کد خبر: ۳۳۳۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳ 24 November 2016
 
الهه اسلامی
دومین ماه از سال تحصیلی نیز به پایان رسیده است اما هنوز از توزیع شیر در مدارس خبری نیست؛ شیری که به گفته کارشناسان تغذیه، مصرف روزانه آن برای همه به ویژه دانش آموزان به واسطه بودن در سن رشد، لازم و ضروری است.
 البته عموم مردم از اهمیت مصرف شیر و لبنیات آگاهی کامل دارند ولی به دلایل مختلف آن را در برنامه روزانه خود قرار نمی‌دهند؛ چراکه باید در این زمینه فرهنگسازی لازم به منظور جدی تلقی شدن مصرف این مواد غذایی مفید و با ارزش انجام شود. بر همین اساس دولت بر آن شد تا با توزیع شیر در مدارس و بین دانش‌آموزان، در این زمینه فرهنگسازی کند و اگر هدف چیز دیگری بود، مبلغی برای شیر در یارانه هر فرد ایرانی در نظر گرفته می‌شد؛ اما توزیع آن از‌سوی دولت بر عهده گرفته شد تا فرهنگ سازی لازم در این زمینه و نیز اطمینان از مصرف این ماده غذایی مفید از سوی دانش آموزان به لحاظ اهمیت مصرف صورت گیرد.
اما با این وجود توزیع شیر در سال تحصیلی امسال با مشکلاتی مواجه شده است؛ به طوری که با گذشت حدود 2 ماه از شروع سال تحصیلی، هنوز توزیع شیر در مدارس استان صورت نگرفته است.

آبان‌ماه؛ زمان توزیع شیر در سال گذشته
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به این‌که سال گذشته نیز در آبان ماه، شیر در مدارس استان توزیع شد، گفت: توزیع شیر امسال نیز با توجه به کمبود اعتبارات مربوطه، با تاخیراتی همراه بوده است که همه در تلاش هستند توزیع هر چه زودتر اتفاق بیفتد.
«محمد حسن لطفی» با بیان این‌که انصافا آموزش و پرورش همکاری‌های لازم را در توزیع شیر  آن هم به صورت سالم و بموقع داشته است، تصریح کرد: حجم کاری در این زمینه زیاد بوده و انرژی بالایی را می‌طلبد. بنابراین این کار به صورت تیمی و با همکاری ارگان‌های مختلف همچون استانداری، دامپزشکی، مرکز بهداشت و آموزش و پرورش انجام می‌شود.
وی افزود: البته با توجه به حساسیت بر توزیع سالم شیر، مرکز بهداشت آخرین ارگانی است که شیر توزیعی را بررسی و در صورت سلامت، آن را تایید می‌کند.

فرهنگسازی مصرف شیر؛ هدف توزیع آن در مدارس
کارشناس مسئول سلامت جوانان و نوجوانان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد یکی از اهداف توزیع شیر در مدارس سراسر کشور را فرهنگسازی مصرف این ماده غذایی مفید دانست و گفت: بنابراین مطابق برنامه‌های تدوین شده، 3 روز در هفته شیر پاستوریزه در مدارس بین دانش آموزان توزیع خواهد شد.
«عزت مبین» در این باره افزود: البته مصرف این میزان شیر و اکتفا به شیری که در مدارس توزیع می‌شود درست نیست چراکه بدن انسان به ویژه دانش آموزان به واحدهای بیشتری از انواع لبنیات نیاز دارد.
وی افزود: با توجه به هزینه بر بودن توزیع شیر در مدارس به میزانی بالاتر از برنامه فعلی، توزیع آن امکان پذیر نیست.
مبین با اشاره به الگوپذیری بچه‌ها در مدارس تاکید کرد: با توجه به این ویژگی، بهتر است معلمان و دبیران در مدرسه و کلاس درس، همراه با دانش‌آموزان، از شیر توزیع شده مصرف کنند تا دانش‌آموزان نیز از آنها الگوبرداری کنند. همچنین می‌توانند بر مصرف شیر به میزان لازم تاکید کنند و ترویج و تبلیغ در این زمینه را جدی بگیرند.

حساسیت و دقت نظر بر توزیع شیر سالم در مدارس
کارشناس مسئول سلامت جوانان و نوجوانان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص توزیع شیر سالم و نظارتی که بر این کار صورت می‌گیرد، گفت: دولت در این زمینه دقت لازم را دارد: در وهله اول شرکت‌هایی را طرف قرارداد خود قرار داده که از سوی بهداشت مورد تایید باشند تا شیر سالم و بدون آلودگی به مصرف کننده برسد. وی افزود: در طول توزیع نیز نظارت‌های چند جانبه از کارخانه تا مدارس صورت می‌گیرد.
مبین ادامه داد: در کارخانه مربوطه، مسئول فنی به بررسی شیر تولیدی می‌پردازد که از ساعت 7تا 7:30 صبح شیر از کارخانه خارج ‌می‌شود و نهایتا باید تا ساعت 10 توزیع شود؛ چراکه این ماده غذایی، دیگر قابل‌مصرف نخواهد بود. وی همچنین تاکید کرد: تحویل گیرنده شیر از کارخانه نیز باید با ماشین سردخانه دار اقدام به حمل شیر کند و سردخانه را حین حمل روشن نگه دارد.
این مسئول ادامه داد: در این زمینه توصیه می‌شود تحویل گیرنده شیر در مدرسه، حتما از سرد بودن شیر ارسالی قرار گرفته در سردخانه، موقع تحویل اطمینان حاصل کند. وی بیان کرد: در مراحل مختلف، نظارت لازم بر توزیع شیر سالم و نمونه برداری‌ از این ماده غذایی از سوی واحد توزیع غذا و دارو انجام می‌شود.
این کارشناس با تاکید بر توزیع شیر سالم در قالب توصیه‌ای اعلام کرد: با این وجود، دبیران در ابتدا شیر را قبل از دانش آموزان اندکی مصرف کنند تا در صورت تغییر مزه و طعم آن، مراتب را اعلام کنند و از مصرف آن شیر از سوی دانش آموزان خودداری شود. مبین در خصوص حساسیت‌های فردی به شیر گفت: برخی دانش آموزان به شیر حساسیت دارند و قادر به مصرف آن نیستند؛ بر همین اساس تمهیداتی دیده شده تا ماست جایگزین شیر و توزیع شود.

   پرداخت اعتبارات استانی تا اواسط آذر
معاون پشتیبانی آموزش و پرورش استان یزد اعلام کرد: برای توزیع شیر باید اعتبارات مربوطه ابلاغ و اقدامات قانونی آن انجام شود. با توجه به این‌که هنوز اعتبارات لازم تخصیص نیافته، توزیع شیر امسال با تاخیر روبه‌رو بوده است. «علی دهقان بهابادی» افزود: البته ابتدای سال تحصیلی، طی یک مرحله در مدارس مناطق محروم به میزان 2 میلیون تومان، توزیع شیر صورت گرفته است و با تامین اعتبار، این کار به صورت گسترده در استان انجام خواهد شد. وی با بیان این‌که طبق پیگیری‌های صورت گرفته، اعلام وصول و پرداختی‌های مربوطه تا نیمه اول آذرماه انجام خواهد شد، ابراز امیدواری کرد: اعتبار توزیع شیر نیز در این میان تامین شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار