کد خبر: ۳۶۴۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰ 21 January 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛ ساختمان پلاسکو یکی از ساختمان‌های بزرگ و تجاری تهران که قدمت 53 ساله دارد که صبح روز پنجشنبه دچار آتش سوزی گسترده شده بود.

هنوز‌ آواربرداری نمای چندصدتنی این ساختمان به اتمام نرسیده و برداشته شدن چند سازه بزرگ فلزی نما در ساعات اولیه امروز امیدها را زنده کرده است.

* سخنگوی آتش‌نشانی تهران از خروج پیکر 4 تن از جانباختگان از زیر آوار پلاسکو خبر داد. ملکی در خبری که شبکه خبر زیرنویس کرد، اعلام کرد: دقایقی قبل  پیکر 4 تن از جانباختگان از زیر آوار پلاسکو خارج شد.

* با تلاش امدادگران اولین جسد از دل آوار ساختمان پلاسکو بیرون کشیده شد. این اولین پیکری است که از دل آوار ساختمان پلاسکو بعد از 40 ساعت بیرون کشیده شده است.

*سخنگوی ستاد مدیریت بحران ریزش ساختمان پلاسکو با بیان اینکه وضعیت آوار بسیار پیچیده و فنی است اظهار داشت: نمی توان در مورد زمان اتمام آواربرداری به طور دقیق صحبت کرد.

جلال ملکی با بیان اینکه برداشتن اسکلت‌های ساختمان پلاسکو بسیار سخت است افزود: لازم است با رعایت احتیاط و ایمنی به افراد محبوس‌شده دست پیدا کنیم. به همین دلیل نمی‌توان گفت این عملیات در چه زمانی به اتمام می‌رسد اما تلاش می‌شود هرچه سریع‌تر به نتیجه برسیم.

وی با بیان اینکه از لحظات اولیه وقوع حادثه و با تدبیر شهردار تهران و مشاوره‌های گرفته شده، آواربرداری و سبک‌سازی از قسمت‌های بالایی شروع شد، اظهار داشت: با مراجعه چندتن از افرادی که ادعا داشتند به دلیل شناخت خوب از محیط حادثه می‌توانیم سریع‌تر به محبوس‌شدگان دست پیدا کنیم به حفر تونل‌هایی اقدام کردیم اما به نتیجه‌ای نرسیدیم و درنهایت عملیات با تاکتیک قبلی و آواربرداری از جبهه جنوب و شرق ادامه پیدا کرد.

ملکی با بیان اینکه عملیات آواربرداری از دو جبهه و توسط آتش‌نشانان و نیروهای امداد و با استفاده از تجهیزات پیشرفته در حال انجام است گفت: آواربرداری‌ها به خصوص در جبهه جنوب به خوبی در حال پیشرفت است اما هنوز نتوانسته‌ایم به افراد حبس شده در آوار دست پیدا کنیم. با این وجود عملیات با قدرت بالایی در حال انجام است.

*بر اثر صدمات وارد شده به ساختمان مجاور مجتمع تجاری پلاسکو که در اثر فروریختن کامل روز گذشته پلاسکو رخ داده بود، این ساختمان مجاور نیز دقایقی پیش فروریخت.

* رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از ایجاد دسترسی جدید برای نجات محبوس‌شدگان پلاسکو خبر داد.

اقبال شاکری با اعلام آخرین تصمیم‌گیری مدیران عملیات آواربرداری پلاسکو، گفت: براساس آخرین تصمیم‌گیری‌های انجام شده که با حضور شهردار تهران و مدیران عملیاتی انجام شد، کارشناسان نقشه موتورخانه ساختمان پلاسکو را بررسی کرده و طی بازدید از زیرزمین پاساژ مجاور که معروف به بازار کویتی‌ها است قرار شد امدادرسانی از این مسیر صورت گیرد. وی با بیان اینکه زیرزمین بازارکویتی‌ها که جنب پلاسکو قرار دارد، همتراز با موتورخانه پلاسکو است، گفت: تصمیم گرفته شد که با ایجاد حفره در دیواره زیرزمین بازار کویتی‌ها به موتورخانه پاساژ پلاسکو که احتمال داده می‌شود تعدادی از افراد در آن محبوس شده باشند، برسیم.

شاکری با بیان اینکه پیش از این نیز چند حفره برای رسیدن به محبوس‌شدگان ایجاد شده بود اما به دلیل مواجهه شدن با انباشت نخاله و آوار دسترسی به محبوس‌شدگان امکان‌پذیر نبود، گفت: بر همین اساس از آنجایی که این موتورخانه در نزدیکی زیرزمین بازار کویتی‌ها است قرار شده است که از این محل جدید عملیات انجام شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم این حفره جدید باعث شود که به محبوس‌شدگان دسترسی پیدا کنیم، گفت: در حال حاضر با استقرار دستگاه‌های پیشرفته و امدادگران در حال حفر تونل از زیرزمین بازار کویتی‌ها به پلاسکو هستیم و امیدواریم با دعای خیر مردم بتوانیم با این راه به محبوس‌شدگان دسترسی پیدا کنیم.

*روابط عمومی اورژانس تهران آخرین آمار مصدومان حادثه آتش سوزی و حریق ساختمان پلاسکو را 114 نفر اعلام کرد. آمار مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو تا ساعت 20 امشب در مجموع به 114 نفر رسیده‌ است.

آخرین خبرها حاکی از آن است که به سه آتش نشان مصدوم امداد رسانی صورت گرفته است که خوشبختانه هر سه در محل درمان شده اند. این سه مصدوم ٤٨ ، ٣٧ و ٤٧ ساله بوده‌اند که دچار سرگیجه و تنگی نفس شده بودند و پس از درمان های اولیه و اکسیژن درمانی توسط اکیپ های اورژانس، به چرخه امدادرسانی بازگشتند.

براساس این گزارش، حال این مصدومان در حال حاضر مساعد است و به طور سرپایی در محل درمان شده اند.

طبق اعلام اورژانس تهران، بنابراین تعداد کل مصدومان تا ساعت ٢٠ امشب، به عدد ١١٤ نفر رسیده است.
* عباس جعفری دولت‌آبادی ضمن حضور در محل حادثه ساختمان پلاسکو و در جمع خبرنگاران و در تشریح اقدامات دادستانی تهران گفت: از روز گذشته و با وقوع حادثه، سه تن از معاونین دادستانی به صورت شبانه‌روزی در منطقه حضور دارند و مسائل مربوط به این حادثه را پیگیری می‌کنند. وی با اشاره به اینکه دستور تشکیل پرونده این حادثه داده شده است، افزود: با توجه به اینکه امداد و نجات در اولویت اقدامات قرار دارد از اعلام تشکیل پرونده برای این حادثه خودداری کردیم اما از روز گذشته این امر انجام شده و گزارش مقدماتی معاون دادستانی تهیه شده همچنین مدیران این ساختمان شناسایی شده‌اند و قطعاً باید درخصوص موارد ایمنی‌ که رعایت نشده است، پاسخگو باشند.

* اطلاعیه‌های پلیس پایتخت برای اعلام محدودیت‌های ترافیکی شنبه و به خانواده‌ها و بستگان افراد فقدانی برای پیگیری افراد فقدانی و مراجعه آنان به پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی صادر شد.

در اطلاعیه پلیس آمده است: فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان و شهدای حادثه جانکاه ساختمان پلاسکو، به اطلاع شهروندان گرامی می‌رساند محدودیت‌های ترافیکی مسیرهای منتهی به محل حادثه به شرح زیر است:

الف) مسیر غرب به شرق به شرح خیابان جمهوری از تقاطع خیابان ولیعصر تا چهارراه استقلال (مخبرالدوله)

ب) جنوب به شمال خیابان فردوسی از میدان امام خمینی تا میدان فردوسی

همچنین معابر پیاده راه در کلیه مسیرهای اطراف مسیرهای حادثه به استثنای شعاع 200 متری محل حادثه باز است.

علاوه بر این براساس هماهنگی‌های انجام شده تمامی ایستگاه‌های مترو در محدوده مذکور فعال خواهند بود.

سیستم حمل و نقل عمومی نیز براساس روال معمول خدمت‌رسانی به شهروندان را ارائه داده و تنها در چند محور شاهد تغییر مسیر حمل و نقل عمومی خواهیم بود.

براساس این اطلاعیه مدارس در محدوده مذکور در تاریخ 2 دی (شنبه) دائر است.

همچنین در اطلاعیه شماره دو پلیس نیز درباره حادثه پلاسکو آمده است: فرماندهی انتظامی پایتخت به منظور تسهیل در پیگیری و شناسایی مفقودان احتمالی حادثه جانکاه حریق پلاسکو، اطلاعیه را به شرح زیر صادر کرد:
خانواده‌ها و بستگان افراد فقدانی که محل کار، فعالیت و استراحت آنها در ساختمان پلاسکو بوده می‌توانند با همراه داشتن عکس و مدارک هویتی فرد فقدانی، پیگیری‌های بعدی را از پلیس آگاهی تهران بزرگ در خیابان وحدت اسلامی انجام دهند.

* سردار ساجدی نیا:خبر قبلی اعلام شده به نقل از او درباره "اعلام مفقود شدن ۲۵ نفر از شهروندن عادی" را تکذیب کرده است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزود: به علت ادامه کار امدار رسانی و آوار برداری فردا(شنبه) از تقاطع خیابان جمهوری اسلامی - خیابان سی تیر تا میدان استقلال(چهارراه مخبرالدوله) تردد ممنوع است.

وی افزود: از شمال به جنوب هم تردد از میدان فردوسی تا میدان امام خمینی ممنوع است و فردا هیچ مدرسه و موسسه آموزشی تعطیل نیست.

کسبه ای که نگران اموال خود هستند و در جریان حادثه ساختمان پلاسکو در بین آوار قراردارد می توانند با اسناد و مشخصات اموال به اداره آگاهی مراجعه کنند.


* یک مسئول هلال احمر درباره عملکرد سگ‌های نجات به دلیل دود و حرارت حریق ساختمان پلاسکو گفت: در برخی نقاط زیرین ساختمان پلاسکو حرارت بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ درجه است که باعث تاثیر منفی بر عملکرد نیروی انسانی و خرابی تجهیزات می‌شود که سگ‌ها نیز مستثنی نیستند.

مرتضی مرادی‌پور درباره جزئیات بیشتر در زمینه روند تخصصی جستجو و نجات در حادثه فرو ریختگی ساختمان پلاسکو و اقدامات جدید امدادگران هلال احمر اظهار داشت: در اقدام جدید نیروهای تازه نفس امدادی فراخوانده و جایگزین نیروهای قبلی می‌شوند و تا روز شنبه نیز سومین گروه نجاتگران هلال احمر در اطراف ساختمان پلاسکو مستقر می‌شوند. سرپرست امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان تهران ادامه داد: همچنین سگ‌های نجات در قالب تیم‌های آنست جایگزین می‌شوند.

*سخنگوی ستاد مدیریت بحران حادثه ساختمان پلاسکو اعلام کرد: وضعیت زیر آوار بحرانی است و تقریبا نمی توانیم انتظار زنده ماندن کسی را داشته باشیم. سیدجلال ملکی در خصوص آخرین وضعیت آوار برداری ساختمان پلاسکو توضیح داد و گفت: عملیات آواربرداری کماکان ادامه دارد. ما هنوز کسی را بیرون نکشیده ایم. ولی وضعیت زیر آوار بحرانی است. شعله های نهفته همچنان وجود دارند و تقریبا نمی توانیم انتظار زنده ماندن کسی را داشته باشیم.

وی افزود: آوار به حدی فشرده است که هیچ هوایی وارد آن نمی شود و به همین دلیل وقتی بخشی از آن را تکان می دهیم، شعله ور می شود. بدن های همکاران ما ذره ذره در حال آسیب دیدن است.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران ساختمان پلاسکو با بیان اینکه اولویت ما حفر تونل نبوده است اظهار کرد: برخی افراد که ادعا می کردند که منطقه را می شناسند، نقاطی را نشان دادند و گفتند اگر از اینجا حفر کنید به نتیجه می رسید. ما در سه نقطه تونل حفر کردیم، اما برخلاف اظهارات آنها که می گفتند بعد از حفر یک متر به ساختمان می رسید اما ما با وجود کندن 5 متر نیز به چیزی به جز بن بست نرسیدیم.

ملکی در ادامه تصریح کرد: این در حالی است که به دستور آقای قالیباف تکلیف ما از لحظات اول، آوار برداری از بالاترین نقطه آن بوده است. آتش نشانان با خون خودشان آتش بی احتیاطی بعضی افراد را خاموش کردند.

وی ضمن رد برخی شایعات در خصوص شنیدن صدای ناله از زیر آوار، تاکید کرد: مردم اخبار را فقط از منابع رسمی کسب کنند. شب گذشته چندین ستون بسیار سنگین جابجا شد. تجهیزات ما در حال حاضر مناسب و به روز است.

ملکی همچنین اضافه کرد: در ساعات میانی روز هزاران نفر از مردم در این ساختمان رفت و آمد می کنند، اگر آتش نشانان حضور به موقعی نداشتند امروز به جای 20 نفر شاهد از دست رفتن صدها نفر بودیم. آنها از یک بحران انسانی جلوگیری کردند.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران حادثه ساختمان پلاسکو در خصوص اظهاراتی مبنی بر خطر ساز بودن ساختمان های مجاور پلاسکو، گفت: این موضوع در دست بررسی است. معاون دادستان نیز اجازه داده است که هر زمان به این نتیجه رسیدیم که برای تسریع در عملیات نیاز به تخریب ساختمان است، آن را انجام دهیم.

* پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور نیز با بیان اینکه نیروهای اورژانس همچنان در محل حادثه مستقر هستند،‌در خصوص آخرین وضعیت مصدومان بستری شده این حادثه در بیمارستان گفت: از 33 مصدومی که دیروز بستری شده اند در حال حاضر تنها سه نفر در بیمارستان هستند. 29 نفر مرخص و یک نفر به علت شدت بالای سوختگی به شهادت رسیده است. همچنین 51 نفر نیز به صورت سرپایی در منطقه درمان شده اند.

*معاون عملیات آتش‌نشانی شهرداری تهران می‌گوید عملیات آواربرداری تا کنون ۲۵ تا ۳۵ درصد پیش رفته و به رغم ایجاد تونل‌های مختلف و دسترسی به موتورخانه و پارکینگ ساختمان پلاسکو، کسی زیرآوار مشاهده نشده است.

مهدی داوری درباره آخرین وضعیت امدادرسانی و آواربرداری ساختمان پلاسکو که روز گذشته (پنجشنبه) بر اثر آتش‌سوزی فروریخت و موجب گرفتار شدن تعدادی از آتش‌نشانان در زیر آوار شد، اظهار کرد: متأسفانه عملیات آواربرداری به کُندی پیش می‌رود؛ البته تجهیزات و امکانات مختلفی را در محل حادثه داریم که قدری کار آواربرداری را بهتر کرده است.

این مقام مسئول در آتش‌نشانی شهرداری تهران با بیان اینکه نیروهای آتش‌نشانی کانال‌های مختلفی را برای ورود به طبقات زیر پلاسکو مورد بررسی قرار داده‌اند، گفت: از ساختمان مجاور پلاسکو، کانالی را به سمت پارکینگ و موتورخانه ساختمان پلاسکو ایجاد کردیم اما کسی را آنجا مشاهده نکردیم.

داوری افزود: هم اکنون در حال بررسی نقشه و مسیرهای جدید هستیم تا به افراد گرفتار در زیرآوار دسترسی پیدا کنیم.

معاون عملیات آتش‌نشانی شهرداری تهران با بیان اینکه از سمت شمال و غرب ساختمان پلاسکو، تونل‌هایی ایجاد شد اما افراد در زیرآوار مشاهده نشدند، اضافه کرد: در ضلع جنوبی ساختمان پلاسکو، دریچه فاضلاب قرار دارد که بر روی آن آوار و سازه‌های فلزی ریخته شده است.

وی گفت: نیروی‌های آتش‌نشانی مشغول برداشتن آوار از روی دریچه فاضلاب هستند تا شاید از این مسیر بتوانند به داخل ساختمان پلاسکو راه پیدا کنند.

داوری توضیح داد: هم اکنون نیروهای آتش‌نشانی از دو جناح شرقی و شمالی مشغول آواربرداری هستند که در ضلع شمالی به خاطر شرایط خاص سازه‌ها، عملیات آواربرداری قدری پیچیده شده اما در ضلع شرقی وضعیت بهتری وجود دارد و تا الان در مجموع 25 تا 35 درصد عملیات آواربرداری پیش رفته است و موفق شدیم قطعات بزرگ فلزی را برش دهیم.

*نماینده مردم تهران در مجلس از بررسی و روند رسیدگی به حادثه پلاسکو در جلسه ستاد بحران با حضور تعدادی از نمایندگان تهران در محل حادثه پلاسکو خبر داد. محسن علیجانی با بیان این مطلب اظهار کرد: در این جلسه که  با حضور وزیر کشور برگزار شد تعدادی از نمایندگان تهران، مسوولان نیروی انتظامی و آتش نشانی، شهردار تهران و فرمانده کل سپاه حضور داشتند.

وی افزود: در این جلسه ضمن بررسی نهایی موضوع، هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف انجام شد که هرچه سریعتر بتوانند رسیدگی های لازم را انجام دهند. نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: احتمال زیاد فردا در سطح هیات رئیسه مجمع نمایندگان تهران و مجمع عمومی تشکیل جلسه خواهیم داشت تا مجلس هم از جایگاه خود بررسی‌های لازم را انجام دهد.

علیجانی تصریح کرد: امروز بعدازظهر نیز در وزارت کشور برای همین موضوع جلسه‌ای تشکیل خواهد شد که در آن حضور خواهیم داشت.

*محلی که دو تن از آتش‌نشانان در زیرآوار گرفتار شدند مشخص شده است اما هنوز امدادرسانان موفق به بیرون کشیدن اجساد آنها نشدند و آواربرداری برای بیرون کشیدن اجساد این دو تن ادامه دارد.بر اساس این گزارش، آتش‌نشانان یاد شده به درجه رفیع شهادت نائل شدند اما هنوز هویت‌شان مشخص نیست.

*مسئولان امدادرسانی و آواربرداری حادثه ساختمان پلاسکو تصمیم گرفته‌اند از داخل کانال فاضلاب، وارد این ساختمان شوند و افراد گرفتار در زیر آوار را نجات دهند.

پیرمردی که مسئول تأسیسات ساختمان تجاری پلاسکو است، مدعی شده کانال فاضلاب این ساختمان وسط خیابان قرار دارد و بر هیمن اساس، مسئولان امداد تصمیم گرفته‌اند از دریچه کانال فاضلاب، وارد طبقات زیرین این ساختمان بشوند. بر اساس این گزارش، دود سفید همچنان از آوار ساختمان پلاسکو بر می‌خیزد و آتش‌نشانان مشغول پاشیدن آب بر روی آوار هستند تا آتش احتمالی را خاموش کنند.

* حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی به نمایندگی از رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور در دو بیمارستان محل بستری آتشنشانان مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو از آنان عیادت و سلام و دعای رهبر انقلاب اسلامی برای سلامتی و بهبود این نیروهای فداکار و متعهد را ابلاغ کرد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1395/11/01/13951101000153_PhotoL.jpg
بهنام میرزاخانی آتش‌نشان فداکار که در حادثه پلاسکو به شهادت رسید
*بهنام میرزاخانی یکی از آتش‌نشانان که در بیمارستان شهید مطهری بستری بود به دلیل شدت جراحات سوختگی به شهادت رسید.

براساس آخرین اخبار منتشر شده هنوز دسترسی نیروهای امداد و نجات به افراد محبوس در طبقات زیرین ساختمان پلاسکو رخ نداده و سناریوهای طراحی شده برای نقب زدن و حفر تونل از ساختمان‌های مجاور به طبقه زیرین این ساختمان اثربخش نبوده است.

تاکنون هنوز هیچ جسدی از زیر آوار بیرون کشیده نشده و اطلاع درستی از مفقودشدن آتش‌نشان‌ها در دست نیست.

مشکل اصلی که باعث کند شدن اجرای عملیات امداد و نجات شده است، سازه چندصدتنی فلزی نمای ساختمان پلاسکو است که پس از ریزش این ساختمان به هم پیچیده و کار امداد رسانی را سخت و پیچیده کرده است.

به‌دنبال انتقال خودروهای سنگین امداد، چنگک‌های مکانیکی بزرگ و خودروهای قیچی کننده قطعات فلزی، از شب گذشته در صحنه حادثه، اجرای خارج کردن نمای فلزی ساختمان سرعت بیشتری گرفته ولی هنوز بخش زیادی از نمای فلزی مانع پیشروی امدادگران است.

البته به‌دنبال تلاش‌های انجام شده یک قطعه بزرگ سازه فلزی از روی آوارهای این ساختمان برداشته شد و امدادگران همچنان طی حدود 20 ساعت گذشته در حال آواربرداری این ساختمان و نجات محبوس شدگان هستند.

البته از گفته شهردار و سخنگوی آتش‌نشانی پیداست که احتمالاً باید منتظر خبرهای ناخوشی از به شهادت رسیدن تعدادی از آتش‌نشانان باشیم ولی هنوز هیچ خبر موثقی مبنی بر شهادت آتش‌نشانان در دست نیست.

براساس این گزارش آتش فروخفته در قسمت‌های زیرین ساختمان باعث شده تا هر لحظه با برداشتن قسمتی از نما، شاهد زبانه کشیدن شعله‌های آتش و به هوا بلند شدن دود غلیظ سفیدرنگ در محل حادثه باشیم که آتش‌نشانان در تلاشند تا با مهار حریق‌های کوچک زیر آوار، اجرای عملیات آوار برداری را تسریع کنند.

همچنین از ساعات اولیه ریزش این ساختمان سگ‌های زنده‌یاب پلیس و سازمان امداد و نجات هلال احمر در محل حادثه حاضر شدند و نیروهای امدادی با بهره‌مندی از این سگ‌ها و همچنین تجهیزات الکترونیکی زنده‌یاب در تلاشند تا اطلاعی از محل احتمالی محبوس شدگان زیر آوار حاصل کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار