کد خبر: ۳۳۷۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۸ 02 December 2016
سارا گلابگیریان
چند روز پیش بلوار کوثر یزد بعد از مدت‌ها، لباس نو به تن کرد و روکش زیبایی روی آن اجرا شد که هنوز خط کشی هم نشده است اما این روکش که به خیابان این بلوار نمای جدیدی داده بود برای همسطح‌سازی دریچه‌های آب در این بلوار، به‌سرعت تخریب شد. هر چند انتقادات بسیاری برای  مرمت نشدن معابر متوجه شهرداری است، اما باید قبول کرد که دستگاه‌های خدمات رسان شهر از جمله شرکت آب و فاضلاب، شرکت توزیع برق، شرکت مخابرت و شرکت گاز هم در خراب شدن این مسیرها کم مقصر نیستند.
ایجاد نوارهای حفاری متعدد، باعث چند سطح شدن لایه‌های آسفالت و در نتیجه نشست آسفالت می‌شود و بسیاری از شهروندان برای فرار از خراب شدن خودروهایشان تنها از یک بخش از آسفالت عبور می‌کنند در نتیجه، تخریب قسمتی از آسفالت و ضرورت مرمت شامل زیرسازی و روکش آن بر‌عهده شهرداری است که ان هم به دلیل هزینه‌های بالا زمان بر می‌شود.
شهرداری برای کاهش بروز این مشکل قبل از انجام عملیات آسفالت شامل زیرسازی و یا روکش، طی نامه نگاری با دستگاه‌های مربوطه اعلام می‌کند که قبل از انجام عملیات عمرانی، تمام کارهای تاسیساتی مورد نیاز در محور مربوطه انجام شود اما متاسفانه معمولا بعد از انجام عملیات آسفالت، دستگاه‌های خدمات رسان دست به کار می‌شوند.
بلوار کوثر یزد یکی از آخرین قربانیان این ناهماهنگی بین دستگاه‌هاست. بخشی البته نه چندان قابل توجه از این بلوار در محل اجرای دریچه‌های تاسیسات شهری، بعد از انجام روکش آسفالت، تخریب شده که با توجه به تازگی انجام عملیات روکش، توجه بسیاری از شهروندان را به خود جلب کرده است. یکی از شهروندان تماس با روزنامه همشهری از این اقدام دستگاه‌های استان انتقاد کرد و افزود: هنوز یک هفته از روکش آسفالت بلوار کوثر نگذشته است اما متاسفانه صبح امروز شاهد تخریب بخشی از آسفالت بودیم که نشان‌دهنده بی‌تدبیری در اجرای این عملیات هاست.
به عقیده این شهروندان در شرایطی که شهرداری با کمبود اعتبار برای روکش کردن آسفالت معابر شهر مواجه است و بسیاری از معابر وصله شده‌اند، نباید به همین راحتی از خطای دستگاه‌های خدمات‌رسان گذشت و هر چند این خطا کوچک باشد تکرار آن اصلا قابل قبول نیست.
مدیر بهره‌برداری شبکه فاضلاب شهر یزد هر گونه تخریب آسفالت از ناحیه مرمت دریچه‌های فاضلاب در بلوار کوثر را رد کرد و افزود: هنوز شبکه فاضلاب شهری در این بلوار یعنی محدوده میدان امام حسین(ع) تا میدان امام علی(ع) اجرا نشده است و دریچه‌های تاسیسات این بلوار مربوط به فاضلاب نیست. «سیدوحید غلمان» درباره ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و تخریب معابر تازه آسفالت شده نیز گفت: شهرداری اجرای طرح‌های عمرانی را به دستگاه‌های خدمات رسان اطلاع رسانی می‌کند اما زمانی این کار انجام می‌شود که فعالیت عمرانی در آستانه اجراست.

پیگیری وصول خسارت آسفالت بلوار کوثر
مسئول کمیسیون حفاری‌های شهرداری یزد این تخریب را تایید کرد و افزود: تخریب، ناشی از مرمت دریچه آب شهری است که بدون مجوز شهرداری صورت گرفته و خسارت وارده به آسفالت که البته ناچیز است، از شرکت آب و فاضلاب دریافت خواهد شد.
« سیدعلی‌اصغر میررحیمی» ادامه داد: مرمت دریچه‌ها با مجوز جداگانه انجام نمی‌شود بلکه همزمان با صدور مجوز برای حفاری به دستگاه‌های خدمات رسان، مجوز برای مرمت دریچه‌ها نیز صادر می‌شود اما باید با هماهنگی شهرداری اقدام شود.
وی افزود: البته خسارتی که در محل دریچه آب به آسفالت وارد شده، ناشی از حفاری نیست و این در حالی است که قبل از انجام عملیات روکش آسفالت طی نامه نگاری به دستگاه مزبور، اعلام کرده بودیم که هر گونه عملیات حفاری را در اولویت کاری قرار دهد. مسئول کمیسیون حفاری‌های شهرداری یزد با بیان این‌که سالانه به طور متوسط 85 مجوز حفاری به طول 90 هزار مترمربع صادر می‌شود، ادامه داد: بیشترین مجوز صادر شده برای حفاری‌ها مربوط به شرکت آب و فاضلاب شهری است.
وی اظهار کرد: همزمان با صدور مجوز برای انجام عملیات حفاری، مجوزهای لازم برای ساماندهی دریچه‌های تاسیسات نیز به دستگاه‌ها ارائه می‌شود.

محدودیت زمانی مرمت تاسیسات شهری
مدیر عامل سازمان عمران شهرداری یزد نیز این تخریب را تایید کرد و افزود: هنوز یک هفته از انجام عملیات روکش آسفالت نگذشته است و شهروندان در مصاحبه با روزنامه همشهری از سرعت عمل و تلاش شهرداری در مرمت این مسیر قدردانی کرده بودند اما امروز شاهد تخریب آسفالت در محل دریچه تاسیسات شهری هستیم.
«محمدرسول طهماسبی» درباره اعلام شهرداری به دستگاه‌های خدمات رسان برای اجرای طرح‌های عمرانی نیز گفت: شهرداری معمولا قبل از اجرای طرح‌های عمرانی موارد را به دستگاه‌های خدمات‌رسان اعلام می‌کند تا قبل از اجرای طرح به ساماندهی تاسیسات و یا اجرای طرح‌های توسعه‌ای اقدام کنند. وی افزود: در طرح‌های روکش آسفالت، معمولا شهرداری به دستگاه‌ها اعلام می‌کند که تا 5‌سال بعد از روکش، مجوزی برای حفاری و مرمت تاسیسات صادر نخواهد شد و در طرح‌های عمرانی بزرگ از جمله پیاده‌روسازی و کف سازی‌ها این زمان به 10‌سال افزایش می‌یابد. این مسئول گفت: همچنین برای ساماندهی دریچه‌های تاسیسات با شرکت‌های خدمات‌رسان نامه نگاری شده است تا قبل از روکش به ساماندهی اقدام کنند اما متاسفانه معمولا این اتفاق نمی‌افتد.

پوشاندن دریچه‌ها با انجام روکش آسفالت
مدیر بهره‌برداری آب شرکت آب و فاضلاب شهری استان علت مرمت دریچه آب این بلوار و تخریب بخشی از آسفالت را پوشانده شدن دریچه‌ها ناشی از عملیات روکش آسفالت اعلام کرد و افزود: شهرداری در انجام عملیات روکش آسفالت معمولا دریچه‌ها را آسفالت می‌کند و شرکت باید دوباره با تحمیل هزینه، دریچه‌ها را از زیر آسفالت بیرون آورده و همسطح‌سازی کند.
«محمدحسین اسماعیلی» با بیان این‌که 12 هزار دریچه آب در شهر وجود دارد، ادامه داد: هر چند شهرداری قبل از انجام عملیات عمران شهری، موارد را به دستگاه‌های خدمات‌ر سان اعلام می‌کند اما زمان کافی برای مرمت در اختیار دستگاه‌ها قرار نمی‌دهد و شرکت مجبور است که عملیات همسطح‌سازی و مرمت دریچه‌ها را بعد از روکش آسفالت انجام دهد که خسارتی جزئی به آسفالت وارد می‌شود.
وی اظهار کرد: هم سطح سازی دریچه‌ها باید قبل از آخرین مرحله آسفالت انجام شود اما متاسفانه شهرداری زمان کافی را برای مرمت در اختیار دستگاه‌های خدمات رسان قرار نمی‌دهد و عملیات همسطح‌سازی به بعد از اجرای آسفالت موکول می‌شود. این مسئول ادامه داد: در بسیاری از موارد حتی دریچه‌های فاضلاب نیز روکش می‌شود و هزینه بسیاری به دستگاه‌های خدمات رسان تحمیل می‌شود در حالی که شهرداری مجوز این کار را ندارد.

   نارضایتی شهروندان از تخریب روکش‌های جدید معابر شهر
هزینه بالای روکش آسفالت معابر، باعث شده است که دست شهرداری برای مرمت تمام معابر شهر به صورت همزمان باز نباشد اما شهرداری یزد بر اساس اولویت مرمت آسفالت معابر به ویژه معابر اصلی را در اولویت قرار داده است. بلوار کوثر حد فاصل میدان امام علی(ع) تا میدان امام حسین(ع) از جمله معابری است که هفته گذشته مرمت شده اما تخریب بخشی از آسفالت این بلوار، شهروندان را از هدر رفتن بودجه بیت‌المال ناراحت کرده است. آنها عقیده دارند که شهرداری باید با هماهنگی دستگاه‌های تاسیسات شهری، از تخریب مجدد آسفالت بعد از روکش جلوگیری کند و با برخورد با دستگاه‌های خاطی در این بلوار، جلوی اقدامات مشابه را بگیرد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار