کد خبر: ۳۶۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰ 16 January 2017
‌سمیه رضایی 
رشته ورزشی شمشیربازی به عنوان ورزش اول استان، جایگاه خوبی بین ورزشکاران یزدی دارد به طوری که یزد بیشترین ملی‌‌پوش را در 2 بخش بانوان و آقایان در اختیار دارد و با توجه به شناختی که مردم استان از این ورزش دارند، روز به روز به تعداد افرادی که به این رشته می‌پیوندند، افزوده می‎‎شود.
وجود سالن ورزشی استاندارد و تامین وسایل مورد نیاز برای تمرین ورزشکاران این رشته، یکی از دلایل اصلی پیشرفت و استقبال از ورزش شمشیربازی در استان است، ضمن این که استان از مربیان برجسته‎‎ای در این رشته نیز بهره مند است.
«نگین کافی» یکی از شمشیربازان ملی‌‌پوش و از افتخارات این ورزش در استان است که در رقابت‎‎های مختلف درون و برون مرزی، افتخارآفرینی‎‎های زیادی کرده است. همشهری یزد با این بانوی افتخار آفرین به گفت‎‎وگو نشسته است که مشروح آن را در زیر می‎‎خوانید.
  • چند سال است در عضویت تیم ملی هستید و تاکنون در عرصه‎‎های بین‎‎المللی چه افتخاراتی کسب کرده‌‌اید؟
نزدیک 10 سال است که به عضویت تیم ملی شمشیربازی کشور درآمده و توانسته‌ام در رقابت‌های مختلف بین‌المللی افتخاراتی نیز به‌دست آورم. در مسابقات بین‌المللی گرجستان، مقام اول تیمی و انفرادی و در مسابقات آسیایی تایلند نیز 2 مقام دومی را از آن خود کردم.
  • چه شد که تصمیم گرفتید ورزش را در خارج از استان دنبال کنید؟
از آنجا که در داخل استان حامی مالی مناسبی برای همکاری با رشته شمشیربازی وجود نداشت، برای پیشرفت بیشتر و عقب نماندن از تمرینات به سبب این که در شهر تهران نیز دانشجو بودم، به عضویت یکی از باشگاه‌های تهرانی درآمدم و اکنون نیز تمریناتم را در آنجا پیگیری می‌کنم.
البته اگر در استان یزد حامی مالی برای حمایت تیم‌های داخلی برای شرکت در مسابقات کشوری وجود داشت، چه بسا استان یزد در مسابقات مختلف درصدر جدول قرار می‌گرفت و صاحب عنوان قهرمانی چه در تیمی و چه در بخش انفرادی بود.
  • اخیراً در مسابقات اسلحه فلوره بانوان کشور قهرمان شدید. این مسابقات در چه سطحی برگزار شد؟
این دوره از رقابت‌های شمشیربازی قهرمانی بانوان کشور از سطح بالایی به لحاظ فنی برخوردار بود و از نظر رنکینگ، مسابقات همتراز با رقابت‎‎های آسیایی بود ولی توانستم به همراهی تیم تهران به مقام قهرمانی تیمی و در بخش انفرادی نیز از بین 42 شرکت‎‎کننده حائز مقام قهرمانی شوم. البته در مجموع تیمی، استان یزد بعد از تیم‌های تهران و آذربایجان غربی به همراه تیم اصفهان توانست مقام سوم مشترک را از آن خود کند.
  • به نظر شما علت پیشرفت شمشیربازی یزد چیست؟
خوشبختانه در استان یزد اهمیت خوبی به رشته شمشیربازی داده می‌شود. استقبال مردم استان از این ورزش مناسب است و مربیان خوب و کاربلدی نیز در یزد فعالیت دارند. تمام این عوامل سبب شده که شمشیربازی به ورزش اصلی استان تبدیل شود.
  • زیرساخت‎‎های فیزیکی این ورزش در استان چگونه است؟
خوشبختانه به سبب حرفه‌ای بودن شمشیربازان در یزد، سالن‌های استاندارد و امکانات ورزشی مناسبی در این رشته وجود دارد و شاید وجود سالن‌های اختصاصی برای تمرین شمشیربازان از اصلی‌ترین شاخص‌های پیشرفت این رشته ورزشی به شمار آید.
  • وضعیتتان در تمرینات تیم ملی چگونه است؟ برای مسابقات آینده چقدر آمادگی دارید؟
همه چیز در اردوهای تیم ملی عالی پیش می‌رود و تمرینات به صورت منظم و مستمر ادامه می‌یابد و شمشیربازان حاضر در اردو با تمام توان تلاش می‌کنند خود را برای مسابقات وردکاپ که قرار است بهمن ماه در کشور لهستان و اردیبهشت سال آینده در کشور آلمان برگزار شود، آماده کنند. من نیز سعی دارم با تمریناتی که انجام می‌دهم، آمادگی لازم را برای رفتن به مصاف حریفان کسب کنم.
  • شمشیربازی یزد در آینده نیز از وجود شمشیربازان باانگیزه و موفقی مانند شما برخوردار خواهد بود؟
به نظر من با توجه به این که هر سال کمیته استعدادیابی استان برای جذب استعدادهای جدید رشته شمشیربازی فعالیت می‌کند، در آینده باز هم شاهد درخشش ورزشکاران یزدی در این رشته خواهیم بود و هم در بخش بانوان و هم در بخش آقایان، بدنه اصلی تیم ملی را جوانانی از استان یزد تشکیل خواهند داد. قطعاً همان طور که مربیان خوبی در اختیار ورزشکاران این رشته در استان قرار دارد، بازیکنان خوبی هم در یزد پرورش خواهند یافت و برای استان افتخارآفرینی خواهند کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار