کد خبر: ۳۱۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶ 21 October 2016
  منیره زارع زاده
بسیاری از درمانگران مكاتب درمانی طبیعی در جهان به‌ ویژه مكتب طب سنتی ایران، بر این باورند كه رعایت نكاتی ساده و كاربردی از مجموعه تدابیر حفظ‌ سلامت كه در كتب و متون قدیمی طب سنتی بارها به آن اشاره شده، می‌تواند تاثیر زیادی در كنترل تغییرات، بیماری‌ها و اختلال‌های ناشی از جابه جایی فصول داشته باشد.

در پاییز غذاهای سرد، خشک و بیش از حد گرم نخورید
یک متخصص طب سنتی در رابطه با بروز حساسیت‌ها و آلرژی‌های فصل پاییز و به ویژه ارتباط آن با هوای گرم و خشک استان افزود: همزمان با رسیدن فصل پاییز مزاج افراد به سمت سردی و خشکی می‌رود و بالطبع در این شرایط بیماری‌های خاصی همچون درد مفاصل، سرماخوردگی، اگزما و حساسیت‌های پوستی شیوع بیشتری پیدا می‌کند.
«مجید امتیازی» با تاکید بر ضرورت رعایت موادغذایی و همچنین پرهیز از مصرف فست فودها در این فصل از سوی شهروندان، گفت: از آنجا که مصرف این نوع غذاها برای افراد حساس عوارضی دارد بنابراین مهم‌ترین توصیه این است که در این فصل از مصرف غذاهایی که جنبه سردی و خشکی و حتی گرمی بیش از حد مانند غذاهای تند دارند پرهیز شود.
امیتازی همچنین عنوان کرد: مصرف برخی از خوراکی‌ها به ویژه گوشت گاو، عدس، بادمجان، سس گوجه فرنگی، کشک خام، مصرف بی رویه گوشت شتر، بوقلمون و نیز گوشت شترمرغ در فصل پاییز باید محدود شود. وی تاکید کرد: در این فصل افراد دارای زمینه آلرژی، ماست و دوغ را حتما با غذاهای دارای طبع گرم مصرف کنند.

داشتن پوشش مناسب در صبحگاه پاییزی
این متخصص طب سنتی با تاکید بر لزوم داشتن پوشش مناسب و گذاشتن کلاه در صبحگاه پاییزی تصریح کرد: هنگام ظهر نیز دقت شود تا فرد در معرض وسایل سرمایشی قرارنگیرد چرا که تغییر دما باعث سرماخوردگی می‌شود. وی ادامه داد: استفاده از نوشیدنی‌ها و دم کرده‌هایی همچون دم کرده بابونه به همراه لیمو عمانی و آویشن و تعدادی عناب و سپستان و مقداری گل پنیرک متناسب با شرایط مزاجی افراد می‌تواند طول مدت درمان سرماخوردگی و حساسیت فصلی را کاهش دهد.
امتیازی افزود: از طرف دیگر بخور بابونه و آویشن به همراه کمی گل پنیرک نیز از بهترین بخورهای این فصل است که افراد می‌توانند با این روش مقدار بروز حساسیت‌ها را کاهش دهند.
وی با اشاره به خشکی ناحیه گلو و حلق تصریح کرد: استفاده از ترکیبات لعاب دار مانند گل پنیرک، به دانه، تخم بارهنگ و یا بالنگو و حتی استفاده از خاکشیر در آب گرم می‌تواند کمک کننده باشد. در مواردی که علایم بیماری خیلی حاد است حتما نیاز به مشاوره و درمان از سوی متخصصان طب سنتی و یا طب رایج دارد و از اقدامات خودسرانه و مصرف آنتی بیوتیک‌ها و یا دم کردنی‌هایی که محتویات آنها مشخص و واضح نیست باید اجتناب شود.
 این متخصص توصیه اکید دارد که در این فصل از اقداماتی که موجب ضعف بدن می‌شود مانند فصد و حجامت و حتی زالو انداختن به‌شدت پرهیز شود؛ مگر در موارد خیلی خاص که به تایید متخصص طب سنتی برسد.

لزوم استفاده روزانه از کرم مرطوب کننده
یک متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این رابطه اظهارکرد: حساسیت‌های پوستی یا اگزما از مشکلات شایع پوستی است. اگزما به صورت خشکی پوست، قرمزی و همراه با خارش ایجاد می‌شود.
«محمد ابراهیم زاده» در ادامه گفت: حساسیت‌های پوستی به دو دسته حساسیت‌های ارثی و حساسیت‌های ناشی از تماس با مواد شیمیایی یا موادی که حساسیت در پوست ایجاد می‌کند تقسیم می‌شوند.
وی با بیان این‌که خشکی پوست زمینه ساز ایجاد حساسیت‌های پوستی است گفت: تماس با مواد شوینده، گرد و خاک، سیمان و مواد شیمیایی از عوامل ایجاد کننده و تشدیدکننده حساسیت‌های پوستی است، بنابراین حساسیت‌های پوستی در زنان خانه دار، کارگران ساختمانی و کارگرانی که با مواد شیمیایی و گرد و خاک تماس دارند مانند کارخانه کاشی و همچنین آرایشگران شیوع بیشتری دارد.
وی افزود: با شروع فصل پاییز و زمستان به دلیل سردی و خشکی به ویژه در آب و هوای یزد معمولا حساسیت‌های پوستی تشدید پیدا می‌کند لذا توصیه می‌شود افراد مبتلا، از موادشیمیایی باقدرت پایین مانند صابون بچه و صابون‌های حاوی گلیسیرین استفاده کنند و تعداد دفعات شست‌وشو را نیز کاهش دهند.
این متخصص پوست توصیه کرد: در فصول پاییز و زمستان از لباس‌های مناسب استفاده شود و افراد مستعد سعی کنند کمتر در معرض هوای سرد و خشک قرار گیرند. همچنین در طول روز از کرم‌های مرطوب کننده استفاده شود و در صورت بروز و ایجاد قرمزی و خارش پوست حتما به متخصص مراجعه کنند.

    حال و احوال پاییزی بدن
همزمان با پایان یافتن فصل تابستان و قرار گرفتن در فصل پاییز، شاهد بروز تغییرات اساسی در طبیعت و بدنمان هستیم؛ تغییراتی كه نه تنها محیط اطراف ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد بلكه بر چگونگی و عملكرد اندام‌ها و دستگاه‌های بدنمان نیز موثر است. همیشه وقتی صحبت از حساسیت و آلرژی به میان می‌آید فصل بهار را مثال می‌زنیم غافل از این‌که پاییز هم دست‌کمی از بهار ندارد. این را از عطسه‌ها، سرفه‌ها و آبریزش مداوم بینی افراد مستعد می‌توان فهمید. در استان یزد با توجه به آب و هوای خشکی که دارد این مساله محسوس تر است. همچنین با توجه به این‌که این استان از لحاظ میزان بارندگی جزو استان‌های کم بارش است و در انتهای جدول مربوطه قرار دارد، بیماری‌‌ها و آلرژی‌های ناشی از فرارسیدن فصل پاییز به مراتب بیشتر از دیگر استان‌هاست. این قبیل حساسیت‌ها طیف گسترده‌ای از افراد را تحت‌تاثیر قرار داده و در برخی موارد هزینه‌های درمانی سنگینی را به افراد و جامعه تحمیل می‌کند. آب‌ریزش، گرفتگی بینی و عطسه‌های پی در پی از علایم بیماران مبتلا به آلرژی است. فرد مبتلا به آلرژی بینی ممكن است در چشم، بینی، حلق، سقف دهان یا صورت به خارش دچار شود. در فصل پاییز و زمستان خشک شدن پوست باعث ایجاد حساسیت‌ها و انواع اگزماها می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار