کد خبر: ۳۷۵۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴ 11 February 2017
  ذبیح جلیلی
فروش مواد اولیه خام در بلند مدت نمی‎‎تواند تاثیر مثبتی در روند رو به رشد توسعه یک کشور داشته باشد؛ چرا که غالباً همین مواد در خارج از کشور با تبدیل شدن به فرآورده‎‎هایی با ارزش افزوده بالاتر در شکل و قالبی دیگر با چند برابر قیمت به کشورمان عرضه می‌شود. برگزاری ایده شو در تمام حوزه‎‎ها می    تواند با جمع‎‎آوری تعداد زیادی از ایده ها و جلب افراد دارای ایده در مواد مختلف به نوعی مانع از فروش مواد خام به خارج از کشور شود. به همین منظور نیز مرکز رشد جهاددانشگاهی استان یزد در نظر دارد در بهمن‎‎ ماه سال جاری، ایده شو گیاهان دارویی را برگزار کند و از این طریق موجب بسط فرهنگ نوآوری، جذب سرمایه‎‎گذاری و تجاری‎‎سازی ایده های نو در حوزه گیاهان دارویی شود. همشهری نیز در این رابطه با «احمد افروزیان» سرپرست مركز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان در مورد کم و کیف برگزاری این ایده شو و حوزه گیاهان دارویی در استان به گفت و گو نشسته است که در زیر مشروح آن را می‎‎خوانید.
  • در مورد ایده شو گیاهان دارویی كه در یزد برگزار می شود، توضیح دهید .
مركز رشد گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان یزد به عنوان اولین مرکز رشد تخصصی استان در حوزه گیاهان دارویی در نظر دارد اولین ایده شو تخصصی در مورد گیاهان دارویی را با عنوان «كسب و كارهای موفق و كارآفرینی در گیاهان دارویی » در اشكذر برگزار کند.یكی از اهداف این مركز توسعه كسب و كار و كارآفرینی مبتنی بر دانش و فناوری و حمایت از ایده‎‎های نوآورانه و تبدیل این ایده‎ها به محصولات قابل ارائه به بازار با توان رقابت با محصولات خارجی و توسعه كسب و كارهای فناورانه در رابطه با گیاهان دارویی است. به همین منظور نیز رویداد ایده شو با مشاركت سازمان تجاری‎‎سازی فناوری و اشتغال دانش    آموختگان جهاددانشگاهی دفتر یزد در 26 بهمن ماه سال جاری برگزار می    شود. در نظر داریم که با این برنامه، پرورش قدرت خلاقیت و ایده‎‎پردازی را در یك محیط علمی و دوستانه در حوزه گیاهان دارویی دنبال کنیم.
  • مخاطبان این برنامه چه کسانی هستند؟
تمام كسانی كه در حوزه گیاهان دارویی  دارای دانش یا تجربه حرفه    ای هستند از جمله دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی، خبرگان و نخبگان مرتبط با گیاهان دارویی، كشاورزی و منابع طبیعی، مخاطبان این برنامه خواهند بود. علاقه    مندان می توانند حداکثر تا 24 بهمن‎‎ماه جاری به 2 صورت «شركت‌كننده» یا «ایده دهنده» در این رویداد مشاركت داشته باشند.
  • انتخاب برگزیدگان در این برنامه به چه نحوی است؟ و برگزیدگان از چه حمایت‌هایی برخوردار می‎‎شوند؟
ایده های ارائه شده از سوی هیات داوران بررسی می‎‎شوند و ایده‎‎های منتخب به مرحله نهایی راه پیدا می‎‎كنند که برگزیدگان در روز برگزاری برنامه، ایده های خود را برای حاضران ارائه می‎‎كنند و نهایت از بین ایده های ارائه‌شده، 3 ایده برتر معرفی می‌شوند و جوایز نقدی به آنها تعلق خواهد گرفت. علاوه بر این، ایده‎‎های منتخب از حمایت مركز رشد گیاهان دارویی برخودار خواهند شد و امكان جذب سرمایه‎‎گذار برای تجاری‎‎سازی ایده‎‎های آنها وجود خواهد داشت.
  • از برنامه‎‎ها و فعالیت    های مركز رشد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی بگویید.
مركز رشد گیاهان دارویی سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد با اخذ مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و همچنین هیات امنای جهاددانشگاهی، فعالیت خود را از اسفند 1394 آغاز کرده است و همانند سایر مراكز رشد با تکیه بر علم و فناوری در رابطه با ایده های قابل تجاری شدن با کمک کارآفرینان و واحدهای کوچک و متوسط فعالیت می‎‎کند. این مرکز به شرکت‎‎های مستقر مشاوره ها و اطلاعات ضروری، خدمات و تحهیزات مناسب را برای رشد و ارتقای آنها ارائه می    کند تا پس از چند سال برای حضور مستقل و موثر در صحنه فناوری آماده شوند. مركز رشد گیاهان دارویی همچنین با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد  و توسعه حرفه های جدید از سوی كارآفرینان در قالب واحدهای فعال در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی، پشتیبانی می    كند و در این باره از اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فناوری این شرکت    ها حمایت می‎‎کند.
  • مهم ترین اهداف این مرکز شامل چه موضوعاتی است.
بستر سازی برای تجاری كردن دستاوردهای تحقیقاتی، ایجاد بستر كارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان، كمك به اقتصاد محلی مبتنی بر فناوری، ایجاد فضای لازم برای گسترش و رشد واحدهای كوچك و متوسط دانش  مدار و فناور فعال و تولید و توسعه محصولات و فرایندهای فناوری قابل عرضه به بازار، از مهم ترین اهداف این مرکز است.
  • در حال حاضر چه تعداد شرکت فناور در این مرکز فعالیت می    کنند؟
‎‎اکنون 6 شركت و 4 هسته فناور به صورت مجازی و حضوری در مركز مستقر هستند که در حوزه های كشت و توسعه گیاهان دارویی، بسته    بندی و فرآوری گیاهان دارویی، تولید داروهای گیاهی، تولیدات بیولوژیك و خدمات مشاوره    ای در این حوزه فعالیت می    کنند. البته انتظار می    رود با توجه به تلاش شركت    های مستقر در این مرکز تا پایان سال جاری نیز تعدادی محصول دانش  بنیان در این مرکز به ثبت برسد و روانه بازار شود.
  • نحوه حمایت    های مرکز از این شرکت‎‎ها به چه صورت است؟
خدماتی كه مركز رشد به شركت    ها و هسته های فناور ارائه می‎‎کند همانطور که قبلاً نیز گفته شد شامل خدمات پشتیبانی، اطلاع‎رسانی، مشاوره    ‎‎ای و آموزشی، فنی و مالی و اعتباری است. بر همین اساس نیز كسانی كه موفق به پذیرش در مركز رشد گیاهان دارویی شوند، از خدماتی مانند تامین دفتر كار در مركز، ارائه مشاوره  های فنی تخصصی، اقتصادی و حقوقی، برگزاری دوره  های آموزش تخصصی، معرفی برای بهره    مندی از تسهیلات بانكی، بازار یابی و برندسازی محصولات تولیدی و خدمات آزمایشگاهی و گلخانه    ای، بهره‎‎مند می‎‎شوند.
  • مردم با هر سطحی از دانش می    توانند در كلاس    های آموزشی یا رویداد ایده شو این مرکز شركت كنند؟
برای شركت در كلاس    های آموزشی یا شركت در رویداد ایده شو محدودیت تحصیلی، سنی یا جنسیتی وجود ندارد و تمامی افراد و گروه هایی كه دارای ایده هایی در مورد كسب و كار و كارآفرینی در گیاهان دارویی هستند، می    توانند ایده های خود را مطرح و در این برنامه شرکت کنند. حتی برای كسانی كه صاحب ایده نیستند ولی تمایل دارند كه با فضای این گونه رویدادها آشنا شوند، امكان حضور به عنوان شركت    كننده وجود دارد و صرفاً با ثبت    نام در سامانه اینترنتی مرکز، می    توانند در این رویداد شركت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار