اکنون با گذشت سه روز از موضع گیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر عدم مشکل برای اکران عمومی فیلم «رستاخیز» در سینماهای حوزه هنری، این مجموعه سکوت کرده و هنوز زمینه لازم برای اکران این فیلم توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات فراهم نشده است.
کد خبر: ۳۰۴۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۷ 29 September 2016
به گزارش تابناک یزد، پس از آنکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نبود مشکلی برای اکران فیلم «رستاخیز» بدون سانسور سخن به میان آورد، مسئولان حوزه هنری که برای اکران اعلام آمادگی کرده بودند، سکوت کردند تا این پرسش پیش آید که آیا همه ادعاهای رئیس حوزه هنری مبنی بر آمادگی برای اکران این فیلم صرفاً تعارف بوده است؟
 
پس از ابلاغ حکم محکومیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پرداخت غرامت برای جلوگیری از اکران فیلم سینمایی «رستاخیز»، علی جنتی در اظهارنظری غیرمنتظره از نبود اشکال برای اکران این فیلم بدون کوچک ترین ممیزی سخن به میان آورد تا بدین ترتیب، شاهد تغییر کامل موضع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم اما جنتی در این زمینه یک تعبیر بسیار خاص به کار برد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هوشمندی خاصی، از حوزه هنری خواسته تا پیرو صحبت‌های پیشین مومنی شریف، رئیس حوزه هنری مبنی بر آمادگی برای اکران «رستاخیز»، حالا این فیلم را در سینماهایش بدون ممیزی اکران کند. بدین ترتیب، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هزینه محتمل به جهت اکران این فیلم را با حوزه هنری شریک شده است؛ شراکتی که بنا بر اظهارات مومنی شریف رئیس حوزه هنری، جزو علاقه مندی‌های این مجموعه است.
 
رئیس حوزه هنری چندی پیش در گفت‌وگویی که در پایگاه خبری این حوزه منتشر شده بود، اعلام کرده است: «ما در حوزه هنری امیدواریم که مشکلات موجود بر سر راه اکران فیلم «رستاخیز» رفع شود؛ زیرا از نظر ما هیچ مانعی برای اکران این فیلم وجود ندارد. در جریان آخرین وضعیت و جزئیات مربوط به فیلم «رستاخیز» نیستم ولی آنقدر اطلاع دارم که مراحل رفع مشکلات آن در حال سپری شدن است تا شاهد اکران این فیلم باشیم».
 
حوزه هنری از اکران «رستاخیز» شانه خالی کرد؟! 
 
وی افزود: بنابراین امیدوار هستیم که این مراحل هرچه زودتر انجام شود تا شاهد اکران «رستاخیز» در آینده‌ای نزدیک در سینماهای سراسر کشور باشیم. ما در حوزه هنری امیدوار هستیم که مشکلات موجود بر سر راه اکران فیلم «رستاخیز» رفع شود. در حقیقت امیدواریم که مشکلات آن‌ها با وزارت ارشاد حل و فصل شود، زیرا از نظر ما هیچ مانعی برای اکران این فیلم وجود ندارد».

مومنی شریف خاطرنشان کرد: «در حقیقت اگر مشکلات فیلم با ارشاد حل شود ما هم در حوزه هنری بسیار خوشحال می‌شویم، زیرا وقتی فیلمی درمورد امام حسین (ع) و واقعه عظیم عاشورا باشد، چرا حوزه هنری از آن حمایت انجام ندهد؟ قطعا از آن حمایت می‌کنیم.» این موضع گیری در شرایطی انجام شد که بعید به نظر می‌رسید «رستاخیز» یکباره مجوز اکران بدون ممیزی را ـ آن هم بعد از این همه کش و قوس ـ دریافت کند.
 
اکنون با گذشت سه روز از موضع گیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر عدم مشکل برای اکران عمومی فیلم «رستاخیز» در سینماهای حوزه هنری، این مجموعه سکوت کرده و هنوز زمینه لازم برای اکران این فیلم توسط حوزه هنری سازمان تبلیغات فراهم نشده است. این رویکرد باعث شد تا چنین پرسشی پیش آید که حوزه هنری از اکران «رستاخیز» شانه خالی کرد؟!
 
«رستاخیز» نخستین پروژه کاملاً خصوصی است که به مضمون ارزشمند و ماندگار قیام عاشورا پرداخته و حتی نگاتیوهای تصویربرداری‌ این اثر از سهمیه دولتی نبوده و جداگانه به کشور وارد شده، همچون همه پروژه‌های بین‌المللی از مرحله پیش از تولید دارای «طرح تجاری / Business Plan» بوده و سازندگان این تصور را داشتند که با اکران وسیع این فیلم در کشورهای شیعه می‌توانند هزینه تولیدش را بازگردانند.
 
این فیلم تاریخی، مذهبی و حماسی که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند، از تصویربرداری شگفتی‌انگیزی برخوردار است که با ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری، دقت نظر کارگردان را نیز روایت می‌کند؛ علاوه بر این، از جلوه‌های ویژه بسیار باکیفیتی بهره برده و در تراز جهانی، یک اثر شاخص است.
 
به گزارش «تابناک»؛ درویش این اثر ارزشمند و تاریخی را نخست با زمانی ‌حدود ۱۸۰ دقیقه در جشنواره سی و دوم رونمایی کرد، ولی حال برای اکران، فیلم کوتاه‌تر شده و به زمان ۱۶۰ دقیقه رسیده؛ هرچند این احتمال می‌رود زمان رستاخیز در زمان اکران داخلی تا ۱۳۰ تا ۱۴۰ دقیقه کاهش یابد تا مخاطب داخلی که مشتاق ریتم تندتری است، بیش از پیش با این اثر مهم ارتباط برقرار کند، ولی ‌در حقیقت تنها بخش کوچکی از سهم فروش این فیلم برای اکران داخلی در نظر گرفته شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار