کد خبر: ۳۰۳۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶ 28 September 2016

 به گزارش تابناک یزد،استاد معماری دانشگاه هنر اصفهان ایجاد «موزه - محله» را یک امکان قوی برای بسیاری از شهرهای ایران دانست که به دنبال آن، احیاء بافت‌های تاریخی ممکن می‌شود.

 بهادر زمانی گفت: یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مزیت شهرهای مهم دنیا، بناها و آثار تاریخی آنهاست که بر همین اساس عموما نمونه‌های مهمی از این شهرها مانند لندن، پاریس، بارسلون و رم با عنوان شهر-موزه یاد می‌شوند.

این مدرس دانشگاه افزود: شهر موزه‌ها علاوه بر این‌که در دل خود پایگاه‌های ارزشمندی از نظر فرهنگ ملی و محلی هستند، مجموعه‌های قدرتمندی برای تولید ثروت و آورده‌های مالی هم محسوب می‌شوند.

وی با تاکید بر این‌که متاسفانه در ایران به دلیل عدم توجه به حوزه بناهای تاریخی خصوصا در سطح شهرها که عوامل متعددی هم در آن دخیل بوده، تعداد بسیار کمی «شهر موزه» داریم،‌ بیان کرد: مهمتر از این بحث، آن است که به دلیل تخریب‌ها و فرسایش‌های ایجاد شده امکان اینکه در آینده بتوانیم شهر موزه‌هایی را داشته باشیم تقریبا وجود ندارد.

زمانی ایجاد «موزه محله» در شهرهای کشور را با توجه به این تخریب‌ها و فرسایش‌ها در سطح شهر یک امکان قوی برای بسیاری از شهرهای کشور دانست که براساس آن احیاء بافت‌های تاریخی میسر می‌شود.

این استاد معماری دانشگاه هنر اصفهان با بیان این که اثرات بروز این اتفاق در شهرهایی مانند یزد کاملا مشهود است، تاکید کرد: اصولا نمی‌توان یزد را یک «شهر موزه» دانست، چون تنها قسمتی محدود از بافت و بناهای تاریخی آن باقی مانده‌اند و آگاهی که نسبت به ارزش همین بخش‌های باقی مانده در یکی دو دهه اخیر به وجود آمد، باعث شد تا هم اکنون یکی از مهمترین بافت‌های تاریخی کشور را در آنجا داشته باشیم.

وی گفت: در حال حاضر در شهرهایی مانند نائین، سمنان، قزوین و بسیاری دیگر از شهرهای کشور، هنوز بافت‌های یکپارچه تاریخی دیده می‌شوند، مانند یزد و کاشان که با احیاء آن‌ها یک پدیده‌ی جدید فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و شهری را می‌توانیم داشته باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار