شاید شفافیت در نحوه انتخاب آثار، مشخص ساختن هیأت انتخاب، عدم انتخاب آثار به صورت پیش فرض که مورد اشاره قرار گرفت و افزایش استقلال رأی این جشنواره بتواند «سینماحقیقت» را به نقطه قابل اتکایی سوق دهد، تا خدای ناکرده این ذهنیت شکل نگیرد که برخی فیلم‌ها قبل از دیده شدن به شیوه فوق الاشاره انتخاب شده‌اند و برخی فیلم‌ها نادیده، حذف شده‌اند.
کد خبر: ۲۸۶۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۶ 28 August 2016
به گزارش تابناک یزد، دهمین جشنواره بین‌الملی «سینما حقیقت» هرچه به موعد برپایی نزدیک‌تر می‌شود، ترکیب فیلم‌های حاضر در آن مشخص‌تر می‌شود و در تازه‌ترین رویداد، برای فیلمی به تهیه کنندگی مهتاب کرامتی فرش قرمز پخش شد تا بدین ترتیب، اغلب مستندسازان تازه نفس خیره به انتخاب‌هایی باشند که از قبل انجام شده و نقش سیاهی لشکر مهم‌ترین رویداد مستند خاورمیانه را ایفا کنند.
 
 جشنواره بین‌الملی «سینما حقیقت» پس از جشنواره‌های فجر مهم‌ترین رویداد سینمایی ایران و در عین حال مهم‌ترین رویداد مستند خاورمیانه است. با وجود عمر کوتاه این رویداد سینمایی، این جشنواره یکی از پربارترین رویدادهای کشور شده و به یک اتفاق حاشیه‌ای بدل نشده که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و هر سال هزاران نفر به سالن‌های میزبان این جشنواره می‌روند تا بهترین مستندهای ایران و جهان را تماشا کنند.

 
دوره دهم این رویداد نیز چهاردهم تا بیست و یکم آذرماه برگزار می‌شود و یک سی و یکم شهریورماه می‌توان در این رویداد ثبت نام کرد. با این حال از هم‌اکنون فرش قرمز برای شماری از فیلم‌ها پهن شده و هیأت انتخاب جشنواره و گزینش فیلم‌ها پس از تماشا، کارکردش را از هم‌اکنون از دست داده است. آخرین این آثار فیلم مستند «صفر تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی و تهیه‌کنندگی طهورا ابوالقاسمی و مهتاب کرامتی است که روابط عمومی جشنواره اعلام کرده در دهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شرکت خواهد کرد.
 
پیش از اینکه به این مستند به واسطه حضور مهتاب کرامتی کارت بلانش (بخوانید چک سفیدامضاء) داده شود، روابط عمومی جشنواره از رونمایی از مستند «نیما یوشیج» در جشنواره دهم خبر داد. همچنین اعلام شد، فیلم مستندی درباره‌ میراث معنوی، بناها و معماری موجود در «خیابان مولوی» تهران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق پایتخت ایران، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید می‌شود تا برای نخستین نمایش عمومی در دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده برود.
 
چک سفیدامضای معتبرترین جشنواره خاورمیانه برای مهتاب کرامتی و کاکایی 
 
همچنین فیلم مستند «نخل و آفتاب» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که درباره‌ی فعالیت‌های هنری و مصائب زندگی یک نوازنده محلی ساکن چابهار است، مراحل پایانی تولید را می‌‌گذراند تا برای اولین نمایش عمومی تحویل دبیرخانه‌ی دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شود.

 
روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت در همین راستا اعلام کرد، فیلم مستند «شیدوَر» به کارگردانی «شهرام حیدریان» که درباره‌ی وضعیت زیست‌محیطی یکی از مناطق حفاظت شده‌ی جنوب کشور است، از اوایل خرداد 95 در جزیره شیدوَر خلیج‌فارس کلید خورد تا با پیگیری مراحل بعدی تولید، آماده نمایش در دهمین جشنواره سینماحقیقت شود.
 
همچنین رسماً اعلام شد، عبدالستار کاکایی که سال گذشته، عضو هیأت انتخاب جشنواره سینماحقیقت بود، امسال با جدیدترین اثر «لبخندهای لاغر» به دهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت خواهد آمد. علاوه بر اینها، فیلم مستند «کوچ خاک» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی رایا نصیری، با پشت ‌سر گذاشتن آخرین مراحل فنی تولید آماده نمایش عمومی شد تا در دهمین جشنواره سینماحقیقت رونمایی شود.
 
ادبیات فوق، دقیقاً ادبیات روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت است که در آن تأکید نشده که این فیلم‌ها به دبیرخانه جشنواره می‌رسند، بلکه از نمایش این فیلم‌ها در جشنواره سینماحقیقت سخن به میان آمده و در واقع کار تمام شده است! اگر واقعاً قرار است جشنواره سینماحقیقت به این منوال اداره شود، چه نیازی به ارائه آثار توسط مستندسازان جوان و مستقل است و چرا باید تازه نفس‌ها به عرصه‌ای وارد شوند که همه چیز از قبل چیده شده است؟
 
به گزارش «تابناک»، یکی از چالش‌های اصلی جشنواره سینماحقیقت، پیوند ناگسستنی به حوزه تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است. هرچند طبیعتاً به واسطه سرمایه گذاری این مرکز، همواره بخشی از آثار این مرکز در جشنواره حضور می‌یابد، نباید این رویه فرمالیته رخ دهد و جشنواره سینماحقیقت، جشنواره عرضه آثار مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به انضمام مستندهای شماری از دوستان شود.
 
شاید شفافیت در نحوه انتخاب آثار، مشخص ساختن هیأت انتخاب، عدم انتخاب آثار به صورت پیش فرض که مورد اشاره قرار گرفت و افزایش استقلال رأی این جشنواره بتواند «سینماحقیقت» را به نقطه قابل اتکایی سوق دهد، تا خدای ناکرده این ذهنیت شکل نگیرد که برخی فیلم‌ها قبل از دیده شدن به شیوه فوق الاشاره انتخاب شده‌اند و برخی فیلم‌ها نادیده، حذف شده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار