کد خبر: ۳۶۱۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰ 16 January 2017
به گزارش تابناک یزد، استاندار یزد گفت: در راستای انتقال آب خلیج فارس به یزد، طرح جلب مشارکت ۵۰۰ هزار نفر از مردم یزد تدوین و به آنها اعلام می‌شود.

 استاندار یزد در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان یزد که با حضور معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد اظهار داشت: یکی از بحران‌هایی که مردم با آن روبه‌رو هستند بحران‌های طبیعی از جمله خشکسالی و کمبود آب است.

وی با اشاره به اینکه عواقب زیادی ناشی از کمبود آب مردم را تهدید می‌کند، بحث خشکسالی و کمبود آب تمام عرصه‌های زندگی مردم را با بحران و مشکل مواجه می‌کند.

میرمحمدی سیلاب، زلزله، طوفان، گرمازدگی، سرمازدگی، آفات را از جمله مواردی دانست که به بحران طبیعی تبدیل می‌شود، گفت: برای مواردی که ناشی از عوامل طبیعی است، نخستین راهکار آشنایی با قوانین و قواعد حاکم بر طبیعت است که بتوانیم در مبارزه با مسائلی که با آن روبه‌رو می‌شویم، مقابله کنیم.

استاندار یزد در ارتباط با اقداماتی که در استان یزد برای مدیریت بحران خشکسالی و کم‌آبی انجام شده، تصریح کرد: در ارتباط با مدیریت مصرف آب طرح‌ها و اقدامات متعددی در استان یزد در حال اجراست، همچنین موضوع انتقال آب از آب‌های آزاد یکی دیگر از مسائلی است که در زمینه رفع بحران آب در استان پیگیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه انتقال آب از خلیج فارس با وجود اینکه مطالعات انجام شده، استان یزد هنوز از آن بهره‌مند نشده و نیازمند سرمایه‌گذاری است.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم مشارکت مردم را در استان جمع کنیم به گونه‌ای که 500 هزار نفر در استان بتوانند هر نفر در طول 5 سال یک میلیون تومان کمک کنند، می‌توانیم شروع این کار را داشته باشیم.

استاندار یزد با اشاره به اینکه این طرح با توجه به اینکه برای هر نفر سالانه 200 هزار تومان است امکان‌پذیر است، گفت: اجرای این طرح هم به صورت حق آبه باشد و هر کسی که یک سهم دارد در هر زمان بخواهد بتواند آن را بفروشد یا از سود آن بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: در ارتباط با دیگر بحران‌های طبیعی هم تجارب گذشته ما را آماده کرده که چه اقداماتی باید انجام دهیم تا جلوی آسیب‌هایی که در اثر این حوادث ممکن است رخ دهد را بگیریم و تنها باید نسبت به اجرای آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

میرمحمدی خاطرنشان کرد: علاوه بر بحران‌های طبیعی ،ما با بحران‌های دیگری از جمله بحران‌های اقتصادی روبه‌رو هستیم که باید در ارتباط با این بحران‌ها هم راهکارها و چاره‌جویی‌هایی داشته باشیم.

استاندار یزد به وجود بحران‌های دیگر از جمله سیاسی، بین‌المللی و فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: مواردی پیش می‌آید که می‌بینیم فرهنگ ما دچار بحران شده و نسل جوان با شرایطی روبه‌رو شود که بخواهد از هویت اسلامی فاصله بگیرد و این یک بحران جدی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: لازم است که ببینیم چه آمادگی‌هایی در زمینه مقابله با این بحرانها داریم و چه تدابیری باید در این زمینه بیاندیشیم، به همین دلیل حوزه عملیات مدیرتی بحران هم به بحران‌های طبیعی و هم به دیگر بحران‌ها بر می‌گردد.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
استاددلسوز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
با سلام وتقدیم احترام:
اگر هدف انتقال آب خلیج فار س بروش متعارف لوله وپمپاژبرای استفاده در استانهای یزد کرمان سمنان ودیگر استان های مرکزی ایران باشد با توجه به بعد مسافت واختلاف ارتفاع حدود 1300 متر مبداء ومقصدجدا از هزینه های بسیار بالای احداٍث خط لوله ونیزهزینه های تعمیرات پی در پی ناشی از خورندگی آب دریا وهمچنین هزینه های شیرین سازی آن درمحل ونیز تبعات حاصله باید خاطر نشان سازم که :
1- این اقدام کلاً غیر اقتصادی است.
2- استانهای یزد وکرمان وسمنان خود به اندازه کافی نمکزار دارند و با اضافه شدن فاضلاب ونمکهای مسمو م کننده ناشی از شیرین سازی آب دریامحیط زیست انسانی حیوانی وگیاهی منطقه واز همه مهمتر مختصر منابع زیرزمینی آب شرب موجود مناطق موردنظربرباد فناخواهد رفت.
اگر چنانچه منظور انتقال آب بوسیله پمپاژ بعد از شیرین سازی آب درکناردریا باشد باز هم پروژه غیر اقتصادی بوده حجم عظیم فاضلاب ناشی از شیرین سازی محیط زیست جانواران دریائی وساکنان بومی مناطق مجاوررا رابه خطر می اند ازدکه مطمئناً با مخالفت سازمان ملل ،کشورهای همسایه وبخصوص کشورهای جنوب خلیج فارس ودیگرارگانهای جهانی مسئول در محیط زیست روبروخواهد شد.
درخاتمه یادآور میشوم که با توجه به بحران رو برشد کمبود آب دریزد اقدام در جهت تامین کمبودآب الزامی است ولی باید راه حلی عقلائی مطقی واقتصادی با در نظر گرفتن همه جوانب قضیه اتخاذ گردد که این خود مستلزم هم اندیشی سریع خبرگان واهل فن می باشد.
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۸
باید دید این طرح از لحاظ عقلانی و اجرایی تا چه حد قابل اجراست؟آیا تجربیلت مشابهی در سرتاسر جهان وجود دارد یا فقط هدف براوردن رانتهای جدید برای شرکتهایی است که بتازگی برای این طرح تاسیس میشوند؟
بنده اتفاق نظر کاملی با" استاد دلسوز " در این زمینه دارم...امید ما برای جلوگیری از این رانتهای حزبی اصلاح طلبی شما رسانه ها هستید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار