کد خبر: ۳۷۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸ 14 February 2017
هیفاء پردل‌
روزگاری نه چندان دور هر چند مثل این روز خبری از وسایل و تکنولوژی و رفاه امروز وجود نداشت ولی خانواده‎‎ها با وجود سختی‎‎های زندگی اغلب شاد و با نشاط بودند.
آن روزها دورهمی‎‎های فامیلی حال و هوای خوبی داشت، زنان خانواده با کمک همدیگر آشپزی، دوخت و دوز و گپ و گفت می‎‎کردند و مردهای فامیل هم دور هم جمع می‌شدند به هر نحو شادی و تفریح می    کردند، به طوری که گاه صدای خنده و شادی آنها به خانه همسایه‎‎ها نیز می    رسید.
اما این روزها دیگر از این شادی    ها کمتر خبری هست و با افزایش شهرنشینی و گذر از زندگی سنتی به مدرن، دیگر کمتر از حال و احوال یکدیگر جویا می    شوند و همیشه نیز سختی‎‎های زندگی را بهانه می    کنند و هنگام دید و بازدید از بستگان، به جای تفریحات گذشته خود را بیشتر با تلفن همراهشان و فضای مجازی سرگرم می‎‎کنند.
البته خانه‎های قوطی کبریتی امروزی نیز دیگر فضایی برای جنب و جوش گذشته کودکان و خانواده‎‎ها ندارد و حتی کودکان خانواده در این حصار سرگرمی‌ای به جز مشاجرات والدین یا همسایه‎‎ها بر سر مشکلات روزمره شهری ندارند.
این در حالی است که شهر یزد هم در مقایسه با بسیاری از شهرهای دیگر از مکان‎‎های تفریحی اندک و محدودی برای سرگرمی برخوردار است و غالباً خانواده‎‎ها یا خود را با برنامه‎‎های تلویزیونی سرگرم می‎‎کنند یا در صورت مساعد بودن آب و هوا در تعطیلات پایان هفته سری به روستاهای ییلاقی اطراف شهر می‎‎زنند تا به اصطلاح آب و هوایی عوض کنند.
کم تحرکی درجامعه امروز یزد هشدار دهنده است؛ در حالی که تفریح و نشاط اجتماعی مهم‌‌ترین اهرم برای کاهش آسیب‎‎ها و مشاجرات اجتماعی است. به نظر می‎‎رسد متولیان و برنامه‎ریزان شهری لااقل به این منظور باید توجه بیشتری به امر تفریح و فراهم کردن ابزار آن برای شهروندان داشته باشند.

تصور نادرست برخی خانواده‌‌ها از تفریح و نشاط سالم
یک بانوی 35 ساله یزدی می‌گوید: بعضی خانواده‎‎ها تصور نادرستی از تفریح و نشاط دارند به نحوی که وقتی صحبت از تفریح می‌شود، فکر می‌کنند تفریح و نشاط مختص قشر خاصی است و تنها به سفرهای خارج از استان یا سفرهای پرهزینه خلاصه می‌شود؛ در حالی که با بودجه‌ای بسیار اندک هم می‌توان وسایل تفریح خود و خانواده را فراهم کرد.
«سارا یکتایی» با اشاره به پدر سالخورده‎‎اش که حوصله تفریح و نشاط را ندارد، اظهار می‎‎کند: با این وجود، هر شب جمعه، اگر هوا مساعد باشد با تهیه غذایی جزئی، آنها را مجبور به رفتن به پارک می‌کنم و چند ساعتی را با مادر و پدرم تفریح می‌کنم.
وی ادامه می‎‎دهد: این مدت اندک، تاثیر زیادی بر والدین سالمندم و همچنین من می‌گذارد و می‌توانم برای مدتی مشکلات اجتماعی را فراموش کنم.یک شهروند دیگر با انتقاد از مسئولان استان برای نداشتن برنامه‎ریزی برای تفریح و نشاط خانواده‎‎های یزدی، معتقد است که در استان مکان‎‎های تفریحی و سرگرمی خیلی محدود است و تنها سرگرمی خانواده‎‎ها پارک‎‎های بزرگ شهر مانند «پارک کوهستان» و « پارک بزرگ شهر» است که در بعضی اوقات به علت ازدحام جمعیت، از رفتن به این اماکن منصرف می‌شویم.
«علی موسوی» ادامه می‌دهد: برخی استان‎‎های همجوار با یزد مانند اصفهان دارای مکان‌های تفریحی و نشاط و همچنین پارک‌های مناسب غنی است ولی در یزد تفریح مردم تنها به همین دو پارک خلاصه شده است یزدی‌ها با توجه به شرایط اقلیمی نیاز به تفریح و نشاط دارند.
به گفته وی، یزد یک شهر توریستی است. مسئولان نباید گردشگری را تنها در گذشت و گذار در بافت و بناهای تاریخی خلاصه کنند بلکه باید شرایط را برای سفرهای ارزان قیمت و همچنین برنامه‌‌های هنری و تفریحی سالم برای خانواده‌‌های یزدی فراهم کنند.

لزوم سرمایه‌گذاری برای سلامت روح و روان
یک فعال اجتماعی می‌گوید: بدن انسان از 2 بخش جسم و روح تشکیل شده و حیات آن در وهله اول مستلزم تامین نیازهای اولیه جسمی و در وهله بعد نیازمند توجه به سلامت روح و روان است.
«شکوه نیک‌نظر» می‌افزاید: انسان‌ها برای تقویت جسمشان غذا می‌خورند، ورزش می‌کنند و می‌خوابند ولی به تقویت روح خود توجه لازم را ندارند.وی «تفریح» را مجموعه فعالیتی برای بازیافت انرژی از دست رفته و ایجاد شرایط بهتر برای بهره‌وری بیشتر از فرصت‌های زندگی می‌خواند و می‌گوید: همان‌طور که بدن انسان به غذاهای سالم، ساعت و شرایط خواب و انواع ورزش‌ها نیاز  دارد، روح و روان فرد نیز نیازمند تفریح سالم است.
نیک‌نظر بیان می‌کند: نقاشی، هنرهای نمایشی، فیلم و سینما، همچنین خلاقیت‌‌های ذهنی و جسمی  جزو تفریح‎‎های سالم برای تقویت و آرامش روح و روان است.
وی همچنین بهره‎‎گیری از نعمت‎‎های زمین و خلق روش    های جدید را راهی برای تفریح و نشاط افراد می‎‎خواند و می‌گوید: اگر خانواده‎‎ها برای تفریح و نشاط اجتماعی خود و اعضای خانواده برنامه‎‎ریزی کنند، اعضای خانواده‎‎ای خلاقیت، ذوق و  سلیقه‎‎ و استقلال و اعتماد بیشتری خواهند داشت؛ به نحوی که در برابر مشکلات زندگی و اجتماعی، تاب‎آوری و تحمل بیشتری  دارند.
این فعال اجتماعی می‌افزاید: برای افزایش روحیه نشاط اجتماعی در بین خانواده ها، شهروندان علاوه بر استفاده از مکان    های تفریحی باید از هنرهای نمایشی و تولیدات سینمایی پر محتوا نیز بهره بگیرند. لذا باید شرایط برای رشد هنرهای نمایشی، فیلم و سریال‎‎های پر محتوای فراهم شود تا خانواده‎‎ها علاوه بر بهره‎‎گیری از مکان‌های تفریحی از ابزارهای تفریح سالم بهره‎‎مند شوند.
نیک‎نظر اظهار می‎‎کند: وقتی شرایط برای تفریح سالم مردم و خانواده‎‎ها فراهم باشد، دیگر مردم برای تخلیه هیجانات خود به تفریح‎‎های کاذب اقدام نمی‌کنند.

   سفارش دین به تفریح و نشاط سالم
یک کارشناس مذهبی می‌گوید: دین مبین اسلام سفارش زیادی به تفریح و نشاط دارد. در احادیث مومن و فرد با ایمان را فردی خنده‎‎رو و شوخ طبع معرفی می‎‎کنند.
حجت الاسلام «جواد موسوی» بیان می‎‎کند: البته اسلام، مهم‌‌ترین تفریح سالم را دید و بازدیدهای خانوادگی و سیر و سیاحت‎‎های مختلف می‌داند.وی می‌افزاید: سفر و تفریح به قدری در اسلام سفارش شده که برای رعایت حال مسافر، برای روزه و نماز او هم تخفیف‎‎هایی در نظر گرفته شده است و تاکید دارد که فرد برای نشاط و سلامت روح و روان نیاز به تفریح دارد اما در تفریح، خط قرمز‎‎هایی است که باید رعایت شود.
به گفته حجت الاسلام جواد موسوی، شادی از نگاه اسلام باید به سلامت جسم و روح کمک کند و از هرگونه شادی‎‎های خطر آفرین که به همراه آزار و اذیت دیگران باشد، نهی شده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار