معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یزد تعداد معلولان استان را 48 هزار نفر بیان کرد و گفت: هفت هزار نفر از این تعداد معادل 14 درصد را معلولان ناشنوا و کم شنوا تشکیل می دهند.
کد خبر: ۳۰۳۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱ 29 September 2016
به گزارش تابناک یزد،محمد حسین غنیمت افزود: از مجموع معلولان ناشنوا و کم شنوا چهار هزار نفر آنها دارای پرونده و از خدمات این سازمان بطور مستقیم بهره مند می شوند.
وی با بیان اینکه مابقی همه بصورت غیر مستقیم از خدمات سازمان بهزیستی برخوردار می شوند اظهار کرد: کمک هزینه کاشت حلزون، آموزش ناشنوایان ، ارائه سمعک و غیره از جمله خدمات این سازمان برای افراد ناشنوا و کم شنوا است.
غنیمت با بیان اینکه سه مرکز روزانه خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا در استان وجود دارد گفت: در این مراکز به کودکان ناشنوا و کم شنوا خدمات آموزشی ، توان بخشی و تربیت شنیدارای ارائه می شود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: همچنین بمنظور پیشگیری و شناسایی بموقع نوزدان ناشنوا و کم شنوا طرح غربالگری شنوایی را در همه بیمارستان های که بخش زایمان دارند اجرا می شود.
وی ادامه داد: در این طرح تمام نوزادان در بدو تولد مورد معاینه قرار گرفته و کودکانی که نیاز به کاشت حلزون دارند به مراکز درمانی مربوطه معرفی می شوند.
غنیمت با بیان اینکه در سال گذشته 36 مورد کاشت حلزون در استان صورت گرفت افزود: امسال هم 21 مورد انجام شد.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یزد سن قبل از 6 ماهگی را دوره طلایی تشخیص کم شنوایی عنوان کرد و افزود: تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی در رشد و تکامل زبان ، گفتار و شناخت کودک تاثیر بسزایی دارد.
وی تصریح کرد: با پیشگیری قبل از زمان تولد، مشاوره ژنتیکی، مشاوره دوران بارداری و پس از تولد می توان از بسیاری معلولیتها جلوگیری کرد.
ناشنوایی شایعترین ناهنجاری و معلولیت ارثی محسوب می شود افزود: این معلولیت با انجام مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، دوران بارداری و نیز معاینات پس از تولد قابل پیشگیری است.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یزد تجلیل از معلولان موفق و برگزاری جشن های مختلف از مهمترین برنامه های هفته جهانی ناشنوایان است.
از دوم تا هشتم مهرماه با شعار' با استفاده از زبان اشاره، من هم با دیگران برابرم' هفته ناشنوایان نامگذاری شده است.
براساس آمارهای سازمان بهزیستی نشان می دهد که سه تا چهار درصد نوزادانی که متولد می شوند به نوعی از کم شنوایی و یا ناشنوایی مبتلا هستند.
سال گذشته یک میلیون و 550 هزار نوزاد در کشور متولد شد که 75 درصد آنان غربالگری شنوایی شدند و مشخص شد که سه هزار و 38 نوزاد دچار ناشنوایی یا کم شنوایی هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار