کد خبر: ۳۰۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴ 29 September 2016
به گزارش تابناک یزد،مستقیم، شوراهای شهر. این مسیر انتخاباتی یک‌ سال آینده اصولگراهاست. با قطعی‌شدن وارد‌نشدن احمدی‌نژاد به انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری و محتمل‌شدن تمدید ریاست روحانی بر جمهوری اسلامی، ظاهرا اصولگراها به این نتیجه رسیده‌اند که توجه اصلی خود را از انتخابات ریاست‌جمهوری معطوف به انتخابات شوراهای شهر کنند.

شوارهای شهر دورخیز خوبی برای تسخیر انتخابات١٤٠٠ ریاست‌جمهوری است و فرصت کافی را هم برای ساختن چهره‌های رأی‌آور، به اصولگراها خواهد داد. شاید دوباره اقبال رو کند و از «بهشت» به «پاستور» برسند. شاهد این تحلیل، اعلام ورود جامعه روحانیت مبارز، به انتخابات شوراهای شهر، برای نخستین‌بار در تاریخ سیاسی آن است. نهادی که اصولگراها مدعی محوریتش برای ائتلاف‌های خودخواسته‌اند و اخیرا حزب مؤتلفه، نخستین تحرکات انتخاباتی‌اش را از دیدار با جامعه روحانیت و جامعه مدرسین آغاز کرده است.

خود جامعه روحانیت هم اعلام کرده است کمیته انتخاباتش فعال و اعضای آن منصوب شده‌اند.  غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و کمیته انتخاباتی این نهاد، دیروز در نشستی خبری‌ که در خیابان صفی‌علیشاه، دفتر جامعه روحانیت مبارز، برگزار کرده بود، با اشاره به آخرین جلسه جامعه روحانیت مبارز، گفت: «در این جلسه، کمیته انتخابات گزارش دیدار با احزاب و فعالان اصولگرا را ارائه کرد که مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی گرفته شد. از جمله این تصمیمات این است که جامعه روحانیت، شورایی با محوریت اصولگرایان تشکیل دهد که این طیف در انتخابات شوراها نیز ورود پیدا کرده و فعال باشند».

 او در ادامه گفت: «علت ورود ما به انتخابات شورای شهر، به‌خاطر اهمیت این شوراست؛ چراکه این شورا مدیریت شهر تهران را برعهده دارد و حضور ما در انتخابات شورا، مستقل از انتخابات ریاست‌جمهوری است و امسال به علت رقابتی که وجود دارد، حضوری جدی‌تر در انتخابات شورای شهر خواهیم داشت». او درباره حضور جامعه روحانیت مبارز در انتخابات شوراهای دیگر شهرها هم، گفت: «در سایر شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها نیز کمک خواهیم کرد؛ اما به‌طور مستقیم ورود پیدا نمی‌کنیم».

مصباحی‌مقدم همچنین با بیان اینکه در رابطه با ورود آقای احمدی‌نژاد به انتخابات شوراها بحثی نداشته‌ایم، افزود: «درعین‌حال هنوز نسبت به مصادیق کاندیداهای ریاست‌جمهوری ورود نکرده‌ایم. درباره‌ کاندیداهای شوراها نیز از این جهت امکان اظهارنظر ندارم. تاکنون فقط پیشنهاداتی داده شده که هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است».

جبهه پایداری مستقل از احمدی‌نژاد

مصباحی‌مقدم همچنین با بیان اینکه ما جبهه پایداری را یکی از احزاب اصولگرا و مستقل از آقای احمدی‌نژاد می‌دانیم، گفت: «اخیرا ما گفت‌وگوی رسمی با آنها درباره انتخابات نداشتیم. درعین‌حال برنامه داریم از ظرفیت همه گروه‌ها و از جمله جبهه پایداری، استفاده کنیم». به جز مصباحی‌مقدم، پیش‌تر، نبی حبیبی، دبیرکل مؤتلفه، هم گفته بود این اواخر هیچ دیدار انتخاباتی‌ای با جبهه پایداری نداشته است.

 این درحالی است که مؤتلفه و پایداری در کنار جمعیت ایثارگران، سه ضلعی پیشرو ائتلاف انتخاباتی اصولگرایان در انتخابات مجلس گذشته بودند. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در ادامه گفت: «از همه گروه‌های اصولگرا و شخصیت‌های اثرگذار اصولگرا، از جمله تعدادی از خانم‌ها نیز دعوت خواهد شد. سعی می‌کنیم اتفاق نظری در همه احزاب و گروه‌ها داشته باشیم و به نتیجه برسیم. البته به همان شکل، شورای ائتلاف اصولگرایان نخواهد بود و سناریوی دیگری خواهیم داشت».

مصباحی‌مقدم در ادامه تأکید کرد: «اخبار نادرستی از بنده و دوستان من مطرح شده و بازتاب پیدا کرده مبنی بر اینکه تیمی برای دفاع از کاندیداتوری آقای روحانی تشکیل شده است؛ چنین چیزی نیست و صحبت از اجماع برای حمایت از آقای روحانی صحت ندارد؛ چراکه ما هنوز درباره کاندیداتوری فردی که از او حمایت می‌کنیم، به جمع‌بندی نرسیده‌ایم». او در ادامه با بیان اینکه اختلافات در میان اصولگرایان جزئی و سلیقه‌ای است، گفت: « در‌عین‌حال مشترکات فراوان است و اختلافات فقط روی تطبیق شاخص‌ها بر مصادیق است».

بنای کار حزبی نداریم

مصباحی‌مقدم همچنین درباره نداشتن مجوز جامعه روحانیت مبارز از وزارت کشور، گفت: «بنای ما این است که به شکل حزب کار نکنیم. جامعه روحانیت مبارز مجموعه‌ای است که از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بنیان‌گذاری شده و در راهپیمایی‌های زمان انقلاب، نقش‌آفرین بوده است. تاکنون نیز همواره طبق فرماندهی آقای مهدوی‌کنی، کارکرد ما حزبی نیست، ما کار سیاسی می‌کنیم اما نه به‌عنوان یک حزب. چون به‌هرحال هر مؤمن و مسلمانی فعالیت سیاسی دارد؛ اما خودمان وارد کار انتخاباتی نمی‌شویم و بنای ما این است که به جمع‌بندی اصولگرایان کمک کنیم».

او همچنین تأکید کرد: «تمام تلاش ما درعین‌حال این است که در این انتخابات با جامعه مدرسین حوزه قم، همکاری داشته باشیم؛ اما غیر از این در دستور کار چیزی نداریم».

مصباحی‌مقدم همچنین گفت: «اخیرا مبحثی مطرح شده که عنوان جامعه روحانیت مبارز تغییر پیدا کرده است؛ اما این عنوان از اوایل انقلاب اسلامی همین بوده و تاکنون تغییری نکرده و به قدرت خود باقی است. در جلسه شب گذشته نیز دبیرکل جامعه روحانیت به کسی که این موضوع را مطرح کرده بود، تذکر داده است».
شرق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار