کد خبر: ۲۸۷۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 30 August 2016
به گزارش تابناک یزد،بخش مسکن یکی از حوزه های تاثیرگذار در اقتصاد کلان کشور است. بنابر شاخص های اقتصادی بخش مسكن سهمی ۱۲ درصدی در اشتغال، ۲۰ الي ۳۰ درصدی در گردش مالي و ۳۳ درصدی در سبد خانوار را تشكيل می‌دهد.

 همین اهمیت است که باعث شد دولت یازدهم از ابتدای آغاز به کار خود، تسهیلات مختلفی را برای تامین منابع مالی مورد نیاز متقاضیان ارائه دهد. یکی از آخرین انواع این تسهیلات، ارائه وام ۱۶۰ میلیونی به زوج های جوان و خانه اولی است که از ابتدای تصویب آن در اواخر سال گذشته تاکنون، تغییرات زیادی را در نحوه بازپرداخت اقساط به خود دیده است. حالا با تمهیداتی که صورت گرفته، زوج ها بعد از دریافت این نوع وام، هر ماه تنها با ۵/۹ درصد بهره، آن را بازپرداخت می کنند.

وامی برای زوج‌ها

بعد از تصویب و اجرای طرح وام مسکن «صندوق پس انداز یکم» در خرداد سال ۹۴، شورای پول و اعتبار در اسفند پارسال با ایجاد تغییراتی، فضای بازتری برای زوجین به منظور استفاده از این تسهیلات فراهم کرد. بر این اساس سطح تسهیلات پرداختی از محل صندوق پس انداز یکم برای زوجین اضافه شد؛ به طوری که زوجین خانه اولی روی یک پلاک ثبتی در تهران که وام آن ۸۰ میلیون تومان بود، بعد از تصویب این طرح می توانستند ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات (یعنی به ازای هر نفر ۸۰ میلیون تومان) دریافت کنند.

بلافاصله بعد از رسانه ای شدن این خبر، گمانه زنی ها مبنی بر میزان بازپرداخت نهایی این وام ۱۶۰میلیونی بالا گرفت. منتقدان می گفتند:«اگر بازپرداخت این تسهیلات طبق شرایط قبلی، یعنی سود ۱۴ درصد و دوره حداکثری ۱۲ ساله منظور شود، متقاضی وام ۱۶۰ میلیون تومانی باید ماهانه ۳/۲ میلیون تومان طی ۱۴۴ ماه قسط پرداخت کند.» و این‌گونه نتیجه می گرفتند:« وام ۱۶۰ میلیون تومانی حدود ۱۷۱ میلیون تومان سود به همراه دارد و در مجموع باید ۳۳۰ میلیون تومان به بانک مسکن برگردانده شود.»

در همین زمان بود که ایرنا به نقل از مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی گزارش داد:« براساس مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، زوجین در تهران می توانند حداکثر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال، شهرهای بزرگ و مراکز استان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و در سایر مناطق ۸۰۰ میلیون ریال با نرخ ۱۴ درصد دریافت کنند.» علی اصغر میرمحمدصادقی در رابطه با اقساط این وام هم گفت:« اقساط این تسهیلات در تهران برای هر زوج حدود ۲۳میلیون ریال است.»

مدار کاهش سود


یک هفته بعد از اعلام رسمی مصوبه شورای پول و اعتبار، مدیر عامل بانک مسکن از سپرده پذیری از متقاضیان وام ۱۶۰ میلیونی خبر داد و گفت: «نرخ سود اين تسهيلات از ۱۴ به ۱۳ درصد كاهش يافته و بازپرداخت آن ۱۲ ساله محاسبه شده است. بنابر این مبلغ اقساط این وام ماهیانه يك ميليون و ۹۰۰ هزار تومان می شود.» محمد هاشم بت‌شكن در توضیح این خبر به ایلنا عنوان کرد:« هر كدام از زوجين مبلغ ۴۰ ميليون تومان را در دوره انتظار يك‌ساله، سپرده گذاری می کنند و بعد از آن هر كدام ۸۰ ميليون تومان و در مجموع ۱۶۰ ميليون تسهيلات دریافت می کنند.»

 بعد از این و در خرداد امسال بود که مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن از آغاز پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن خانه یکم از ۱۸ خرداد در شعب این بانک خبر داد و گفت:« در مجموع شعب بانک مسکن در سراسر کشور از محل این پس اندازها ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال منابع جذب کرده‌اند تا به‌تدریج از تسهیلات این صندوق با سود ۱۳ درصد استفاده کنند.» آن زمان ایرنا به نقل از محمدحسن مرادی نوشت:« آمارها نشان می دهد در اردیبهشت ماه امسال ۱۵ هزار و ۴۳۱ قرارداد برای خرید واحدهای مسکونی در تهران تنظیم شده است و پرداخت این تسهیلات می تواند حدود ۱۰ درصد بر بازار معاملات مسکن تاثیر بگذارد.»

 با این همه، بالا بودن نرخ بهره این نوع از تسهیلات خرید مسکن همچنان باعث شد تا تعداد زیادی از متقاضیان خرید خانه عطای آن را به لقایش ببخشند. این موضوع باعث شد، نرخ بهره این تسهیلات در دور دوم به ۱۱ درصد برسد؛ اما بالا بودن همچنانی این نرخ بهره باعث شد تا برای سومین دفعه این نرخ کاهش یافته و اکنون به ۵/۹ درصد برسد.

تک‌رقمی شدن نرخ بهره


روز گذشته رئیس جمهور از تحقق وعده تک رقمی شدن نرخ سود در تسهیلات وام مسکن خبر داد و گفت:«نرخ بهره تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم و وام‌های ۸۰ تا ۱۶۰ میلیون تومانی که نیاز به سپرده‌گذاری دارد، ۵/۹ درصد در نظر گرفته شده است.» از خرداد سال گذشته که این صندوق راه‌اندازی شد، تاکنون ۵/۴ درصد از نرخ بهره آن کاهش یافته است، به گونه ای که از حدود ۱۴ درصد ابتدائی به ۵/۹ درصد فعلی رسیده است.

گرچه هنوز مشخص نیست که سودهای جدید از چه زمانی در پرداخت تسهیلات مسکن اعمال خواهد شد؛ اما محاسبات نشان می‌دهد که با سود ۵/۹ درصدی اختصاص یافته به وام‌های صندوق پس‌انداز یکم و بازگشت ۱۲ ساله، متقاضی وام ۸۰ میلیونی ماهانه حدود۹۳۰هزار تومان قسط و در مجموع ۵۴ میلیون تومان سود به بانک مسکن برمی‌گرداند.

همچنین برای وام ۶۰ میلیونی ماهانه حدود ۷۰۰ هزار تومان و سود مجموع ۴۰ میلیون تومان و برای وام ۴۰ میلیونی که اقساط نزدیک ۴۶۰ هزار تومانی دارد سود کل ۲۷ میلیون تومانی تعیین می‌شود. اما برای زوجین تغییرات سود به این ترتیب است که متقاضیان وام ۱۶۰ میلیونی باید ماهانه تا یک میلیون و ۸۶۰ هزار تومان قسط پرداخت کرده و در مجموع ۱۰۰ میلیون تومان سود بپردازند. همچنین وام ۱۲۰ میلیونی زوجین نیز اقساط ماهانه یک میلیون ۴۰۰ هزار تومانی و سود مجموع ۸۱ میلیون تومان را در بر می‌گیرد.
ارمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار