رئیس اداره منابع اب ابرکوه گفت : برق 648 حلقه چاه کشاورزی ابرکوه، پس از یک ماه خاموشی صبح امروز وصل گردید و فعالیتهای بخش کشاورزی نیازمند به آب ، آغاز شد.
کد خبر: ۳۶۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸ 21 January 2017
به گزارش تابناک یزد،محمدحسین باقری  افزود: با توجه به اتمام طرح موفق خاموشی یک ماهه چاههای کشاورزی ، از ساعت6صبح امروز اول بهمن ماه برق چاههای کشاورزی برای برداشت آب از طریق کنتور هوشمند وصل شد.
باقری ضمن قدردانی از همراهی و همکاری کشاورزان ، فرمانداری ، مدیریت جهاد کشاورزی ، اداره برق ، محیط زیست و اعضای شورای حفاظت منابع آب ابرکوه گفت: در اجرای طرح مدیریت برداشت که مصوب شورای حفاظت آب بود بیش از 12 میلیون مترمکعب آب در دشتهای این شهرستان صرفه جویی شد.
رئیس اداره منابع آب ابرکوه با بیان اینکه دی ماه با توجه به اینکه درختان میوه و همچنین مزارع گندم نیازی به آب ندارند ادامه داد: این طرح برای تقویت سفره های آب زیرزمینی اتخاذ شده بود.
باقری خاطرنشان کرد: این طرح توانست بخشی از افت آب های زیر زمینی این شهرستان که بی رویه و غیر اصولی در کنار خشکسالی های پیاپی برداشت می شود را جبران کند.
رئیس اداره منابع آب ابرکوه گفت : اجرای طرح خاموشی زمستانه چاههای کشاورزی ، آب قنات جعفرآباد را از پنج لیتر در ثانیه به 32 لیتر در ثانیه، قنات علی آباد صفی آباد از نیم لیتر در ثانیه به پنج لیتر در ثانیه افزایش داد.
این مسئول ادامه داد: آب در قنوات نوش آباد، خسروآباد، جلیل آباد و رستم آباد هم که کاملا' خشکیده بودند پدیدار و آب درآن جاری شد.
باقری یادآورشد: این قنات از جمله قنوات و طولانی ترین مسیر انتقال آب شهرستان محسوب می شود که چندین سال است بدلیل افت شدید سطح آب کاملا خشک و فاقد آب شده بود.
رئیس اداره منابع آب ابرکوه خاطرنشان کرد: با جاری شدن آب در قنوات و افزایش آبدهی در چاههای کشاورزی خبر مسرت بخشی برای همه کشاورزان بود که آنها خوشحال و هیجان زده کرده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 140 میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی دشت ابرکوه پمپاژ که بیش از 96 درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می شود.
باقری یادآورشد: اداره منابع آب روز یکم بهمن ماه که جمعه و تعطیل است باز بوده وگروههای گشت و بازرسی در منطقه حضور دارند تا پاسخگوی کشاورزان باشند.
امام جمعه ابرکوه نیز درگفت وگو با خبرنگار ایرنا ضمن تقدیر از کشاورزان و شورای حفاظت آب شهرستان ابرکوه گفت: آب یک موضوع حیاتی است و برای صرفه جویی آن همه باید تلاش کنند.
حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی بابیان اینکه برداشت بی رویه آب در مناطق شمال فارس موجب تضییع حقوق کشاورازن و مردم ابرکوه شده است اظهارکرد: باید مسئولان ذیربط کشوری برای حل این معضل در برداشت و کنترل آب تلاش مضاعف داشته باشند.
رییس شورای فرهنگ عمومی ابرکوه از کشاورزان خواست با اجرای طرحهای نوین آبیاری که جهاد کشاورزی قدمهای خوبی دراین راستا برداشته و همچنین کاشت محصولات کم آب خواه و تغییر الگوی کاشت برداشت آب را دراین منطقه کویری مدیریت کنند.
حسینی همچنین بابیان اینکه کشاورزان تجربه موفق یکماهه تعطیلی چاههای کشاورزی را کسب کردند افزود : ذخیره شدن آب و استقبال کشاورزان از این طرح شایسته است تدبیری جامع تردراین خصوص درمهار برداشت آب زیرزمینی اتخاذ شود.
فرماندار و رئیس شورای حفاظت منابع آب ابرکوه ، بابیان اینکه ابرکوه به عنوان منطقه ممنوعه بحرانی است تصریح کرد: باید با مدیریت برداشت آب ، بحران را از منطقه خارج کنیم.
سیدنبی رسولی بابیان اینکه این شهرستان 15سال است که با معضل خشکسالی روبروست و کشاورزان ابرکوه با خشکسالی دست پنجه نرم می کنند تصریح کرد: طی 30 سال گذشته 21متر آبهای زیر زمینی شهرستان ابرکوه پایین رفته است.
رسولی ، تغییرالگوی کاشت محصولات کشاورزی را از برنامه های اولویت دار این شهرستان برای مقابله با بحران کم آبی دانست.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه هم تاکیدکرد: بخاطرکاهش شدید منابع آبی بسیاری از قنات های شهرستان ابرکوه خشک شده است و در 40 سال گذشته از مجموع 91 رشته قنات ابرکوه هم اکنون 11 رشته آن آب دارد و مابقی خشکیده است.
مهدی غیب الهی ابرکوه اظهارکرد: هم اکنون 648 حلقه چاه کشاورزی و 11 رشته قنات، منابع تامین آب بخش کشاورزی شهرستان ابرکوه است.
وی خاطرنشان کرد: کشاورزان خطه کویری ابرکوه از سطح بیش از 17 هزار هکتار اراضی سطح زیرکاشت سالانه 190 هزارتن محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی تولید می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار