کد خبر: ۳۴۰۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰ 08 December 2016

به گزارش تابناک یزد،مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پلنگ و یوزپلنگ در چرخه غذایی طبیعت ایران از حساسیت بیشتری برخوردار هستند و در خطر بالای انقراض قرار دارند.

علی تیموری در همایش پرداخت خسارت پلنگ ایرانی در ساری با بیان اینکه توسعه شهر نشینی، ساختن راه ها، گسترش روستاها و زیاده خواهی انسان موجب شده حیات بسیاری از گونه هایی که در دنیا حق حیات دارند به خطر بیافتند، اظهار کرد: متاسفانه در هر 20 دقیقه یک گونه نادر در دنیا منقرض می شود.

تیموری تصریح کرد: انسان جزیی از این تنوع زیستی است و زمانی که  محیط زیست به خطر بیفتد یقینا دامن انسان را هم خواهد گرفت.

وی تهدید طبیعت را متوجه همه گونه ها در زنجیره غذایی دانست و خاطرنشان کرد: پلنگ و یوزپلنگ در این چرخه از حساسیت بیشتری برخوردار هستند و در خطر بالای انقراض قرار دارند.

وی  از طرح ریزی برنامه ای برای حفاظت از پلنگ ایرانی خبر داد و گفت: این برنامه تدوین، تبیین و به تمامی استان ها ابلاغ شد.

وی بیمه شدن پلنگ ایرانی را یک طرح جامع دانست و تاکید کرد: در سال 94 طی مصوبه ای هزینه خسارت های مربوط به پلنگ افزایش یافت  تا اینگونه در حمایت از آن گام های بهتری برداریم.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست بخش عمده تلفات پلنگ را توسط دامداران دانست و خاطرنشان کرد: تلف شدن پلنگ اکثرا توسط سموم و سلاح های گرم دامداران رخ می دهد که با ایجاد پوشش بیمه ای در کاهش کشتار آن ها می توان گام های جدی برداشت.

وی در ادامه افزود: بیمه ما به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی اقدام به حمایت از پلنگ ایرانی کرده است و یقینا نام این بیمه در تاریخ محیط زیست ایران به خاطر سپرده خواهد شد.

این مسئول تاکید کرد: باید همه با بیمه ما همراهی داشته باشند تا این حرکت ارزشمند ادامه دار باشد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صد سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در چهار استان مازندران، گیلان، یزد و ایلام خسارت های مربوط به پلنگ داشته ایم، اظهار کرد: بیشترین خسارت ها مربوط به مازندران بوده است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار