کد خبر: ۳۱۷۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸ 24 October 2016
vمدير كل حفظ نباتات استان يزد نداشتن زمستان سرد در سال گذشته را علت افزايش جمعيت مگس‌‌هاي مديترانه‌اي عنوان كرد و گفت: توجه باغداران به هشدارهاي كارشناسان حفظ نباتات و اقدامات پيشگيرانه به موقع مي‌تواند خسارت ناشي از اين آفت را به حداقل برساند.

"مرتضی فتاحی اردکانی" در رابطه با ابراز نگراني بسياري از كشاورزان شهرستان مهريز در رابطه با شیوع آفت جدیدی كه محصول باغات آنها به وي‍ژه انار و انجير را تحت تاثير قرار داده است، اظهار كرد: مگس ميوه مديترانه‌اي يك آفت غير‌بومي استان است و از سال 1390 به دنبال ورود ميوه‌هاي خارجي قاچاق به داخل كشور، در استان يزد نيز مشاهده شده است.

وي در مورد افزایش جمعیت اين آفت در استان طي سال جاري، گفت: این مگس به خاطر سازگاری با آب و هوای مدیترانه‌ای تحت عنوان مگس ميوه مديترانه‌اي نامگذاري شده و متاسفانه يكي از عوامل افزايش جمعيت اين آفت در استان نداشتن زمستان سرد در سال گذشته بوده كه منجر به انتقال آفت به فصول بعدي شده است.

اين مقام مسئول با بيان اين كه مگس ميوه مديترانه نه از طريق سم‌پاشي بلكه با نصب تله‌هاي جلب ‌كننده كنترل مي‌شود، خاطرنشان كرد: اداره كل حفظ نباتات استان در رابطه با بروز اين آفت از قبل هشدارهاي لازم را تمام شهرستان‌هاي استان داده و نسبت به توزيع بروشورهاي اطلاع‌رساني در اين زمينه اقدام كرده است.

وي با اشاره به اين كه آفت مذكور مختص تنها شهرستان مهريز نيست و در ديگر شهرستان‌هاي استان نيز مشاهده شده است، اظهار كرد: باغداران برخي مناطق مانند عقدا با نصب به موقع تله‌هاي جلب كننده، خسارات ناشي از اين آفت را به حداقل رسانده‌اند و ضرر و زيان قابل توجهي متوجه آنان نشده است.

فتاحي در همين رابطه از باغداران خواست تا ضمن ارتباط بيشتر با كارشناسان حفظ نباتات و عمل به توصيه‌هاي آنان، در ربطه با كاهش اين آفت ضمن جمع‌آوری میوه‌های ریزشی از پای درختان، برای نصب تله‌های جلب کننده در باغ‌ها اقدام كنند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار