مجموعه سلطان محمود بندرآباد یکی از آثار تاریخی مذهبی شهرستان اشکذر می‌باشد که متعلق به قرن هفتم هجری قمری و به شماره ۷۹۶درفهرست آثارملی کشور به ثبت رسیده‌است.
کد خبر: ۳۳۹۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹ 07 December 2016
به گزارش تابناک یزد،ساختمان این بنا در حدود ۱۰هزارمترمربع زیر بنا دارد و شامل مسجد ذوقبلتین، حسینیه، خانقاه، آب انبار، مکتب خانه، نانوایی، حمام، برج‌های حفاظتی و مقبره که مدفن عده‌ای از مشایخ سلسله «دادایی» است می‌باشد.
سنگ‌های قبور این مجموعه به لحاظ هنر طراحی، خوشنویسی و حجاری دارای ارزش فراوانی هستند. در مسجد جامع این مجموعه منبری از کاشی معرّق با نقوش گره اسلیمی و خط ثلث وجود دارد که ازنظر هنری در هیچ جای استان یزد نمی‌توان دید.
یکی از مهمترین و عجیب ترین قسمت‌های این مجموعه تونلی است که این خانقاه را از زیرزمین به مسجد شاه ولی در شهرستان تفت متصل می‌سازد.
ازدیگر شگفتی‌های این مکان شکل ظاهری مجموعه‌است به طوری که اگر از بالا به این ساختمان نگاه کنیم شکل کلمه لااله الاالله رامی سازد.
این مجموعه که به مرورزمان در زیر ریگ‌های روان کویری مدفون شده بود به همت سازمان میراث فرهنگی از زیرخاک بیرون آورده شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
ابتدا باید عکس هائی واضح از به خصوص سنگ قبرها گرفته شوند و طی مطالعاتی مقدماتی در تحکیم موقعیت تاریخی - گردشگری یزد در سراسر جهان در اینترنت منتشر شوند و در عین حال نگهبانانی که چشم از این سنگ قبرها برندارند .... میراث یزد نباید از نظر حفاظت آثار واقعا" باستانی ، و تبلیغات گردشگری در حدٌ صفر باشد
صادق صدوق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
بندراباد کجا واشکذر کجا چه ربطی بهم داره
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار