کد خبر: ۳۷۱۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲ 02 February 2017
محمد رجبی‌
 شهید آیت الله صدوقی در دوران مبارزات انقلابی علیه رژیم ستم‌شاهی، نقش پررنگ و مهمی در مدیریت حرکت‌های انقلابی در استان داشت و مسجد روضه محمدیه یا حظیره که آرامگاه این شهید بزرگوار است، در آن دوران پایگاه فعالیت‌های انقلابی بود.
رویكردهای دینی و انقلابی مردم استان، با مدیریت این روحانی متفکر  به بهترین شیوه پیش می‌رفت به طوری که امام خمینی(ره) در زمان حیاتشان، ایشان را «محور انقلاب اسلامی» معرفی کردند.
جدی‌ترین حرکت انقلابی در شهر یزد با مدیریت شهیدآیت‌الله صدوقی، قیام مردم استان در 8 فروردین‌ماه سال 57 بود که به خون‌خواهی از کشتار رژیم شاهنشاهی در شهر تبریز اتفاق افتاد.
یزدی‌ها در این روز به مناسبت چهلمین روز از قیام مردم تبریز که در اعتراض به کشتار مدرسه فیضیه و تبعید امام خمینی(ره) اتفاق افتاده بود، با مدیریت رهبر انقلابی خود شهید آیت الله صدوقی فریاد اعتراض برآوردند و این حرکت انقلابی تا 10 فروردین ماه ادامه یافت و از این حیث در کشور درخشید.
مردم روز 9 فروردین بعد از سخنرانی آیت الله صدوقی، با سر دادن شعارهای انقلابی در خیابان امام خمینی(ره) حدفاصل مسجد حظیره تا میدان امیرچخماق، اعتراض خود را به کشتار رژیم در شهرهای قم و تبریز وهمچنین تبعید امام خمینی(ره) اعلام کردند.
فردای آن روز یعنی روز 10 فروردین نیز شهید آیت الله صدوقی مردم را به تعطیلی عمومی شهر و اجتماع در مسجد جامع کبیر یزد دعوت کرد و بعد از سخنرانی وی و روشنگری مردم درباره ضرورت بازگشت امام خمینی(ره) از تبعید و آزادی زندانیان سیاسی و تلاش برای سرنگونی رژیم شاهنشاهی، مردم به خیابان آمدند و تظاهرات کردند.
عوامل رژیم از این حرکت انقلابی به خشم آمده و با مردم درگیر شدند و دستاورد این خیزش انقلابی در استان، شهادت 4 نفر از تظاهرات‌کنندگان به نام‌های «محمدرضا نامدار»، «اصغر شهریارمرادی»، «حسین پارسائیان» و «محمدمهدی قدکفروشان» بود.
شهید « اصغرمرادی» اهل اردبیل اولین دانشجوی شهید استان در 10 فروردین است که در آن دوران برای سازماندهی مبارزات جوانان و دانشجویان به یزد سفر کرده بود و اکنون در گلزار شهدای یزد آرمیده است.شهید «مهدی قدکفروشان» اولین شهید دانش آموز انقلاب یزد است که در 10 دهم فروردین مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در گلزار شهدای خلدبرین به خاک سپرده شد.
شهید «رضا نامداری» از دیگر شهدای قیام مردم یزد علیه رژیم ستم‌شاهی در روز 10 فروردین است.این شهید بزرگوار که اولین شهید انقلاب یزد لقب گرفته هم در گلزار شهدای یزد آرمیده  است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار