کد خبر: ۲۹۳۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱ 09 September 2016
سوادآموزی در همه جای دنیا با حداقل معیارها كه خواندن و نوشتن و حساب كردن 4 عمل اصلی است، آغاز می‌شود و تا سطوح بالای علمی ادامه دارد.
یكی از آرمان‌های توسعه هزاره سوم، سوادآموزی است و باسوادی شهروندان به‌عنوان یكی از عوامل توسعه انسانی نیز به حساب می‌آید. هر چقدر سواد افراد در كشوری افزایش پیدا كند، تولید علم، كالا و خدمات نیز ارتقا پیدا می‌كند.
با سوادی با مصرف بهینه منابع نیز رابطه مستقیم دارد؛ به این منظور كه هر چقدر شهروندان باسوادتر باشند، از منابع موجود مثل آب، خاك، باد و برق بهتر استفاده می‌كنند. همچنین بین سال‌های تحصیلی و انضباط شخصی هم رابطه مستقیم وجود دارد، به‌طوری كه می‌توان گفت افرادی كه سطح تحصیلات بیشتری دارند، معمولا وجدان‌كاری و انضباط بیشتری هم دارند.
با سوادی با معیارهای سلامت و بهداشت نیز رابطه مستقیم دارد و در جامعه‌ای كه میزان باسوادی بیشتر است، سطح سلامت مردم نیز بالاتر و میزان مرگ و میر به‌خصوص مرگ و میر كودكان كمتر است. البته شاید مثال‌های نقضی هم در این روابط وجود داشته باشد، مثلاً یك فرد باسواد از سطح فرهنگ نازلی برخوردار باشد یا یك فرد بی‌سواد، سطح مالی خوبی داشته باشد؛ اما نباید فراموش كنیم كه این موارد در مقابل تعداد زیاد باسوادان با فرهنگ یا ثروتمندان باسواد، کم است.
با وجود مقدمه‌های ذكر شده، می‌توانیم بگوییم برای ریشه‌كن‌كردن بی‌سوادی باید چهار اقدام اصلی انجام شود: اول اینكه به تعداد بی‌سوادان كشور اضافه نشود؛ دوم اینكه اطلاعات همه افراد بی‌سواد در اختیار نهضت سوادآموزی قرار بگیرد؛ سوم اینكه مسئولان به بی‌سوادی به‌عنوان یك معضل فرهنگی جدی نگاه كنند و آن را مشكلی كوچك تصور نكنند و چهارم اینكه منابع مالی قابل توجهی در اختیار نهضت سواد‌آموزی قرار گیرد.
استان یزد به دلیل شرایط اقلیمی و مهاجرپذیر بودن علاوه بر دغدغه با سواد كردن مردم بومی خود، دغدغه ارتقای سواد فرهنگی و علمی مهاجران ایرانی و خارجی را كه این استان را برای زندگی و كسب و كار انتخاب كرده‌اند نیز دارد. بر همین اساس، معاونت سواد‌آموزی استان با تدوین برنامه‌های آموزشی فراگیر سعی كرده است تا برای ارتقای سطح فرهنگی عموم جامعه در این استان به با سواد كردن اتباع خارجی و مهاجران مختلف اقدام كند.

1200 نفر از اتباع خارجی باسواد شدند
معاون سواد‌آموزی اداره كل آموزش و پرورش یزد با اشاره به اختصاص رتبه اول كشوری طرح باسوادی اولیای بی‌سواد به استان یزد در گفت‌وگو با همشهری گفت: اگر اولیای دانش‌آموزان از سطح علمی و آموزشی معقولی برخوردار باشند، مباحث مربوط به هدایت تحصیلی و كنترل آموزشی دانش‌آموزان با دقت و كیفیت مطلوب‌تری انجام می‌شود.
«مرآت امین‌الرعایا» افزود: سال گذشته بیش از 5 هزار سوادآموز ایرانی و خارجی تحت پوشش دوره‌های آموزشی معاونت سواد‌آموزی استان قرار گرفتند.  وی با اشاره به اینكه در سال‌93 بیش از هزار تبعه خارجی به وسیله سوادآموزی یزد با سواد شدند، گفت: سال گذشته 1200 نفر از اتباع خارجی در دوره‌های سواد‌آموزی آموزش و پرورش یزد شركت كردند.
این مقام مسئول سرانه آموزش دوره‌های سوادآموزی را به ازای هر نفر 750‌هزارتومان، در دوره تحكیم 130‌هزار تومان، در دوره انتقال 820 هزار تومان و در دوران خودآموز 698 هزارتومان و معلولان یك میلیون تومان عنوان كرد و ادامه داد: ریشه‌كن كردن بی‌سوادی در افراد بومی استان، مهم‌ترین هدف سواد‌آموزی است.

شناسایی 3500 بی‌سواد زیر 50 سال
امین‌الرعایا در مورد تعداد كل بی‌سوادان شناسایی شده در استان تصریح كرد: تاكنون بیش از 3500‌بی‌سواد زیر 50 سال در استان شناسایی شده‌اند كه از این تعداد بیش از 2 هزار نفر در شهرستان‌ها و 762 نفر در روستاها ساكن هستند.
وی با اشاره به آغاز ثبت‌نام در دوره جدید سواد‌آموزی در استان گفت: بر اساس دستورالعمل امسال تعداد كل سهمیه اتباع خارجی مجاز، برای ثبت‌نام در دوره‌های سوادآموزی شهرستان‌های استان1200 نفر است.
معاون سواد‌آموزی اداره كل آموزش و پرورش یزد با اشاره به ضرورت هدایت افراد بی‌سواد به سمت با سواد شدن اظهار كرد: افراد باسواد معمولاً رابطه اجتماعی بهتری با شهروندان برقرار می‌كنند و این موضوع سبب می‌شود تا روابط اجتماعی در جوامع باسواد، سالم‌تر از جوامع بی‌سواد باشد.
وی ادامه داد: اگر به كشورهایی كه در آن جنگ، تبعیض و فقر بیشتری وجود دارد، نگاهی اجمالی بیندازیم به راحتی متوجه می‌شویم كه میزان بی‌سوادی در این كشورها بالاتر است.
امین‌الرعایا با بیان اینكه با سوادی جامعه ارتباط مستقیم با كاهش جرم و جنایت در جامعه دارد، گفت: با باسوادترشدن جامعه، شك نكنید که آمار جرائم و سرقت نیز كمتر از وضع كنونی می‌شود؛ چرا که باسوادی با كاهش جرائم هم رابطه‌ای معنادار و اجتناب‌ناپذیر دارد.

رتبه عالی استان در آموزش اتباع خارجی
امین‌الرعایا گفت: شهروندان یك جامعه باسواد، انتخاب‌های اصلح بیشتری خواهند داشت و در انتخاب‌های سیاسی و شخصی مثل انتخاب رئیس‌جمهور، همسر و انتخاب شغل هم بهتر از افراد بی‌سواد عمل می‌كنند.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به متغیر بودن سهمیه سالانه سواد‌آموزی در استان‌ها گفت: با توجه به اینكه استان جزو 15 استان مهاجر‌پذیر كشور است، سواد‌آموزی این استان توانسته رتبه عالی و شایسته تقدیر را در حوزه آموزش اتباع خارجی به خود اختصاص دهد.

   كاهش آمار بی‌سوادی استان
معاون سواد‌آموزی اداره كل آموزش و پرورش یزد اظهار امیدواری می‌کند: باتوجه به اقدامات انجام شده در حوزه با سوادی اقشار مختلف جامعه، در سرشماری امسال، رقم بی‌سوادی در این استان كاهش چشمگیری خواهد داشت.  «مرآت امین‌الرعایا» با اشاره به علاقه‌مندی اتباع خارجی برای شركت در دوره‌های سواد‌آموزی تصریح كرد: در سال‌های اخیر، شاهد قبولی بیش از 95‌ درصد اتباع خارجی شركت‌كننده در دوره‌های مختلف سواد‌آموزی بودیم.
کیان رضا زاده 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار