هدف شبکه‌های اجتماعی:
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور یزد گفت: آمار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی -نسبت به جمعیت- بیش از کاربران آمریکایی است.
کد خبر: ۲۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵ 28 April 2015
به گزارش تابناک یزد، دکتر امین نظارات، عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور یزد در نشستی با حضور مهدی‌یاوران و اعضای کادر فرهنگسرای تخصصی امام مهدی(عج) یزد به بررسی آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی پرداخت.
دکتر نظارات در ایتدا در تبیین ضرورت این بحث گفت: باید هشدار داده شود، وقنی داریم از ابزار و تکنولوزی استفاده می‌کنیم باید بدانیم چیست، چطور وارد شده و نیت پشت آن چیست؟ وی افزود: امروز نوع ارتباطات به شکلی شده که ما در یک شبکه اجتماعی هستیم و عضو و عنصرِ اصلی اجتماع؛ یعنی خانواده نیستیم. ما با گوشی، تبلت و... به یک شبکه بزرگ اجتماعی وصل هستیم و ده‌ها و صدها هزار نفر دوست در این شبکه‌ها داریم، مرتب ارتباط داریم و مطلب می‌گذاریم اما در خانواده‌ی خودمان نیستیم، در مهمانی‌ها هم به نوعی مشغول این شبکه‌های اجتماعی هستیم.
مسئول اسبق سایت تبیان یزد با اشاره به این‌که اینترنت تار گسترده جهانی است، گفت: این بدین معناست که دیده نمی‌شود صاحب تار، طعمه‌هایی که گیر می‌کنند و نمی‌توانند فرار کنند را نیش می‌‌زند و او را از درون تهی و سپس رها می‌کند. این طعمه‌ها و کسانی که در این گروه‌ها وارد می‌شوند دو گروه هستند: 1. کسانی که برای سرگرمی و وقت‌گذرانی وارد این فضاها می‌شوند. 2. دانشمندان، محققین و کسانی که برای کار علمی وارد این محیط‌ می‌شوند؛ که کار و پژوهش می‌کنند به نتیجه می‌رسند نتیجه آن به مقاله ISI تبدیل می‌شود که باید برای چاپ به یک ژورنال خارجی برود. وقتی چاپ شد نباید چیزی در آن مخفی شود پس از آن که در اختیار آن‌ها قرار گرفت وقتی دوست و همکار ما در آن‌جا می‌خواهد آن را دریافت کند باید پول بپردازد؛ یعنی در واقع مواد خام ما را می‌گیرند و بعد همین را می‌خواهند به ما بفروشند! اگر هم موضوع خیلی جذاب باشد به اختراعی تبدیل می‌شود که برای به دست آوردن آن نیز باید پول بدهیم درحالی‌که می‌توانستیم این ارزش افزوده را در کشور خودمان داشته باشیم. یکی از راه‌های شناسایی دانشمندان هسته‌ای و ترور آن‌ها مقالاتشان بود که به عنوان نتیجه کار علمی منتشر کرده بودند. اینترنت مثل تاری است که دورتا دور کره زمین تنیده شده است.
نظارات ضمن اشاره به بعضی از مزایای شبکه‌های اجتماعی گفت: پشت این‌‌ها اتفاقاتی در حال وقوع است. وی ضمن اشاره به  این‌که نظرات رد وبدل شده پیرامون مسائل مختلف در شبکه‌های اجتماعی روی سرورهای آمریکایی نگهداری می‌شود، به بحث داده‌کاوی در دنیای رایانه پرداخت و خاطرنشان کرد: از داده‌های خامِ زیاد، دانش بیرون می‌آید و در پی آن جنجال‌های تبلیغاتی شروع می‌شود.
سخنران این نشست اظهار داشت: در حال حاضر، شبکه‌های اجتماعی را به دو دسته تقسیم می‌کنند: 1. اینترنتی(وبی) مثل فیس‌بوک، تویتر و... 2. موبایلی؛ مثل وایبر، واتس‌آپ، تانگو و... وی افزود: آمار کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی -نسبت به جمعیت- بیش از کاربران آمریکایی است؛ یعنی ما بیشترین رشد در حضور در فضاهای مجازی را داریم و بیشترین مشتری واتس‌آپ و وایبر و... ما هستیم.
وی با اشاره به برخی مشکلات و آسیب‌ها در این زمینه گفت: بهترین کار برای کاهش این آسیب‌ها  این است که فرزندان ما با آسیب‌های این فضا آشنا شوند. وی افزود: در فضای فیزیکی فاصله بین بهشت و جهنم، ثواب و گناه یک تار مو است، اما در فضای مجازی فاصله بین بهشت و جهنم یک کلیک موس است.
دکتر نظارات در ادامه به توضیحاتی پیرامون برخی شبکه‌های اجتماعی وبی پرداخت. وی افزود: فیس‌بوک یک شبکه اجتماعی است که به سرعت رشد پیدا کرده است. در حال حاضر جمعیت کاربران فیسبوک 800 میلیون نفر است. تویتر 200 میلیون نفر کاربر دارد. وی با بیان این نکته که 62 درصد کاربران خانم و 38 درصد آقا هستند گفت: آن‌ها این جمله «از دامن زن مرد به معراج می‌رود را متوجه شده‌اند.» امروز دشمن، ما را شناخته است و این به وسیله اطلاعاتی است که ما با کامنت‌ها و مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی ردوبدل می‌شود به راحتی در  اختیارشان قرار داده‌ایم. وی افزود: از لحاظ سنّی نیز عمده کاربرها ابتدا بین سنین 25 تا 34 سال، بعد 35 تا 44 و 45 تا 54 قرار دارند. از لحاظ میزان تحصیلات عمده این‌ها دانشجویان هستند.
نظارات در ادامه به چند نمونه از سایت‌های شبکه‌های اجتماعی داخلی که در مقابل آن شبکه‌ها ایجاد شده اشاره نمود و خاطرنشان کرد که از مزیت‌های شبکه‌های داخلی نگهداری داده‌ها در کشور خودمان و بر روی سِرورهای خودمان است.
وی گفت: جولیان آسانژ؛ مؤسس سایت ویکی‌لیکس که منتشر کننده اسرار مختلف است، می‌گوید: فیسبوک تنفرآمیزترین ابزار جاسوسی است که تاکنون خلق شده است. به این دلیل که با اسم سرگرمی می‌آید ولی دادهای شما را می‌فروشد. وی توصیه نمود پیام‌هایی که در شبکه‌های اجنماعی واتساپ و وایبر می‌دهید مدیریت شده باشد.
 انتقال سبک زندگی ساختگی غربی به ما شرقی‌ها یکی از اهداف این شبکه‌های اجتماعی بود که نظارات به آن اشاره نمود. وی تصریح کرد: هم در رسانه‌های اینترنتی؛ شبکه‌های اجتماعی وبی و موبایلی هم در رسانه‌های تلوزیونی دیجیتالی با برنامه جلو می‌آیند. از یک طرف از ما اطلاعاتی را می‌گیرند تحلیل می‌کنند و شخصیت و سبک زندگی و تفکرات  ما را برداشت می‌کنند، از سوی دیگر تغذیه فکری برای بچه‌های ما درست می‌کنند. وی در پایان به مفهوم سواد رسانه‌ای اشاره کرد و بر ضرورت آموزش آن به کودکان برای در امان ماندن از آسیب‌های موجود در این زمینه تأکید نمود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار