کد خبر: ۲۸۹۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳ 03 September 2016

محمد یاسین دهقان
کانکس‌های تجاری در پارک‌های مختلف شهر در حال افزایش است. عمده این کانکس‌ها به مراکزی برای عرضه اغذیه، مواد غذایی و بستنی تبدیل شده است در حالی که هم مبلمان پارک را زیر سوال برده و هم باعث نارضایتی خانواده‌ها و کسبه اطراف پارک شده است.
برای حل این مشکل رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری یزد اعلام کرد که این کانکس‌ها برای فعالیت نیاز به مجوز از شورای شهر دارند اما  اعضای کمیسیون خدمات شهری شهرداری یزد در شرایطی که بسیاری از پارک‌ها در دل شهر و در حاشیه معابر شلوغ قرار گرفته است، صدور مجوز برای نصب کانکس را لازم و ضروری نمی‌دانند. از این رو در آخرین جلسه این کمیسیون مصوب شد که شهرداری برای نصب هر کانکس در پارک‌های شهر، مجوز لازم را از شورای اسلامی شهر دریافت کند.

نارضایتی شهروندان از کانکس‌ها
یکی از والدین یزدی در انتقاد به این اقدام شهرداری، اظهار کرد: عرضه اجناس و تبدیل شدن پارک‌ها به مراکز تجاری از جمله فعالیت کانکس‌های فروش که فاقد نظارت بهداشتی و کیفی هستند، انتقادات بسیاری را در بین همشهریان به وجود آورده است.
«رضا محمدزاده» ادامه داد: زمانی که خانواده‌ها برای گذراندن اوقات فراغت به پارک‌ها مراجعه می‌کنند، با فعالیت دستفروشان و کانکس‌هایی مواجه می‌شوند که مواد غذایی و سایر اجناس را در شرایط نامناسب محیطی نگهداری می‌کنند و به فروش می‌رسانند.
وی با بیان این‌که هیچ نظارتی بر عملکرد این واحدها وجود ندارد، خواستار جمع‌آوری این کانکس‌ها از محیط پارک‌ها شد و افزود: در کنار همه پارک‌های شهر واحدهای تجاری فراوانی وجود دارد و اگر خانواده‌ها متقاضی خرید باشند، قطعا برای تامین نیاز خود چاره‌ای می‌اندیشند.
این شهروند اظهار کرد: متاسفانه قرار گرفتن خوراکی‌های غیربهداشتی رنگارنگ در مقابل کودکان و ترغیب آنها به خرید و مصرفشان، پارک‌ها را به محیطی نامناسب تبدیل کرده و به‌جای فضای سبز برای تفریح مردم به محلی برای فروش اجناس تبدیل شده است.
یکی دیگر از شهروندان یزد هم با بیان این‌که شهروندان برای تندرستی، سلامت و ورزش به پارک‌ها مراجعه می‌کنند، ادامه داد: کانکس‌های موجود، اصلا همخوانی با فضای سالم، پاک و فضای سبز موجود در پارک‌ها ندارند.
«صدیق احمدی» افزود: حتی اگر قرار باشد این کانکس‌ها باید در پارک‌ها باقی بمانند، باید به شکل مناسبی طراحی و اجرا شوند چرا که در حال حاضر زایده‌ای در پارک‌ها محسوب می‌شوند و ظاهری زمخت و نامناسب دارند.
این شهروند گفت: می‌توان از مصالح طبیعی مانند چوب برای ساخت این کانکس‌ها استفاده کرد و لازم نیست حتما از فلز با رنگ‌های نامناسب برای طراحی و ساخت کانکس‌های نصب شده در پارک‌ها استفاده کرد.

الزام به دریافت مجوز از شورای شهر
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر با انتقاد از نصب کانکس در پارک‌های شهر در شرایطی که مراکز خدماتی در اطراف پارک‌ها وجود دارد، اظهار کرد: کمیسیون خدمات شهری برای ساماندهی این وضعیت، مصوب کرده است که شهرداری برای نصب هر کانکس جدید در شهر از شورا مجوز بگیرد.
«سپنتا نیک‌نام» ادامه داد: پارک‌های شهر مراکز خدماتی و تفریحی هستند و نباید از فضای سبز شهر، درآمد کسب کنیم. به‌گفته او در طراحی برخی پارک‌ها، بوفه‌هایی با مصالح و طراحی خوب اجرا شده است اما متاسفانه شاهد افزایش فضاهای تجاری پارک‌ها با ایجاد کانکس‌های تجاری هستیم.
وی افزود: برای مثال در قسمت قدیمی پارک کوهستان یزد، فضاهای تجاری برای عرضه اغذیه و مواد غذایی ساخته شده است اما در قسمت توسعه یافته پارک، این خدمات در کانکس‌ها به شهروندان ارائه می‌شود.
نیک‌نام ادامه داد: باید قبول کرد که پارک‌ها برای آرامش و تفریح مردم ایجاد شده است و باید از هر گونه آلودگی از جمله آلودگی بصری در امان بمانند تا مردم لحظات خوبی را در این پارک‌ها سپری کنند.
وی تاکید کرد: حتی در شرایطی که لازم است در پارک‌ها، مراکز تجاری ایجاد شود باید ساختمان‌های شکیل و زیبایی طراحی شود که با ظاهر و طبیعت آن همراهی داشته باشد.
شهردار یزد هم با بیان این‌که با تعدد کانکس در پارک‌های شهر موافق نیستم، افزود: در این مدت هیچ کانکس جدیدی در شهر نصب نشده است.
«محمدرضا عظیمی‌زاده» ادامه داد: کانکس‌هایی که به شکل جدید در برخی پارک‌ها مشاهده می‌شود، جایگزین کانکس‌های قبلی شده است.
وی نیز بر ضرورت طراحی سازه‌های جدید برای جایگزین شدن با کانکس‌های موجود تاکید کرد و رویکرد شهرداری را برای کاهش آلودگی‌های بصری پارک‌ها مثبت عنوان کرد.

   ضروری نبودن نصب کانکس در برخی پارک‌ها
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر یزد اظهار کرد: شاید در برخی پارک‌ها به دلیل دور بودن از مراکز عرضه خدمات، لازم باشد که مراکز تجاری ایجاد شود. «سپنتا نیک‌نام» ادامه داد: اما در پارکی مانند پارک هفتم تیر که در دل شهر قرار گرفته است و مراکز خدماتی بسیاری در اطراف آن قرار دارد، نصب کانکس تجاری معنایی ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار