کد خبر: ۳۵۳۲۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳ 02 January 2017
به گزارش تابناک یزد،ایران با توجه به ظرفیت‎‎های غنی گردشگری به عنوان دهمین مقصد گردشگران دنیا شناخته می    شود. استان تاریخی یزد نیز با برخورداری از جاذبه‎‎های تاریخی، فرهنگی و طبیعی فراوان در بین استان‎‎های کشور در این حوزه از استان  های سرآمد به شمار می‎‎آید؛ به طوری که در کنار استان    های فارس و اصفهان در «مثلث گردشگری» کشور قرار گرفته است.
به دنبال کاهش بهای نفت و همچنین تحریم    های کشورهای سلطه    گر علیه کشورمان، در سال‌های اخیر توسعه صنعت گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه اقتصادی کشور در قالب سیاست    های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مورد اهتمام و به عنوان یکی از محورهای مهم توسعه در برنامه ششم توسعه کشور مد نظر قرار گرفته است.
به نظر می‎‎آید یکی از فرصت‎‎های مهمی که برای توسعه صنعت گردشگری کشور مورد غفلت قرار گرفته، نقش دانشجو و دانشگاه در بررسی علمی فرصت    ها و جاذبه های این صنعت در تمام بخش    های مرتبط است. هر چند تربیت علمی نیروی‌های انسانی متخصص در رشته های مختلف گردشگری و جهانگردی از سوی دانشگاه‎‎ها می‌تواند در رسیدن کشور به اهداف و چشم    اندازهای تدوین شده برای این صنعت، بسیار تاثیرگذار باشد.
دانشگاه پیام نور یزد در این رابطه و با هدف بهره    گیری و بررسی علمی ظرفیت    های مهم گردشگری و ایجاد تمرکز و انسجام بین دانشگاه و میراث فرهنگی و دیگر دستگاه های مرتبط با گردشگری، اقدام به میزبانی نخستین همایش «گردشگری و مدیریت فرصت    ها و جاذبه ها» در روزهای 28 و 29 بهمن ماه امسال کرده است.

 اهرم علمی توسعه گردشگری
رئیس دانشگاه پیام نور یزد در این باره می‎گوید: با توجه به برنامه 5 ساله توسعه گردشگری در استان، دانشگاه پیام نور در نظر دارد سلسه همایش    های گردشگری را با هدف بهره    گیری از ظرفیت‌های علمی دانشجویان و دانشگاه برای رونق گردشگری استان برگزار کند.
«سعید عابسی» تصریح می    کند: این همایش‎‎ها با عنوان «خوشامدگویی یزد به گردشگری» نامگذاری شده است. نخستین سری از این همایش‎‎ها با موضوع «گردشگری و مدیریت فرصت    ها و جاذبه ها» در روزهای 27 و 28 بهمن امسال برگزار می‌شود.
به گفته وی، هدف اصلی این همایش تبادل جدیدترین دستاوردهای علمی و تجارب کاربردی در زمینه گردشگری با تاکید بر مدیریت فرصت‎‎ها و جاذبه‎‎های گردشگری میان اساتید، پژوهشگران، دانشجویان و فعالان حوزه گردشگری است که می‌تواند انسجام و همدلی را بین حوزه و دانشگاه و دست    اندرکاران حوزه گردشگری ایجاد کند.

ارسال 40 مقاله علمی
رئیس دانشگاه پیام نور یزد می‎گوید: تاکنون بیش از 40 مقاله علمی از سوی 40 پژوهشگر به دبیرخانه این همایش ارسال شده و قرار است در این همایش از تجربه علمی مهمانانی از جمله دکتر «احمد روستا» پدر بازاریابی ایران، پروفسور «عباس افلاطونیان» صاحب‎‎نظر و کارآفرین برتر در حوزه گردشگری سلامت و همچنین دکتر «علی اکبر فرهنگی» از چهره‎‎های ماندگار کشور و استاد برجسته در حوزه علوم ارتباطات بهره گرفته شود. عابسی معتقد است که دانشگاه و دانشجویان زمینه    ساز مباحث علمی توسعه گردشگری، برنامه‎‎ریزی، سیاست    گذاری و آموزش در صنعت گردشگری هستند. قطعاً دانشگاه در کنار صنعت می‌تواند نقش موثری در این حوزه ایفا کند.
وی عنوان می‎‎کند: طرح مباحث علمی بدون توجه به محیط و صنعت گردشگری در عمل نمی‌تواند موثر باشد و توسعه بدون مشارکت دانشگاه در عمل منجر به تامین منابع ملی نخواهد شد.
وی با اشاره به ارگا‎‎ن‎ها و دستگاه‎هایی که در برگزاری این همایش مشارکت جدی دارند، اعلام می‎‎کند: مرکز رشد فناوری شریف، سامانه هدایت و ناوبری ایران (سها)، سازمان جهاد دانشگاهی یزد و پردیس گردشگری هفت اقلیم در برگزاری این همایش همکاری دارند.
عابسی می‌گوید: همچنین استانداری، جامعه هتلداران کویر، شهرداری و شرکت سنگ آهن مرکزی و به ویژه میراث فرهنگی و پژوهشکده علوم تولید مثل استان نیز از دیگر ارگان    های مرتبط با برگزاری این همایش از سوی دانشگاه پیام نور هستند.

مهم    ترین مسیر برای رونق گردشگری
مشاور گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز می‌گوید: با آموزش دانشجویان در رشته‎‎های جهانگردی و مرتبط با صنعت گردشگری، می‌توان توسعه علمی گردشگری را برای استان رقم زد.
«سید مصطفی فاطمی» اضافه می‎‎کند: دانشجویان به عنوان نیروی انسانی کارآمد، نقش مهمی در رونق گردشگری و بهبود ظرفیت  های گردشگری دارند.
وی بیان می    کند: دانشگاه از مسیرهای مهم توسعه گردشگری است و با کمک آن می‌توان چشم    انداز علمی و راهگشایی را برای جهش و بهبود وضعیت گردشگری کشور و استان شاهد بود.
به گفته وی، برگزاری همایش    های علمی مرتبط با موضوع    های گردشگری می‌تواند فرصتی برای بررسی دستاوردهای علمی زیرساخت‎‎های گردشگری، فرصت    ها و چالش    های گردشگری استان با بهره    گیری از اساتید باتجربه فراهم کند تا به راهکار علمی مفیدتری در این ارتباط دست یافت.
فاطمی ادامه می‌دهد: قرار گرفتن «دانشگاه»، «دولت» و «بخش خصوصی» در یک خط مشترک، می    تواند برنامه های مهمی را برای توسعه پایدار اقتصادی و به ویژه در صنعت مهم گردشگری برای افق 5 ساله تا سال 1404 پیش روی صنعت گردشگری باز کند. این همایش فرصت مغتنمی برای انسجام و همکاری بین‎بخشی این سه رکن مهم ایجاد می    کند.

   برگزاری 3 میزگرد کلیدی در حوزه گردشگری
همایش «گردشگری و مدیریت فرصت    ها و جاذبه ها» در حاشیه برنامه های اصلی، با بهره    گیری از اساتید و فعالان برجسته حوزه گردشگری، بازاریابی و کارآفرینی، 3 میزگرد کلیدی را با عنوان توسعه گردشگری، فرصت    ها و جاذبه های گردشگری یزد با رویکرد بررسی موانع و چالش    ها و همچنین گردشگری سلامت، برگزار خواهد کرد.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار