کد خبر: ۲۸۱۹۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹ 21 August 2016

طرح منطقه ویژه علم و فناوری استان یزد یکی از فرصت‌های طلایی توسعه برای استان است اما سهم شهرستان اشکذر از این توسعه چقدر است!؟

توسعه در استان یزد با توجه به ویژگی‌ها و محدودیت‌های طبیعی و از طرف دیگر با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های انسانی عمدتا به سمت فناوری‌های بر‌تر و صنایع پاک گرایش داشته است.

طرح منطقه ویژه علم و فناوری استان یزد یکی از فرصت‌های طلایی توسعه برای استان است که از سال ۱۳۸۵ با مصوبه هیئت محترم وزیران در دستور کار مدیریت استان قرار گرفت.

درواقع نقش منطقه ویژه علم و فناوری ایجاد یکپارچگی و مدیریت کلان منابع و ظرفیت‌های استان در تبدیل‌شدن استان یزد به یک منطقه ویژه علم و فناوری با تمرکز بر محورهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و الکترونیک است.

تعریف منطقه ویژه علم و فناوری

مناطق ویژه علم و فناوری منظومه‌ای از امکانات علمی، صنعتی و تولیدی، نهاد‌ها و مؤسسات، افراد و اطلاعات هستند که با تکیه بر خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها در یک گستره جغرافیایی با جذب فرصت‌ها و سرمایه‌های علمی، اقتصادی، انسانی، ملی، منطقه‌ای سبب ارتقای فناوری و درنتیجه توسعه تولید، ثروت، رفاه ملی و ایجاد جامه دانایی محور می‌شوند.

گستره‌ی جغرافیایی طرح:

منطقه‌ی ویژه‌ی علم و فناوری استان یزد حول محور مواصلاتی شهرستان‌های مهریز- یزد- اردکان گسترده شده و در این محدوده، پنج شهرستان مهم استان (یزد، اردکان، میبد، اشکذر و مهریز) قرارگرفته و محل تمرکز بسیاری از منابع و ظرفیت‌های اصلی استان است.

شرایط حضور و عضویت در این طرح

متقاضیان عضویت در این منطقه ویژه می‌بایست بر اساس اولویت‌های حمایتی منطقه ویژه علم و فناوری یزد مواردی شامل: استانداردهای زیست‌محیطی، فعالیت‌های کم آب بر، استفاده از‏ فناوری اطلاعات و ارتباطات در واحدهای صنعتی و یا خدماتی و تولیدی و التزام به تحقیق و توسعه را رعایت کنند.

تبدیل اشکذر به یکی از کانون‌های توسعه استان در سایه همت مسئولان شهرستان

شهرستان اشکذر به‌عنوان یکی از کانون‌های پیشنهادی منطقه ویژه علم و فناوری یزد در ناحیه صنعتی «نیکو» اشکذر اعلام‌شده که با توجه به پتانسیل‌های موجود سهم ناچیزی در این طرح نصیب شهرستان شده است.

این در حالی است که در حوزه انرژی‌های نو بخش خضرآباد شهرستان اشکذر به‌عنوان یکی از مستعدترین مناطق در استان معرفی‌شده است و اولین نیروگاه فتوولتاییک استان تا پایان سال نیز در این بخش به بهره‌برداری می‌رسد.

در بخش سلامت نیز با اتمام پروژه بیمارستان زینب (س) اشکذر در محدوده‌ی یکی از پرترددترین جاده‌های ترانزیتی کشور بر پتانسیل این بخش افزوده خواهد شد.

همچنین به گفته مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان اشکذر بیش از ۷۰۰ آثار تاریخی و فرهنگی در این شهرستان وجود دارد که ۶۸ اثر ثبت‌شده و ۱۵ اثر در نوبت ثبت است که این نیز گواهی پتانسیل بالای این شهرستان در حوزه گردشگری است.

حال بااین‌وجود همت مسئولان به‌ویژه فرماندار محترم شهرستان را می‌طلبد که با درایت و هوشمندی خود بکوشند تا سهم این شهرستان را افزایش دهند و با بهره‌گیری از استعداد و توانایی‌های بالقوه شهرستان اشکذر اشتغال برای جوانان و توسعه‌ای پایدار را به ارمغان آورند.


علیرضا عسکری اشکذری

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
دکتر حسن عزیزی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
انصافا وجود این چنین مناطقی نه تنها باعث ایچاد اشتغال فراوان می شود بلکه به واسطه اینکه نوآوران زیادی که در خود شهرستان اشکذر هستند جذب این مناطق شده و در بلند مدت سطح اجتماعی شهرستان بالا می رود.
وجود این مراکز در بلند مدت به سبب رفاه و ثروتی که به تولید می کند سبب می شود شهرستان اشکذر در پارامترهای توسعه یافتگی خیزهای بلندی بردارد
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
با وجود صنایع آلاینده زیر و درشت در اشکذر از فولاد گرفته تا پتروشیمی، توجه به منطقه ویژه ضروری هست.
دهقانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
متاسفانه دید مسئولان استان ما در تمام دولتها محدود به 4 سال مدیریت خودشان هست و دید استراتژیک ندارند.
و ضمنا تعریف ان ها از توسعه پایدار اشتباه هست اصولا توسعه پایدار بدون در نظر نگرفتن بحث محیط زیست اشتباه جبران نشدنی است.
دهقانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
متاسفانه دید مسئولان استان ما در تمام دولتها محدود به 4 سال مدیریت خودشان هست و دید استراتژیک ندارند.
و ضمنا تعریف ان ها از توسعه پایدار اشتباه هست اصولا توسعه پایدار بدون در نظر نگرفتن بحث محیط زیست اشتباه جبران نشدنی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار