کد خبر: ۳۱۱۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷ 15 October 2016

حمیدرضا امیری
1) از حدود 90 سال پیش مراسمی در مسجد ملااسماعیل شکل گرفت که یکی از بانیان آن مرحوم حجه الاسلام وزیری بود؛ و مورد استقبال مردم یزد قرار گرفت و این آداب و آیین هم چنان ادامه دارد. به این ترتیب: از صبح علی الطلوع سیزدهم محرم، هیئت های عزاداری محله های مختلف به آن مسجد می روند و نوحه خوانی می کنند. معمولا این مراسم با اقامه ی نماز ظهر به پایان می رسد.

2) نمی دانم از کی! اما رسم دیگری است که سالیانی است در همین عصر سیزدهم محرم، از حدود محله ی گازرگاه دسته ی بنی اسد راه می افتد و با خیل زنان و مردان و اسب و کتل به سوی امام زاده جعفر حرکت می کنند که مراسم جالب و در خور توجهی است.

3) رسم دیگری است که از قدیم الایام دسته های دیگری از نصرت آباد و آبادی های اطراف یزد، در پسین سیزدهم محرم به سوی میدان بعثت راه می افتند و تا اذان مغرب به سوگواری می پردازند.

4) رسم دیگر این که در همسایگی میدان امیرچقماق و بعثت و امام زاده جعفر و مسجد ملااسماعیل، از قدیم الایام در عصر سیزدهم محرم مراسم نخل برداری در حسینیه ی میرقطب برگزار می شود.

5) در کنار همه ی این ها طبق رسمی قدیمی، بعد از نماز مغرب و عشاء هیئت های عزاداری به حسینیه ی بعثت می روند و تا آخر شب، نوحه خوانی می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار