کد خبر: ۳۶۴۳۶۰
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶ 21 January 2017
به گزارش تابناک یزد،معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای یزد از هوشمندسازی 17 درصد چاه‌های کشاورزی شهرستان یزد خبر داد.

سیدمحمد طباطبایی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان یزد با اشاره به منابع آبی موجود در شهرستان یزد اظهار داشت: در مرکز استان یزد 463 حلقه چاه آب موجود است که عمده این چاه‌ها در دشت یزد ـ اردکان و منطقه چرخاب قرار گرفته است.

وی افزود: سالانه بالغ بر 133.5 میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی دشت یزد ـ اردکان برداشت می‌شود.

طباطبایی عنوان کرد: یکی از اصلی‌ترین وظایف ما نگهداری این منابع آبی است و علاوه بر اینکه باید آب شرب، کشاورزی و صنعت تامین شود، باید برای حفظ ذخایر آبی برای آیندگان نیز تلاش کنیم.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد یادآور شد: هوشمندسازی چاه های آب یکی از مواردی است که می تواند به بهبود وضعیت سفره های آب زیرزمینی کمک کند و در این راستا تاکنون 17 درصد چاه های کشاورزی یزد دارای کنتور هوشمند شده است.

طباطبایی بیان کرد: از مجموع 136حلقه چاه کشاورزی موجود در شهرستان یزد، 22 حلقه و از 244 حلقه چاه صنعت حدود 80 حلقه مجهز به کنتور هوشمند شده است.

وی عنوان کرد: برای هر چاه کشاورزی 5 هزار ساعت کارکرد در نظر گرفته شده که نصب این کنتورها می تواند به مدیریت آب توسط کشاورزان کمک کند.

این مسئول برداشت بیش از حد تعیین شده از چاه ها را حق الناس دانست و گفت: بهره برداری‌های غیرمجاز پیگیری قانونی می شود.

طباطبایی در مورد میزان آب  صرفه جویی شده در مدت خاموشی زمستانه چاه های کشاورزی در مناطق مختلف استان گفت: در منطقه ابرکوه به مدت یک ماه اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی بیش از 8 میلیون مترمکعب، در منطقه مرتاضیه و چاه بیگی در مدت خاموشی، حدود 3.5 میلیون مترمکعب و در مروست با سه مرحله خاموشی شامل دو مرحله 10 روزه و یک مرحله 15 روزه 6.5 میلیون مترمکعب آب  صرفه جویی شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار