کد خبر: ۳۶۴۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴ 21 January 2017
به گزارش تابناک یزد،رئیس شبکه دامپزشکی میبد از اجرای طرح توزیع رایگان واکسن نیوکاسل برای طیور خانگی میبد خبر داد.محسن کریمی اظهار داشت: امروزه در بیشتر روستاها با کم ترین هزینه و امکانات، پرورش مرغ بومی در قالب گله‌های کوچک انجام می‌شود.

وی افزود: هرچند طیور بومی به نظر می رسد به خاطر تغذیه و ظرفیت های ژنتیکی نسبت به طیور صنعتی تولید و بازده بالایی ندارند اما در صورتی که به طور صحیح و رعایت ملاک های فنی و بهداشتی پرورش یابند، نقش آنها در اقتصاد و تغذیه روستاییان قابل توجه خواهد بود.

کریمی بیان کرد: در سال اقتصاد مقاومتی و به منظور حفظ و حراست از سرمایه اندک روستائیان و جلوگیری از انتشار بیماری به مرغداری های صنعتی استان، 15 هزار قطعه از پرندگان بومی شهرستان تحت پوشش واکسیناسیون نیوکاسل تزریقی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه علائم این بیماری بعضی مواقع همزمان و یا جداگانه بروز می کند، ادامه داد: اسهال سبز، پیچش گردن، سیاه شدن تاج و ریش، بی اشتهایی، تب، مرگ و میر بالا و ناگهانی، از علائم این بیماری است.

کریمی با اشاره به اینکه طیور با یک مرحله واکسیناسیون از این بیماری مصون نمی شوند، افزود: تزریق واکسن از پنج روزگی جوجه ها قابل انجام است و این اقدام باید حداقل دو نوبت با فاصله سه ماه یکبار در طیور خانگی تکرار شود.

وی عنوان کرد: این بیماری از نوع ویروسی و از طریق عواملی چون باد، کود و عوامل مکانیکی مانند ماشین آلات و ابزار و تجهیزات قابل انتقال است و لازم است برای جلوگیری از این بیماری در کنار واکسیناسیون مد نظر قرار گیرد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار