره‎‎های پیش‌بیمارستانی، پشتیبانی در عملیات و اسکان اضطراری است که این دوره‎‎ها با کمک حوزه آموزش جمعیت برگزار می‎شود. مانور‎ها نیز شامل حوزه جاده، کوهستان، آوار، سیلاب، اسکان اضطراری، پناه گیری و خروج اضطراری است و مسابقات امدادی هم شامل همین رشته هاست. طرح‎های تابستانه، زمستانه و نوروزی نیز با ایجاد پایگاه‎های ثابت و سیار موقت امداد و نجات در مناسبت‎‎های یاد شده، برای رفاه حال مردم و مسافرین در جاده های استان انجام می شود.
  • استان یزد مرکز آنست (عملیات امداد و نجات) نیز دارد؟
یک تیم آنست که شامل 2 قلاده سگ و 2 نفر امدادگر است، در استان فعالیت دارند که امدادگران برای آمادگی در هنگام حوادث به همراه 2 قلاده سگ در دوره‌های آموزشی مربوطه در تهران، اصفهان و چاف شرکت کرده‌اند. این تیم علاوه بر این دوره‌ها، تمرینات روزانه و هفتگی را در پارک‌ها، آوارهای شهری و کوهستان دارد.
آخرین باری که تیم آنست استان در یک حادثه حضور داشت مربوط به عملیات جست‌وجو و نجات مصدومان زیر آوار ساختمان در 13 تیرماه امسال بود که در این حادثه با توجه به این که ساختمان اسکلت بتنی بود، عملیات حدود 17 ساعت به‌طول انجامید تا فرد فوت‌شده را یافتند. در این عملیات که با کمک آتش نشانی انجام شد از مجموع 10 نفر حادثه دیده، 3 نفر مصدوم شدند و یک نفر فوت شد.
  • ‌اکنون چند نفر در این معاونت مشغول خدمت هستند؟
تعداد امدادگران و نجاتگران استان در مجموع 2682 نفر است که 34 نفر آنها پرسنل جمعیت هستند.
  • از مشکلات و چالش‌های خود در این معاونت بگویید.
تجهیزات و امکانات امدادی محدود و بعضاً فرسوده هستند. امدادرسانی در بافت قدیم و سنتی شهرهای استان نیز از دیگر مشکلات ماست چرا که با توجه به باریک بودن معابر و خشت و گلی بودن مصالح ساختمانی، در صورت وقوع حادثه‎ای مانند زلزله راه‌‌های دسترسی بسته می‌شود و رسیدگی به مصدومان بسیار دشوار خواهد بود.
  • چه مشکلات دیگری وجود دارد؟
نبود هماهنگی بین دستگاه‌های امدادی در هنگام بحران و نیز نبود دستورالعمل مشخص و معین برای خدمات امدادی نیز از چالش‌های پیش روی ماست به‌نحوی که هماهنگی بین دستگاه‌ها در زمان وقوع حادثه براساس چارچوب از پیش تعیین شده نیست. خیلی وقت‌ها سازمان‌ها در امور یکدیگر دخالت می‌کنند و این امر باعث اتلاف سرمایه و انرژی و کندی کار می‌شود. بی‌توجهی به تسهیلات رفاهی امدادگران و نجاتگران، کمبود اعتبارات و اجرا نشدن برخی از برنامه‌ها را هم می‌توان به مشکلات موجود اضافه کرد. در این باره به عنوان نمونه می‌توان به برگزار نشدن برنامه قدردانی از نجاتگران طرح نوروزی به خاطر کمبود اعتبار اشاره کرد.
  • چه راهکارهایی برای انگیزش و نشاط بیشتر در میان امدادگران پیشنهاد می‌کنید؟
سال گذشته در این مورد با مشارکت امدادگران و نجات گران یکسری اردو برگزار شد. برگزاری برنامه‌ها و همایش‌هایی که در آن از زحمات نجات‌گران قدردانی شود، همچنین اردوهای سیاحتی و زیارتی برای فعالان این حوزه و تامین غذای گرم برای پایگاه‌ها به صورت مستمر در طول سال می‌تواند در این رابطه موثر  باشد.
  • خانواده شما از کارتان راضی هستند؟ احیاناً از سختی و مشکلات کار امداد گلایه‌ای ندارند؟
همسرم چندین سال است که با جمعیت به صورت داوطلبانه همکاری دارد و اکنون به عنوان کارشناس آموزش موسسه علمی کاربردی جمعیت هلال احمر استان مشغول فعالیت است لذا با توجه به حضور و فعالیت در جمعیت، مسائل و مشکلات را درک می‌کند و همیشه در جهت پیشبرد امور، همراه بنده بوده‌ است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار