کد خبر: ۳۷۲۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶ 05 February 2017
الهه اسلامی‌
توسعه صنعتی با همه خدماتی که به جامعه جهانی عرضه کرده، خسارت‌های جبران‎‎ناپذیری را نیز به بشر و محیط زیست وی تحمیل کرده است. بارزترین خسارت توسعه صنعتی، تخریب طبیعت است. بر همین اساس باید درصدد رفع مشکلات و معایب توسعه صنعتی و بخش تولید سنتی و صنایع آلاینده برآمد.
رشد تکنولوژی در این رابطه توانسته نقش بسزایی ایفا کند و با سهولت بیشتری کاهش آسیب و آلودگی محیط زیستی ناشی از صنایع آلاینده را به ارمغان بیاورد.
یزد از استان‌های صنعتی کشور است که سطح تولیدات بالایی دارد. بنابراین باید بررسی کرد در این استان کویری که کم آبی بیداد می‌کند و آلایندگی قابل توجهی دارد، آیا تولید بالا به آلایندگی ناشی از آن می‌چربد؟ برای کاهش این آلایندگی چه بایدها و نبایدهایی را باید مدنظر قرار داد و کدام صنایع در طیف پاک‌ترین و آلاینده‌ترین هستند و با آنها چه باید کرد؟ آیا باید پاک‌ترین صنعت را جایگزین صنعت مشابهش کرد که آلایندگی بالایی دارد؟
بر همین اساس نظام مهندسی ساختمان استان استفاده از مصالح نوین ساختمانی را مورد تایید قرار داده و معتقد است که این مصالح باید جایگزین مصالح سنتی شوند.
به عنوان نمونه صرفه‎‎جویی در آب و انرژی، کاهش آلودگی هوا، عایق مناسب صوت، قیمت پایین، پایداری و سبک‎‎سازی و نیز کاهش آسیب‎‎پذیری به هنگام زلزله از مزایای استفاده از بلوک فوم سقفی به عنوان یکی از مصالح ساختمانی نوین به جای بلوک سفال است که به واسطه کوره‌ها تولید می‌شود.

مقاومت یزدی‌ها در مقابل سازه‌های نوین
یک کارشناس صنعت در این زمینه ساختمان می‎‎گوید: حدود 15 سال است که سازه پاک بلوک فوم سقفی، برای جایگزینی سازه سفالی به بازار عرضه شده است.
«علی حیدری» با اشاره به این که بلوک فوم سقفی جزو رسمی‌ترین و اصلی‎ترین سازه‌های سقف محسوب می‌شود، تصریح می‎‎کند: در بین 31 استان کشور، 29 استان، این سازه را به راحتی پذیرفته و مورد استفاده عمده قرار داده‌اند اما استان‌های یزد و اصفهان به دلیل وجود کوره‌های تولید سفال که شدیدا به محیط زیست آسیب می‌رساند و آلایندگی فراوانی بر جای می‌گذارد، این سازه‌های پاک را که از هر جهت بهتر از بلوک سفال است، کمتر مورد استقبال قرار داده‌اند.
وی مهم ترین تاکید بر استفاده از این سازه را به دلیل پاک بودن آن می    داند و می‎‎گوید: کوره‌های سفال با ایجاد آلاینده‌های جبران‎‎ناپذیر، تهدیدی جدی پس از کم‎آبی محسوب می‌شوند؛ ضمن این که کوره‌های تولید سفال جزو صنایع پرآبخواه محسوب می‌شوند و از این لحاظ می‌توان گفت آب پاک را از زمین می‌گیرند به آلاینده تبدیل می‎‎کنند و به محیط زیست برمی‌گردانند.

مردم اطلاع ندارند
این کارشناس ساختمان علت استقبال کم مردم یزد از سازه پاک بلوک فوم سقفی را بی‌اطلاعی مردم از مزایای آن و معایبی که بلوک سفال دارد می‎‎خواند و اظهارمی‎‎کند: این سازه سبک از سال 87 تا 90 در صنعت ساختمان بسیار جا باز کرد و مورد استقبال چشمگیر مهندسان‌، پیمانکاران و اجراکنندگان قرار گرفت.
وی اضافه می‎‎کند: از 6 ماه دوم سال 90 که دلار به یک باره افزایش قیمت داشت، مواد اولیه پلی‌‌استایرین هم به تدریج تا افزایش قیمت زیادی را تجربه کرد.
حیدری ادامه می    دهد: در آن مقطع زمانی استفاده از فوم به دلیل پرهزینه بودن کاهش یافت اما این مساله تنها تا 6 ماه دوم سال 92 ادامه داشت و از آن زمان به بعد با توجه به تغییر دولت، کاهش چشمگیر قیمت نفت و همچنین کم اثر شدن تحریم‌های بانکی، کشتیرانی و بیمه، مجدداً قیمت واقعی خود را پیدا کرد.
وی در این باره عنوان می    کند: در نهایت، این قیمت واقعی به ثبات خود رسید و همین 2 سال حباب قیمت کافی بود که این سازه با کاهش استقبال مواجه شود اما هیچ گاه حذف نشد چرا که کسانی که با مزایای آن آشنایی کامل داشتند، همچنان این سازه را مورد استفاده قرار می‌دهند.

ارزان‌تر بودن سازه پاک بلوک فوم
این کارشناس ساختمان با تاکید بر این که قیمت تمام شده سازه پاک بلوک فوم نسبت به بلوک سفال، بسیار پایین است، بیان می‌کند: این سازه هم ‌اکنون قیمت واقعی خود را پیدا کرده است و بسیار ارزان‌تر و کاربردی‌تر از بلوک سفال کوره‌ای تمام می‌شود.
وی با بیان این که تبلیغات وسیعی برای آگاهی مردم انجام شده است، تصریح می‎‎کند: شهروندان می‌توانند برای آگاهی بیشتر از مشاوره همیشگی که وجود دارند، استفاده کنند.
حیدری در مورد مقایسه فنی بین این 2 سازه بلوک فوم و سفال، می‎‎گوید: وزن بلوک سفال سقفی در یک مترمربع در سقف حدود 80 کیلوگرم است که برای همین متراژ سقف وزن بلوک فوم سقفی حدود کمتر از 2 کیلوگرم است. با این تفاوت که استفاده از بلوک فوم مقدار بتن و تیرچه را هم کاهش می‌دهد و به طور متوسط در هر 100 مترمربع استفاده از بلوک فوم نسبت به بلوک سفال حدود 11 تن بار مرده از سقف کاهش می‌یابد.
وی اضافه می‎‎کند: این مساله به هنگام زلزله نقش بسزایی در تخریب و آسیب جانی دارد، ضمن این که منعطف بودن سازه فوم حدود یک تا 2 ریشتر تخریب را از نظر تجربی کاهش می‌دهد.

بلوک‌های فوم آتش‌زا نیست
این کارشناس صنعت ساختمان در پاسخ به سوالی مبنی بر آتش‎‎زا بودن سازه نوین فوم، اظهار می‎‎کند: آتش‌زا بودن این سازه، یکی از ایرادات منسوخ و سوال برانگیز است چرا که مواد اولیه «ایپیاس» مورد استفاده در تولید فوم تماماً کندسوز بوده و هیچ خطری از این لحاظ متوجه ساختمان نیست.
وی عنوان می‎‎کند: این مساله به تاییدیه سازمان آتش نشانی نیز رسیده و گواهینامه کندسوزی برای این مصالح ساختمانی نیز صادر شده است. بر همین اساس در این مورد، نگرانی وجود نخواهد داشت.
حیدری با تاکید بر این که این سازه بین پوشش قرار می‌گیرد، تصریح می‎‎کند: نمی‌توان ملزوماتی مثل مبل، میز فرش، لوازم صوتی و حتی پوشاک را در یک خانه قرار داد تا لااقل به اندازه فوم پلی استایرن کندسوز باشند، چرا که برخلاف ملزومات نامبرده، فوم پلی استایرن در آنالیز خود عامل کف‌زا دارد که خاموش‌کننده آتش نام می‌گیرد.
وی به دلیل اصلی پررنگ کردن این ایرادی که به فوم گرفته می‌شود اشاره و تصریح می‎‎کند: با همه این احوالات به نظر می‌رسد 29 استان که کوره آجرپزی و سفال ندارند از سازه سبک فوم سقفی استفاده می‌کنند که خود دلیل متقن و محکمی ‌بر موجه بودن این سازه بوده که البته در یزد مظلوم واقع شده است.

به کار بردن مصالح نوین
یک آتش    نشان نیز در مورد آتش    زا بودن این سازه می‎‎گوید: با توجه به این که آتش، خورنده هر چیزی حتی آهن و میلگرد به کار رفته در صنعت ساختمان است، پس نمی‌توان آهن و میلگرد را نیز به این بهانه از بنا حذف کرد.
«سید مصطفی حسینی» ادامه می    دهد: با توجه به عیوب وارده و غرض‎‎ورزانه، واضح و روشن است که با به کار بردن مصالح نوین در ساختمان و جایگزینی آنها با مصالح سنتی، می    توان به مراتب خطرات احتمالی مصالح سنتی را کاهش داد.
وی با بیان این که آتش برای سوختن نیاز به اکسیژن دارد، اظهار می‎‎کند: اگر فرض شود آتش مهیبی، جنگلی را فرا گرفته که با خاموش‎‎کننده‌های ساخت بشر قابل مهار نیست، تنها راهکار، آتش‎‎زدن نقطه‌ای کوچک از جنگل در مسیر باد و سپس خاموش کردن آن است تا دود در مسیر باد قرار گیرد و به طرف آتش غیر مهار حرکت کند. بنابراین با درگیر کردن دود ایجادشده با آتش، دی اکسید کربن تزریق و اکسیژن از بین می‌رود و در نهایت آتش خاموش می‌شود.
حسینی اضافه می‎‎کند: حال فرض کنید اتاقی به ارتفاع 3 متر آتش می‌گیرد، در وهله اول این که آتش هیچگاه 3 متر زبانه نمی‌کشد و همچنین لااقل دود یک متر ارتفاع بالای فضا را در بر گرفته که خود موجب می‌شود آتش به سقف نرسد.

   صنعتی‎‎سازی؛ نیاز مبرم ساختمان    سازی امروز
یک کارشناس صنعت ساختمان با اشاره به حمایت مسئولان از صنعتی شدن ساختمان و پشتیبانی از سازه‌های سبک می    گوید: مسئولان محیط زیست کاملا در جریان آثار مخرب کوره‌ها در استان یزد هستند و تاکنون همراهی خوبی در این مورد داشته‌اند.
«علی حیدری» اضافه می‎‎کند: سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز نقش حمایتی از تمام صنایع را به عهده دارد و با وجود مدیریت خوب این سازمان، هر جا که لازم بوده وارد عمل شده‌‌اند، به طوری که صنعتی    سازی ساختمان را مدنظر دارند.
حیدری با تاکید بر این که صنعتی‌‌سازی ساختمان نیاز مبرم ساخت و ساز امروزی است، از سازمان نظام مهندسی ساختمان می‎‎خواهد که صنعت سبک    سازی فوم را که استفاده نهایی آن به کشور و مردم می‌رسد بیش از پیش مورد حمایت خود قرار دهد؛ چرا که امروزه با توجه به بالا بودن هزینه انرژی برای مردم و دولت، استفاده از سازه فوم سقفی و بدنه بایدجایگاه خود را پیدا کند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار