کد خبر: ۳۰۲۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 26 September 2016
فرزانه السادات حسینی

امروزه رسانه تعریف گسترده ای پیدا کرده اند؛ یعنی رسانه مانند گذشته فقط به تلویزیون و رادیو و روزنامه و مجله و کتاب منحصر نیست. رسانه های گروهی به سبب انبوه و فراوان بودنشان به رسانه های فردی تبدیل شده اند و از طرفی به صورت یک جبهه عظیم فرهنگی درآمده اند.
بدین منظور،رسانه ها کارکرد های متفاوتی همانند انتقال ارزش ها و میراث فرهنگی را بر عهده دارند اما از نظر صاحب نظران این ابزارها تنها بخشی از میراث گرانبهای نسل پیش را منتقل میکند و بیشتر خواهان و مروج نو اوری هستند از انجا که رسانه ها در جامعه در دست عده ای خاص قرار دارند سعی میکنند ارزش ها و هنجار مورد پسند ان قشر خاص را ترویج کنند که ممکن است با فرهنگ سنتی،نگرش ها و باور های عمومی مردم در تضاد باشد و نوعی شکاف نسلی بوجود اورد .
با این وصف به نظر میرسد رسانه ها موجد تغییر در الگو های سنتی جوامع هستند و با تشویق ارزش ها و هنجار های جدید الگو های نسل پیش را به چالش میکشند.
بر اثر مسئله فرا ملی شدن رسانه و دسترسی به فرهنگ های مختلف محلی و جهانی از طریق رسانه ها به ویژه اطلاع از جدیدترین الگو ها و شیوه های رفتاری و ظاهر و ترویج  گسترده ی نهادهای فرهنگی بیگانه فرهنگ و ارزش های سنتی جوامعی مانند ایران دچار دگرگونی های فراوانی شده است که نمود ان در جامعه و خانواده قابل مشاهده است همین امر مسئله شکاف نسلی را دچار مشکل کرده است.
البته نباید با دید منفی به رسانه نگاه کرد و نباید کارکردهای مثبت ان ها را در عرصه ی اموزش و اطلاع رسانی و ترویج دانش های نوین و نقش انها را در توسعه جوامع نادیده گرفت.
باید با شناخت جایگاه رسانه ها در جامعه پذیری و ارائه و انتقال محتواهای فرهنگی به جامعه به تدوین و سیاستگذاری مناسب در جهت استفاده مناسب از انها پرداخت و در جهت تقویت فرهنگی و پالایش عناصر فرهنگی برای ارتقا فرهنگی جامعه و انتقال میراث فرهنگی به نسل اینده کوشش کرد تا شکاف نسلی که حاصل متغیررهای بسیاری از جامعه نفوذ و رخنه رسانه ها و فرهنگ و جامعه است کاهش پیدا کند و یا اصلا بوجود نیاید.
منبع :
ساروخانی ، باقر ، جامعه‌شناسی ارتباطات، تهران ، انتشارات اطلاعات، چاپ هفدهم


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار