کد خبر: ۳۱۵۰۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲ 21 October 2016
 سمیه رضایی
کشتی یکی از قدیمی‌ترین و فراگیرترین ورزش‌های دنیاست و در ایران سابقه‌ای دیرین دارد. ورزشکارانی نیرومند و پرانرژی در این رشته به ورزش می‌پردازد.استان هم کشتی را از دیرباز در خود پرورش داده و بودند کشتی‌گیرانی که در سال‌های دور برای استان نام‌آور شدند و مهر پهلوانی بر پیشانی‌شان نشسته است. اما چندی بود که یزدی‌ها کشتی را به صورت جدی و حرفه‌ای دنبال نمی‌کردند و در رقابت‌های مختلف کشوری جایگاه مناسبی نداشتند. با این حال این روزها کشتی‌گیران یزدی به جایی رسیدند که توانستند در یک تورنمنت بزرگ کشوری چند مدال رنگارنگ را درو کنند و برای خود حریف بطلبند و در کشور نام‌آور شوند که با وجود کشتی‌گیران مطرحی از استان‌های شمالی کشور و استان خوزستان درخشش جوانان کشتی‌ یزد جای بسی امیدواری است.
در مسابقات اخیری که در شهر خوی استان آذربایجان غربی برگزار شد در کشتی آزاد قهرمانی کشور در رده سنی جوانان گروه ج که با حضور تیم‌های کرمان، سمنان، آذربایجان غربی،قزوین، گیلان،چهار محال و بختاری،قم و ایلام برگزار شد تیم استان توانست مقام ششم را با دو مدال نقره علیرضا قره‌چاهی در وزن 50‌کیلوگرم و مدال برنز محمد مهدی تاج‌آبادی به‌دست آورد. با این اوصاف باید به روزهای خوب برای کشتی‌گیران آزاد کار استان امیدوار بود تا در آینده‌ نه تنها کشتی‌گیران یزدی صاحب سکوهای قهرمانی شوند بلکه اگر به همین منوال ادامه یابد روزهایی خواهد رسید که یزدی‌ها ورزشکارانشان را در این رشته در تیم ملی خواهند دید و افتخار دیگری در ورزش استان به ثبت خواهد رسید. «کیوان دل‌انور» سرمربی تیم کشتی جوانان استان با این‌که سه روز قبل از شروع رقابت‌ها تیم را در دست گرفت اما باز هم توانست با کاربلدی خودش کشتی‌گیرانش را مجاب کند که در این رقابت‌ها برای حریفان خود خط و نشان بکشند و کسب مدال کنند.

 یزدی‌ها در کشتی؛ کاربلد اما کمی بی‌انگیزه
سرمربی تیم کشتی جوانان استان می‌گوید: در مسابقاتی که چندی پیش در شهرستان خوی استان آذربایجان غربی به مدت 3 روز برگزار شد تیم کشتی آزاد جوانان استان با درخششی که از خود نشان داد توانست 2‌مدال به‌دست آورد که این موضوع برای کشتی‌گیران یزدی بارقه امید است.
وی می‌افزاید:درست 3 روز قبل از اعزام به خوی من سرپرستی تیم را در دست گرفتم و تنها کاری که می‌توانستم انجام دهم ایجاد انگیزه و روحیه دادن به اعضای تیم بود که این مساله خود سبب شد تا کشتی‌گیران تیم خود را بهتر بشناسند و با خیال آسوده به رقابت با حریفان بپردازند.

کشتی‌گیران یزدی به خودباوری رسیدند
سرمربی تیم کشتی آزاد جوانان استان می‌افزاید: در سال‌های گذشته استان در مسابقات کشتی مقامی را به‌دست نمی‌آورد و دست نیافتن به مدال باعث شده بود تا کشتی‌گیران استان اعتماد به نفس پایینی داشته باشند و در مسابقات با شکست مواجه شوند.
وی می‌گوید:استان از نظر استعداد و توانایی جایگاه بسیار خوبی دارد و کشتی‌گیران یزدی تنها چیزی که کم دارند اعتماد به نفس است. رقیبان این تیم، استان یزد را از قبل حریف شکست خورده قلمداد می‌کردند، به‌گونه‌ای که استان کرمانشاه هم که در کشتی سابقه خوبی ندارد یزد را حریف از پیش باخته برای خود تصور می‌کرد. این رفتار سبب می‌شد اعضای تیم کشتی توانشان را دست کم بگیرند و از کسب مدال باز بمانند. دل‌انور می‌افزاید: مشکلات فراروی کشتی استان بسیار زیاد است، چنانکه تیم برای اعزام به مسابقات تدارک مناسبی را در اختیار نداشت و زمانی‌که به خوی می‌رفتیم اعضای تیم حتی یک اردو را پشت سر نگذاشته بودند. وی می‌گوید: اعضای تیم قبل از انجام رقابت و حضور در تشک کشتی از استرس فراوانی برخوردار بودند و از حریفان و نام‌هایشان هراس داشتند. با توجه به تجربه‌ای که در گذشته داشتم تصمیم گرفتم تیم را از نظر روحی و انگیزشی آماده کنم تا در این رقابت خوش بدرخشند و مدال کسب کنند.

تبریک مربی تیم ملی به کشتی گیران یزدی
سرمربی تیم کشتی آزاد استان می‌افزاید: زمانی‌که تیم به روی تشک حاضر شد تمامی پیش‌داوری‌ها نسبت به کشتی‌گیران یزدی عوض شد، به گونه‌ای که تورج نظری مربی تیم ملی از بالا بودن روحیه ورزشکاران یزدی و تغییر در رویه کشتی‌گرفتن یزدی‌ها باخبر شد و به اعضای تیم استان برای پیشرفت در وضعیت کشتی تبریک گفت.
دل‌انور می‌گوید: باید علاوه بر احیای روحیه کشتی‌گیران یزدی، به وضعیت بدنسازی و روش تمرینی آنها هم توجه داشت تا بدن‌هایشان در حین رقابت کم نیاورد و آماده مسابقه شوند و تا آخر کشتی بدن‌هایشان توان مبارزه را داشته باشد.  وی می‌افزاید:کشتی‎گیران یزدی بعدازظهر کشتی بهتری می‌گیرند و اگر قرعه مبارزه در صبح مسابقات به آنها بخورد نمی‌توانند مبارزه خوبی داشته باشند. این نشان می‌دهد باید روی توان جسمی آنان توجه بیشتری صورت گیرد و رفع مشکل شود.
دل انور می‌گوید: باید تمامی کشتی‌گیران را در کنار هم جمع کرد و با برنامه‌ریزی جدی و منظم آنها را برای رقابت‌های مختلف آماده کرد و اگر بتوانیم حداقل 3‌ماه اعضای تیم را در کنار یکدیگر نگه داریم و با یک برنامه‌ریزی فشرده با آنان تمرین کنیم مطمئنا آینده روشنی در انتظار تیم یزد خواهد بود
سرمربی تیم کشتی آزاد استان می‌افزاید: در مسابقه اخیر به علت کمبود تجربه نتوانستیم از نظر تعداد مدال جایگاه شایسته‌ای داشته باشیم. امیدواریم در آینده و با توجه به امیدی که نسبت به آینده تیم استان داریم جایگاه بهتری را از آن خود کنیم. وی می‌گوید: دو کشتی‌گیر استان که در خوی کسب مدال کردند رقیبان سرسختی را پشت سر گذاشتند و توانستند با وجود تجربه کم سکوهای قهرمانی را از آن خود کنند و در رقابت‌های آینده برای خود حریف بطلبند. دل‌انور می‌افزاید: از مسئولان کشتی استان می‌خواهم برای این تیم پراستعداد برنامه‌ریزی منظمی انجام دهند تا در کنار هم بتوانیم به جایگاهی که حق استان است دست یابیم.
وی می‌گوید: با تمرینات منظم تیم کشتی استان مردم در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور کشتی‌گیرانی از استان در تیم ملی خواهند بود. این هدف با تلاش اعضای تیم و مسئولین ورزشی استان محقق خواهد شد.
این سرمربی یزدی می‌افزاید: مسئولین ورزشی استان با حمایت تیم و جذب حامی مالی برای برگزاری اردو و حریف تمرینی اثبات کنند به ورزش استان اهمیت می‌دهند. چه بسا با روحیه مضاعفی که بین کشتی‌گیران یزدی وجود دارد حتما در رقابت‌های آینده تعداد مدال‌های آنها بیشتر و رنگارنگ خواهد شد.
دل‌‎انور می‌گوید: دیگر پشتوانه ما مردم استان هستند که می‌توانند با حمایت‌هایی که صورت می‌دهند تیم را باانگیزه کنند و حمایت روحی و روانی کشتی‌گیران را برعهده گیرند و زمان برگزاری مسابقات به حمایت اعضای تیم بپردازند؛ چنانکه اگر از نظر روحی اعضای تیم پرانگیزه شوند پوشیدن پیراهن تیم ملی برای آزادکاران ما دوراز دسترس نخواهد بود. وی می‌گوید: تنها دغدغه من برای آینده تیم جمع شدن همین اعضا در آینده است تا 10‌وزن برتر استان در کنار یکدیگر به تمرین بپردازند و از میان همین برترین‌ها تیم جنگنده و مقتدر استان برای مسابقات مختلف آماده شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار