کد خبر: ۳۴۰۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵ 08 December 2016

به گزارش تابناک یزد،مدیرکل منابع طبیعی استان جذب مشارکت عمومی در راستای حراست از منابع طبیعی استان را ضروری دانست و از رفع تصرف بیش از 260 هکتار به ارزش بیش از 260 میلیارد ریال در استان یزد خبر داد.

«محمدرضا آخوندی»  با اشاره به این که تقریباً 89 درصد کشور به عرصه‌های منابع ملی اختصاص یافته است، اظهار کرد: در استان یزد چهار و چهاردهم مرتع، دو  و چهاردهم بیابان و بیش از 1000 هکتار جنگل طبیعی وجود دارد.

وی در ادامه با بیان این‌که در 15 سال اخیر استان یزد مدت 13 سال درگیر بحث خشکسالی بوده است، گفت: در چند سال گذشته به‌واسطه خشکسالی آسیب‌های جدی به منابع طبیعی ما در استان وارد شده است.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود فعالیت در حوزه تولید گیاهان دارویی را از سیاست‌های جدید منابع طبیعی و آبخیزداری کشور دانست و گفت: راه‌اندازی اداره مستقل گیاهان دارویی و صنعتی در دستور کار استان یزد است.

مدیرکل منابع طبیعی استان مشارکت مردمی و انسجام سازمانی را یکی از راهکارهای توسعه بیش از پیش استان در عرصه‌های مختلف برشمرد و افزود: منابع طبیعی متعلق به همه مردم کشور است و حراست از آن وظیفه عمومی است.

این مقام مسئول با اشاره به نقش خبرگزاری در راستای ارتقای آگاهای در خصوص اهمیت منابع طبیعی به اقشار مختلف جامعه افزود: مشارکت اصحاب رسانه نقش موثری در کاهش مشکلات مربوط به منابع طبیعی است.

وی در خصوص وضعیت زمین خواری در استان یزد تصریح کرد: خوشبختانه زمین‌خواری در استان یزد سازمان یافته نیست و این موارد بیشتر در مناطق ییلاقی استان یزد است.

آخوندی با بیان این‌که هر سال تقریباً 300 پرونده مربوط به تصرفات و زمین‌خواری در استان یزد تشکیل می‌شود،‌ خاطرنشان کرد: در هشت ماه گذشته امسال نزدیک به 265 هکتار با ارزش ریالی نزدیک به 26 میلیارد تومان در استان یزد رفع تصرف شده است.

مدیرکل منابع طبیعی یزد در ادامه با اشاره اقدامات انجام شده در حوزه درخت‌کاری و فضای سبز در استان یزد، گفت: طرح ملی کمربند سبز با سه فاز اجرایی و مساحتی بیش از 280 هکتار، کشت به منظور عملیات بیابان‌زدایی و طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس از جمله طرح‌های اجرا شده و در دست اقدام است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان یزد در حوزه منابع طبیعی افزود: تصویب پنج و دو دهم میلیارد تومان برای سال 95 و نزدیک به هفت میلیارد تومان برای سال 96، از جمله برکات سفر رئیس‌جمهور به استان یزد در حوزه منابع طبیعی بوده که به طبع آن برنامه‌های عملیاتی بیابان‌زدایی و آبخیزداری تدوین و تعریف شده است.

این مقام مسئول توسعه فضای سبز در شهرستان‌های مختلف و محورهای مواصلاتی استان را از دیگر اقدامات در دستور کار اداره‌کل منابع طبیعی یزد دانست و خاطرنشان کرد: تولید و خرید بیش از 400 هزار اصل نهال مختلف یکی دیگر از اقدامات انجام شده و در دستور کار است.

آخوندی در ادامه بحث محدودیت‌های اعتباری را از جدی‌ترین مشکلات منابع طبیعی در راستای اجرای طرح‌های ملی و استانی در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: برنامه‌های خیلی خوبی در قالب‌های برنامه‌های توسعه‌ای عرصه‌های مختلف منابع طبیعی استان در دستور کار است.

مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان این‌که هر یک هکتار بیابان‌زدایی به حدود سه تا چهار میلیون تومان اعتبار نیاز دارد،‌ اظهار کرد: اقلیم استان یزد محدودیت‌های مالی منابع طبیعی را دوچندان کرده است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های نیروهای انسانی و علمی اداره‌کل منابع طبیعی استان یزد در راستای حراست از منابع موجود و ایجاد راهکارهای مناسب برای ارتقای بیش از پیش این مناطق گفت: طرح‌های منابع طبیعی به‌علت فراگیری متعدد به اختصاص اعتبار متفاوت نسبت به دیگر دستگاه‌های استان نیاز دارد.

آخوندی با اشاره به این‌که منابع طبیعی بستر حیاط بشری است، یادآور شد: برنامه‌های عمده اداره‌کل منابع طبیعی در استان یزد اجرای طرح‌های عملیاتی آبخیزداری، بیابان‌زدایی و مراقبت نگهداری از منابع موجود در استان است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار