کد خبر: ۳۱۶۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲ 23 October 2016
به گزارش تابناک یزد، هیات مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی یزد وابسته به سازمان یونسکو، به‌ منظور احیای همکاری‌های متقابل در حوزه قنات به جمهوری خودمختار نخجوان سفر کرد.

این هیات که متشکل از غفوری سرپرست مرکز و رییس هیات، لباف کارشناس ارشد و جلیلی مسوول اداری و مالی مرکز است، در ابتدای سفر چهارروزه خود از سوی وابسته فرهنگی سرکنسولگری ایران در مرز جلفا مورد استقبال قرار گرفت.

حسین آقازاده، وابستگی فرهنگی ایران در نخجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم در مورد برنامه‌های این هیات ایرانی گفت: اعضای هیات در نخستین روز سفر با منصور آیرم سرکنسول کشورمان در نخجوان دیدار و گفتگو کردند. در این دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نخجوان ضمن خوشامدگویی، تاکید کرد این نمایندگی تلاش می‌نماید از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های تمام حوزه‌های کاری برای گسترش روابط دوجانبه بهره‌برداری کند. منصور آیرم تصریح کرد که هدف اصلی این است که این دست از همکاری‌ها به ‌طور مستمر تداوم یابد و نمایندگی حمایت‌های لازم را از این امر به عمل می‌آورد.

سپس غفوری سرپرست مرکز و رییس هیات از جدیت و همت سرکنسول کشورمان و پیگیری‌های مجدانه وابسته فرهنگی سرکنسولگری در تحقق این سفر تشکر و قدرانی کرد و گفت و امیدواریم در بخش همکاری‌های بخش قنات برنامه‌ها و فعالیت‌های مشترکی بین مرکز بین‌المللی قنات و نهادهای جمهوری خودمختار نخجوان سامان‌دهی شود.

در ادامه لباف کارشناس ارشد مرکز بین‌المللی قنات گزارشی از فعالیت‌های صورت پذیرفته در هشت سال پیش در جمهوری خودمختار نخجوان ارایه کرد. وی گفت چندین دوره آموزشی درباره قنات و کارکردهای آن در نخجوان برگزار شد و 25 نفر نخجوانی دوره ساخت و نگهداری قنات را در یزد گذرانده و بر اساس مطالعات مرکز و مکان‌یابی‌های اجراشده، دو قنات جدید در نخجوان احداث شد. این در حالی است که در صدسال گذشته در هیچ نقطه از جهان قنات جدید احداث نشده است و این برنامه از اهمیت فوق‌العاده‌ای از منظر محققان مرکز بین‌المللی قنات و یونسکو برخوردار است.

در ادامه گزارش برنامه های هیات یادشده در جمهوری خودمختار نخجوان آمده است. در آغاز این دیدار حسین آقازاده وابسته فرهنگی سرکنسولگری ایران در نخجوان ضمن تبریک ایام استقلال جمهوری آذربایجان، تاکید کرد گسترش روابط و همکاری‌ها در تمام حوزه‌ها برای مسوولان عالی‌رتبه دو کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حوزه قنات می‌تواند یکی از محورهای تبادل دانش و تجربه برای طرفین قلمداد گردد.

سپس رییس اداره قنات در این نشست به هیات ایرانی و وابسته فرهنگی خوشامد گفت و افزود که دو بار هم به یزد سفر کردم و در کنفرانس بین‌المللی قنات به همراه برخی از استادان آکادمی علوم نخجوان شرکت کردم و در این دو سفر از آثار باستانی و تاریخی یزد بازدید نمودیم. شهر یزد مرکز قنات‌ها است تجربیات ارزنده‌ای در دو سفر کسب کردیم. حدود 400 قنات در نخجوان وجود دارد و در جمهوری آذربایجان صرفا نخجوان اداره قنات دارد.

سپس غفوری سرپرست مرکز قنات و رییس هیات از استقبال گرم و صمیمانه رییس و سرمهندس اداره قنات تشکر و قدردانی کرد و افزود که مرکز بین‌المللی قنات در سال 2005 تاسیس شده و نخجوان به‌عنوان اولین شریک همکاری در حوزه قنات سال 2007 اعلام آمادگی کرد. اکنون پس از هشت سال خوشحال هستیم که با حمایت یونسکو فعالیت‌ها و همکاری‌های خود را احیا و ادامه می‌دهیم. در سال گذشته توانستیم 11 قنات ایران را در فهرست یونسکو ثبت نماییم. سرپرست مرکز بین‌المللی قنات از رییس اداره قنات نخجوان برای سفر به یزد دعوت به عمل آورد.

در ادامه لباف کارشناس مرکز بین‌المللی قنات گفت قنات دارای کارکردهای مختلف است و یک کارکرد آن رونق گردشگری می‌باشد. پس از ثبت 11 قنات ایران در فهرست یونسکو تعداد گردشگران خارجی در یزد افزایش‌یافته است. در همین قالب پیشنهاد می‌کنیم پروند ثبت قنات‌های نخجوان را با انجام طرح مطالعاتی مشترک عملیاتی سازیم و مرکز بین‌المللی قنات پرونده نخجوان را به یونسکو ارایه کند و از آن دفاع نماییم.

در انتها، سعادت الدین طالب اف رییس اداره قنات نخجوان در خصوص برنامه‌های پیش‌بینی‌شده هیات مرکز بین‌المللی قنات یزد گفت پس‌ازاین نشست از مراکز فرهنگی و تاریخی و دینی نخجوان همانند اصحاب کهف و قنات‌های اردوباد، نخجوان و کنگرلی بازدید خواهیم کرد. وی همچنین تصریح کرد که یونسکو و مرکز بین‌المللی قنات را به‌عنوان همکاران و شرکا کاری خود می‌دانیم.

در این نشست صمیمانه اسماعیل حاجی یف رییس آکادمی علوم نخجوان ضمن خوشامدگویی به هیات ایرانی، ابتدا تاریخچه آکادمی علوم نخجوان را از دهه 90 تا سال 2002 و در دوره معاصر تشریح کرد و تاکید نمود که همکاری‌های علمی با مراکز تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران در حال ارتقا و توسعه است و برای نمونه اخیرا یک هیات متشکل از مدیر و دو تن  از اعضا رصدخانه باتابات آکادمی علوم به مراغه سفر کردند و در کارگروه آموزشی پیشرفته مرکز تحقیقات نجوم مراغه شرکت کرده و در خصوص عقد توافق‌نامه همکاری مذاکره کردند و پس‌ازآن متن توافق‌نامه تهیه و به تایید این آکادمی رسیده و در مرحله امضا آن قرار داریم. همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف با جمهوری اسلامی سالهای اخیر افزیش یافته است. وی همچنین دیگر اعضا حاضر در جلسه را به هیات ایرانی معرفی کرد و افزود فخرالدین صفرلی نماینده مجلس عالی و رییس دانشکده باستان‌شناسی، ابوالفضل قلی اف رییس دانشکده تاریخ و ادبیات و ولی بخشعلی مدیر گروه باستان‌شناسی با توجه به ارتباط کاری به حوزه مسوولیت مرکز بین‌المللی قنات به نشست دعوت کردم تا از روند برنامه‌های کاری مطلع باشند و همکاری لازم را معمول نمایند.

حسین آقازاده وابسته فرهنگی سرکنسولگری کشورمان در نخجوان روز استقلال جمهوری آذربایجان را به رییس آکادمی و دو رییس دانشکده و مدیر گروه باستان‌شناسی آکادمی تبریک گفت و روند روبه رشد تعاملات و همکاری‌های مراکز علمی و نهادهای دانشگاهی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان ابراز خرسندی کرد. سپس حسین غفوری سرپرست مرکز و رییس هیات نیز ضمن تشکر از اختصاص وقت از سوی رییس آکادمی و دیگر اعضا آکادمی علوم نخجوان، افزود که جمهوری خودمختار نخجوان با داشتن تاریخ و فرهنگ غنی اولین دولتی بود که برای همکاری مشترک با مرکز بین‌المللی قنات اقدام کرد و طی سال‌های 2007 و 2008 با همکاری سازمان جهانی مهاجرت و مرکز بین‌المللی قنات وابسته به یونسکو دو قنات جدید در نخجوان احداث شد. سرپرست مرکز تاکید کرد آماده همکاری در زمینه‌های مختلف هستیم.

در ادامه مجید لباف کارشناس ارشد مرکز بین‌المللی قنات گفت وظیفه اصلی و مهم که می‌باید به آن توجه کنیم این است که درباره طبیعت و تاریخ استفاده از طبیعت و آب در قالب پدیده قنات مطالعه کنیم و از این میراث فنی-مهندسی برای توسعه پایدار امروز بهره‌برداری کنیم. آب سیال است و مرزهای سیاسی را نمی‌شناسد و توجه به منابع آب و مدیریت آن مساله بین‌المللی شده است و استفاده از آن همکاری بین‌المللی را ضروری کرده است.

در پایان نشست، رییس آکادمی با اشاره به تجربه اخیر در حوزه رصدخانه‌های باتابات و مراغه، تصریح کرد متن توافق‌نامه همکاری تهیه و پس از تایید به امضا طرفین خواهد رسید.

اعضا هیات ایرانی با همراهی رییس اداره قنات نخجوان و سرمهندس اداره مذبور و همچنین روسای ادارات آب شهرهای نخجوان، اردوباد و کنگرلی از قنات‌های مختلف بازدید کردند.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار