داستان حضرت نوح (ع) یکی از قصه‌های پندآموز د پرحادثه قرآن کریم است که جذابیت‌های فراوان دارد.
کد خبر: ۳۴۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲ 10 December 2016
به گزارش تابناک یزد،نام نوح (ع) 43 بار در قرآن آمده و یک سوره به نام او در قرآن کریم وجود دارد. این پیامبر اولوالعزم، حدود 1600 سال بعد از هبوط آدم (ع) از بهشت به زمین، چشم به جهان گشود. 950 سال پیامبری کرد و مرکز بعثت و دعوت او در شامات، فلسطین و عراق بوده است.

از امام صادق نقل شده که فرمودند: «نوح (ع)، 2500 سال عمر کرد که 850 سال آن قبل از پیامبری و 950 سال بعد از رسالت بود که به دعوت مردم اشتغال داشت. حضرت نوح (ع) 200 سال به دور از مردم به کار کشتی سازی پرداخت و بعد از ماجرای طوفان 500 سال زندگی کرد».

نوح (ع) زمانی به پیامبری مبعوث شد که مردم عصرش به بت پرستی، خرافات، فساد و بیهوده گرایی مشغول بودند. آنها لجاجت را به جایی رساندند که دست فرزندان خود را گرفته و نزد حضرت نوح (ع) می‌آوردند و به آن‌ها سفارش می‌کردند که مبادا سخنان این پیرمرد را گوش کنید، این پیر شما و فریب دهد.

حضرت نوح (ع) با وجود تمام این سختی‌ها، بد رفتاری و لجاجت قومش باز هم با بیانی روشن، روان و گفتاری منطقی و دلنشین، قوم خود را به سوی خدای یکتا دعوت می‌کرد، ولی آن‌ها حتی حاضر نبودند که سخنان این پیامبر  را بشنوند و از بت پرستی دست بر دارند تا جایی که قوم این نوح (ع) با کمال گستاخی، بی‌پرده گفتند: ای نوح با ما جر و بحث کردی و بسیار بر حرف خود پافشاری نمودی، اکنون اگر راست می‌گویی آنچه را از عذاب الهی می گویی برای ما بیاور.

در این هنگام بود که خداوند دستور ساختن کشتی را به نوح داد. در برخی از اسناد اینطور آمده است که کشتی نوح (ع)، دارای 7 طبقه و داخل هر طبقه 9 بخش بود و در آن بخشی که حیوانات قرار داشتند 90 اتاق وجود داشت.

 در برخی منابع ذکر شده است نخستین حیوانی که وارد کشتی شد مورچه و آخرینش الاغ بوده است. مطابق برخی از روایات حضرت نوح (ع) آن کشتی را در سرزمین کنونی مسجد اعظم کوفه ساخت.

در این باب از امام صادق روایت شده است که نوح با زبان سریانی همه حیوانات را به دور خود جمع کرد و نوح (ع) از هر نوع حیوان، یک جفت در کشتی جا داد. در این هنگام بود که طوفان سراسر این کره خاکی را فرا گرفت و سرنشینان کشتی نجات یافتند و گنه کاران به هلاکت رسیدند.

پس از پایان یافتن طوفان، حضرت نوح (ع) همراه 80 نفر از کسانی که به او ایمان آوردند، از کوه جودی به پایین آمدند و در سرزمین موصل برای خود خانه‌هایی ساختند. مطابق پاره‌ای از روایات، روز پیاده شدن نوح و همراهانش از کشتی روز عاشورا در آن عصر بوده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار