معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اهمیت کنترل بیماری ایدز گفت: کنترل این بیماری نیازمند استراتژی اثربخش آموزشی است.
کد خبر: ۳۱۶۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۰ 23 October 2016

به گزارش تابناک یزد،محمدحسن لطفی  در جلسه کمیته پایش و ارزیابی ایدز استان یزد که با حضور کارناوال ملی سلامت برگزار شد، اظهار داشت: شرایط بروز بیماری ایدز در ایران تغییر کرده به نحوی که این بیماری در گذشته بیشتر از طریق اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ‌های آلوده مشترک به مصرف‌کنندگان موادمخدر منتقل می‌شود اما اکنون روش انتقال، جنسی است و بیشتر افراد از این طریق آلوده می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به تغییر دیگری که در انتقال بیماری ایدز شاهد هستیم، افزود: سن مبتلایان به بیماری ایدز نیز در حال کاهش است به نحوی که در گذشته بیشتر افراد 35 تا 40 ساله به این بیماری مبتلا می‌شدند اما اکنون میانگین سن ابتلا به ایدز به 27 سال رسیده است و این امر بسیار نگران‌کننده است.

لطفی همچنین با اشاره به اینکه در گذشته بیشتر مردان گرفتار بیماری ایدز می‌شدند، خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون شاهد افزایش چشمگیر شیوع این بیماری در زنان هستیم و در حال حاضر تفاوت چندانی میان آمار مبتلایان به ایدز در زنان و مردان نیست.

این مسؤول همچنین با بیان اینکه انتقال ایدز از مادر به نوزاد نیز بسیار شیوع پیدا کرده است، عنوان کرد: آمار این شیوه ابتلا در گذشته بسیار کم بود اما اکنون به شدت در حال افزایش است و جای نگرانی بسیار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایدز و اعتیاد ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و باید یک کار فرهنگی و ریشه‌ای برای کاهش ابتلا و پیشگیری از این بیماری انجام شود، افزود: اقدامات انجام شده گرچه صفر نبوده اما در حد انتظار نیز نبوده است و باید جدی‌تر به این مسأله ورود پیدا کنیم.

وی از اعتیاد به عنوان یک بیماری خزنده یاد کرد و اظهار داشت: اعتیاد روز به روز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند و گسترش آن را در آمار و ارقام به عینه می‌بینیم.

لطفی با تاکید بر اینکه اعتیاد و ایدز رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند، خاطرنشان کرد: ایدز یک بیماری اجتماعی است و بر روی رفتار و فرهنگ اثرگذار است و برای ریشه‌کنی یا حداقل کاهش آمار مبتلایان به این بیماری باید همه دستگاه‌ها همکاری کنند.

وی همچنین خواستار همکاری گروه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به گروه‌های مختلف مردم در جامعه به ویژه گروه‌های در معرض خطر شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: به نظر می‌رسد به جز آموزش و آگاهی دادن به افراد در معرض خطر به ویژه جوانان از طریق دانشگاه و آموزش و پرورش، راهکار اثرگذاری دیگری در دسترس نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور کارناوال ملی سلامت با شعار انگ‌زدایی از ایدز و اعتیاد در یزد و در جلسه پایش ایدز استان یزد، اظهار داشت: حرکت این کارناوال بسیار ارزشمند است و پیامدهای خوبی به دنبال دارد زیرا سبب می‌شود مردم متوجه خطرات ایدز و اعتیاد شوند.

لطفی اظهار امیدواری کرد: با ورود گروه‌های اجتماعی و اثرگذار نظیر هنرمندان و ورزشکاران بتوانیم اطلاع‌رسانی‌های پزشکی را اثربخش‌تر کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار