کد خبر: ۳۱۵۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲ 22 October 2016
حال و هوای فوتبال استان یزد، این روزها خوب نیست و به بیمار جواب کرده ای می ماند که منتظر معجزه ای یا نسخه شفابخشی است.
روزگاری که هنوز لیگ برتری وجود نداشت فوتبال در استان یزد سر به آسمان می سایید و در مقابل حریفان خود آنچنان عرض اندام می کرد که تحسین همگان را بر می انگیخت.
در آن زمان نه از پول صحبتی بود و نه از بازیکن غیر بومی، آنچه حرف اول را می زد تعصب و دلسوزی بازیکنانی بود که به عشق مردم دیارشان به میدان می آمدند و بازی می کردند.
با گذشت زمان و وارد شدن پول به عرصه فوتبال، آن تعصبات و آن دلسوزی ها رنگ باخت و جای آن را قراردادهای نجومی گرفت و همه به دنبال این بودند تا برای تیم حامی مالی پیدا کنند چیزی که در گذشته های نه چندان دور در فوتبال، بیگانه بود.
اما حتی پس از این دگرگونی ها هم باز فوتبال استان یزد پس از چند دوره نزول، دوباره توانست خود را مطرح کند و برای اولین بار و البته تا اینجای کار آخرین بار، نماینده ای شایسته در لیگ برتر به نام تیم شهید قندی داشته باشد.
این تیم توانست با بازیکنان گمنام و سرمربی بی ادعای خود به مهمترین لیگ فوتبال کشور راه یابد و فوتبالدوستان قهر کرده و ناخرسند را دوباره با فوتبال آشتی دهد.
با حضور تیم شهید قندی در لیگ برتر، سکوها مملو از تماشاگرانی شد که در سرما و گرما و فقط به خاطر سربلندی استانشان در میادین حاضر شدند و پا به پای فوتبالیستها جلو آمدند و آنها را تنها نگذاشتند.
تیم شهید قندی با بازیکنان کاملا معمولی به لیگ برتر صعود کرد اما مسئولان فوتبال استان و این تیم، جوگیر شدند و موفقیت تیم را در گروی خانه تکانی دیدند که همین تغییرات، کمر تیم را شکست .
تیمی که با بازیکنان بی ادعای خود به لیگ برتر راه یافته بود ناگهان دچار دگرگونی شد و مسئولان تیم در صدد بر آمدند تا چند بازیکن نامی (بخوانید پولی) را استخدام کنند و حتی سرمربی تیم را تغییر دهند.
این تغییرات همان و سقوط مجدد نماینده یزد به لیگ دسته یک همان، موقعیتی که قدرش را ندانستیم و به سادگی از دست دادیم، موقعیتی که دیگر تکرار نشد و برای فوتبال دوستان یزدی رویای چندین ساله شد.
پس از آن، استان یزد صاحب دو نماینده در فوتبال دسته اول کشور شد اما اندک اندک مشکلات مدیریتی و نبود حامی مالی قابل اطمینان، این تیم ها را هم دچار ضعف کرد.
در این میان واحدهای صنعتی متمول نیز از حمایت این تیم طفره می رفتند و البته می روند و همین امر موجب شد تا فوتبال یزد کم کم در سراشیبی سقوط قرار گیرد.
همین تیم سربلند شهید قندی در طول چند فصل با نامهای مختلف و حامیان متفاوت در عرصه فوتبال حاضر شد و البته از همان ابتدا مشخص بود که این شرایط پایدار نخواهد ماند و تیم باز هم دچار دگرگونی خواهد شد.
حلقه گمشده این دو تیم، نبود حامی مالی قابل اتکا، ضعف مدیریت و تغییرات پیاپی بود که کمر تیمها را شکست و آنها را در مسیری قرار داد که امروز شاهد آن هستیم.
یکی از این دو تیم پس از تغییرات گوناگون به دسته دو سقوط کرد و در آنجا نیز ادامه نداد و از گردونه رقابتهای فوتبال کشور حذف شد.
هم اکنون یزد مانده و تنها یک نماینده به نام فولاد یزد در لیگ دسته یک که البته حال و روز خوشی ندارد.
این تیم هم اکنون با هشت امتیاز در مکان 15 جدول 18 تیمی جا خوش کرده، بازیکنان آن پولی نگرفته اند و کسی هم نه از تیم و نه از بازیکنان حمایت نمی کند.
اخیرا تمرینات این تیم نیز به تعطیلی کشیده شد که با پا درمیانی نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی، قرار است مجددا کار خود را آغاز کند و باید منتظر بود و دیدسرنوشت این تیم به کجا می انجامد.
به تازگی نیز رئیس جدید هیات فوتبال یزد معرفی شده که امیدواریم با تغییر انجام شده شاهد رشد فوتبال در استان باشیم.
فوتبال در یزد همیشه از ضعف مدیریت و نبود حامی مالی در رنج بوده، باور کنید جوانان یزدی هم می توانند در فوتبال کشور مطرح باشند همانطور که پیشتر تیم شهید قندی این را ثابت کرد.
باید طرحی نو در انداخت، باید مسئولان رده بالای استان یزد پا در میانی کنند و فوتبال یزد را از کما به در آورند، باید تنها نماینده استان در لیگ دسته یک را حفظ کرد که اگر به سرنوشت دیگر تیم یزدی دچار شود نام یزد در فوتبال کشور محو خواهد شد.
فوتبال دوستان یزدی در حسرت حضور یک نماینده مقتدر از استان در لیگ های کشور هستند، آنها امید به حضور یک نماینده استان در لیگ برتر بودند اما با شرایط حاضر، آنها به حضور در همین لیگ دسته یک هم قانع هستند.
تماشاگران قدرشناس یزدی، هیچگاه تیم های محبوب خود را رها نکرده و نمی کنند اما از شرایط فعلی فوتبال یزد، دل پرخونی دارند.
فوتبال یزد را دریابیم که فردا دیر است.
محمد حسین فلاح تفتی/ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار