یزد موفق به کسب رتبه چهارم شاخص توسعه یافتگی و عملکرد اقتصاد مقاومتی در کشور شده است.
کد خبر: ۳۳۹۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۷ 07 December 2016
به گزارش تابناک یزد،استان یزد موفق به کسب رتبه چهارم شاخص توسعه یافتگی و عملکرد اقتصاد مقاومتی در کشور شده است. به این بهانه گفت و گویی با سید محمد میرمحمدی، استاندار یزد انجام دادیم.
استان یزد توانسته رتبه چهارم اقتصاد مقاومتی کشور را از آن خود کند، در دستیابی به این مهم نقش چه بخشی پررنگ بوده است؟
نقش اصلی برعهده صنعتگران و کارآفرینان استان است ضمن اینکه بانک‌ها هم حمایت کردند و در واقع یک مدیریت جامع در استان کارها را به پیش برد.
اقدام‌هایی که در حوزه اقتصاد مقاومتی در استان یزد صورت گرفته چه بوده است؟ در این راستا ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی و کمیته‌های تخصصی مربوطه با حضور اعضای بخش دولتی و 12 عضو بخش غیر دولتی تشکیل شده و تاکنون 13 جلسه و 35 مصوبه داشته و 95 طرح مربوط به حوزه اقتصاد مقاومتی تصویب شده است.
چند طرح نیمه تمام در استان یزد وجود دارد؟
 310 طرح عمرانی نیمه تمام داشتیم که 5 مورد آن به بخش غیر دولتی واگذار و 10 مورد نیز در مرحله مذاکره با متقاضیان برای واگذاری است. در همین حال واحد «پکیج ایساتیس» که تعطیل شده بود با اجرای مصوبه کارگروه تسهیل با اشتغال 320 نفر راه‌اندازی شد.
در جذب سرمایه گذاری خارجی موفقیتی حاصل شده است؟
در این مدت 23 مورد سرمایه‌ گذاری خارجی دربخش نیروگاه‌های انرژی خورشیدی و طرح‌های گردشگری در استان انجام شده است. همچنین فرصت‌های سرمایه گذاری به دو زبان فارسی و انگلیسی به صورت کتابچه و لوح فشرده برای ارائه به متقاضیان سرمایه گذاری تهیه و منتشر شده است.
سرمایه‌ گذاران از کدام کشورها بوده‌اند؟
کشورهای آلمان، ایتالیا، کره جنوبی و فرانسه.
چقدر تسهیلات بانکی به واحدهای مشکل دار اعطا شده است؟
در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به 226 واحد تولیدی 198 میلیارد تومان تسهیلات داده شده، درخواست 2 هزار و 108 واحد تولیدی ثبت‌نام کرده در سامانه بهین یاب در این کارگروه بررسی و یک هزار و 280 واحد صنعتی برای دریافت تسهیلات به بانک‌های استان معرفی شده، بانک‌های استان به طور مستقیم به 457 واحد صنعتی مبلغ 390 میلیارد تومان تسهیلات ارائه کرده و در مجموع در استان یزد به 683 واحد تولیدی و صنعتی مبلغ 588 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.
دیگر فعالیت‌ها برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چه بوده است؟
صادرات غیرنفتی در استان بهبود یافته وشاهد 764 هزار تن صادرات کالا از کمرگ استان بوده‌ایم که این مقدار با رشد 9 درصدی به لحاظ وزنی همراه بوده است، فعالیت‌ها در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم دوبرابر شده است. صادرات از گمرک استان به کشورهای ترکیه، هلند و هند در 6 ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی و ارزشی افزایش قابل توجهی داشته است. ایجاد شعبه پژوهشگاه رویان، منطقه ویژه علم و فناوری، مرکز فناوری کاشی و سرامیک و مرکز شتاب دهی، نوآوری و کارآفرینی در استان از جمله فعالیت‌های انجام شده در حوزه توسعه یافتگی و علم و فناوری بوده است.
میزان اشتغالزایی در این مدت چقدر بوده است؟
امسال حدود 7 هزار شغل جدید ایجاد شده، ضمن اینکه اشتغال موجود نیز حفظ شد. از سوی دیگر، در سال 94 نیز 10 هزار شغل ایجاد شد ولی نرخ بیکاری که در تابستان 94 معادل 11.8 درصد بود در سال 95 تغییر نداشته است.
گردشگری از ظرفیت‌های یزد به شمار می‌رود در این بخش چه رویکردی در پیش گرفته شده است؟
از راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی حمایت شده و برای اخذ تسهیلات بانکی معرفی شده‌اند. همچنین بیش از یک هزار تخت اقامتی بوم گردی از سال 94 تاکنون ایجاد شده، بخش خصوصی در 84 پروژه گردشگری با سرمایه گذاری 58 میلیارد تومان مشارکت کرده و حضور گردشگران خارجی که در سال 91 معادل 12 هزار نفر بود در سال 94 به 65 هزار نفر رسیده است.ایران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار