کد خبر: ۳۶۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸ 29 January 2017
به گزارش تابناک یزد، شهردار یزد با بیان اینکه شهرداری به ساخت و سازهای غیرمجاز نگاه درآمدی ندارد، گفت: شهرداری یزد دریافت پروانه ساخت تا ۴۰۰ متر را رایگان کرد.

 محمدرضا عظیمی‌زاده در نشست علنی شورای اسلامی شهر یزد که با حضور نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل امور شهری استانداری یزد، دادستان یزد، مدیرکل راه و شهرسازی، رئیس نظام مهندسی و جمعی از مدیران عمرانی استان و با موضوع ساخت و سازهای غیرمجاز در یزد برگزار شد اظهار داشت: نردبان هیدرولیکی که برای آتش‌نشانی یزد خریداری شده، هنوز در گمرک تهران است.

وی خاطرنشان کرد: امسال در بودجه آتش‌نشانی یزد سه بالابر پیشنهاد شده بود ولی باید توجه کرد که هزینه این بالابرها هم باید تامین شود ضمن اینکه با توجه به حداکثر ارتفاع ساختمانهای یزد، نیاز به این بالابرها چندان احساس نمی شود و باید امکانات مورد نیاز دیگر تامین شود.

شهردار یزد با بیان اینکه نظام مهندسی و شهرداری اعتبارات لازم برای شناسایی ساختمان‌های ناایمن یزد را برآورد کنند تا سال آینده این اقدام انجام شود، گفت: نمی‌توانیم الان مسئولیت تمام مشکلات بافت تاریخی را بر عهده بگیریم بلکه تا زمان بررسی کامل نقاط ناامن، در حد ظاهری که مشخص است این اقدام را انجام می‌دهیم.

عظیمی‌زاده با تاکید بر اینکه هر روزه کوچه‌هایی از بافت تاریخی در حال برخورد با مشکل است، گفت: این آسیب شهر یزد یک آسیب جدی است و نیاز است که همه دستگاه‌ها همراهی کنند و این موضوع تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: آمادگی داریم برای ساختمان‌های جدید تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری، نظام مهندسی و مسکن و شهرسازی منعقد شود تا در آینده مشکل نداشته باشیم.

شهردار یزد با تاکید بر اینکه در بخش ساخت و ساز عامل اصلی که سبب افزایش تخلفات ساختمانی شده ناهماهنگی بین ادارات است، ادامه داد: ما قوانین و مقررات دستگاه‌های کنار خودمان را آن‌طور که باید قبول داشته باشیم و خودمان را ملزم و مکلف به اجرای آن بدانیم، قبول نداریم.

عظیمی‌زاده تصریح کرد: همین موضوع سبب شده بخشی از ساخت و سازهایی که در شهر انجام می‌شود، آن کیفیتی که باید داشته باشد و نظارتی که بر نحوه اجرا باید انجام شود را نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه هر یک از ما اداره دیگری را در زمینه افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز متهم کنیم اصلا درست نیست و باید با رعایت همه قوانین و مقرراتی که بر دستگاه‌ها حاکم است، کار اساسی انجام دهیم و با هماهنگی جدی، نظارت درست بر ساخت و سازها انجام دهیم.

شهردار یزد ادامه داد: سه عامل در ساخت و ساز غیر مجاز وجود دارد که نخستین آن، نفع بیشتر مالک در ساخت و ساز غیرقانونی است، مالک زمانی می‌بیند ساخت و ساز غیرمجاز برای وی هزینه کمتری از ساخت و ساز قانونی دارد، حتما رویکردش را ساخت و ساز غیرمجاز می‌کند.

عظیمی‌زاده گفت: متاسفانه بسیاری از مردم فکر می‌کنند به جای مصالح خوب، از مصالح ارزان و غیراستاندارد استفاده کند سود بیشتری ‌برند.

وی تاکید کرد: رفع همه این موارد نیاز به هماهنگی دستگاه‌های مختلف دارد، باید به هر صورتی که می‌شود نفع مالک در ساخت و سازهای غیرمجاز کم شود و از طرف دیگر نظارت‌ها هم افزایش پیدا کند.

شهردار یزد با اشاره به اینکه آماری که در ارتباط با ساخت و ساز غیرمجاز در یزد اعلام می‌شود درست نیست، گفت: اگر به تعداد واحدی که ساخته می‌شود حساب شود، آمار ساخت و ساز غیرمجاز انجام شده کم است ولی اینکه تا چه حد ساختمان‌های پروانه‌دار اصولی ساخته شده باشند موضوع دیگری است.

عظیمی‌زاده با بیان اینکه شهرداری به همه چیز تا حد و اندازه خودش نگاه درآمدی دارد، گفت: اینکه بگوییم شهرداری برای کسب درآمد دوست دارد مردم خلاف کنند درست نیست چرا که کل درآمد شهرداری از قبل کمیسیون‌های ماده 100 نهایتا 5 میلیارد تومان است که نسبت به بودجه سال شهرداری، رقم بسیار زیادی نیست.

وی افزود: همچنین اگر شهرداری نگاه درآمدی داشت، برای تشویق مردم به دریافت پروانه، صدور پروانه تا 400 متر مربع را رایگان نمی‌کرد، اما  این کار را کرد تا مردم رغبت به دریافت آن داشته باشند، باید دریافت پروانه رایگان یا ارزان شود و جریمه ماده 100 به حدی بالا برود که برای مردم نفعی نداشته باشد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار