کد خبر: ۲۸۱۴۷۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶ 20 August 2016
 این روزها جوانان در تب كنكور می‌سوزند و درگیر حواشی آن هستند. برای آنها گذر از سد فولادی كنكور مهم‌ترین بخش کسب موفقیت برای آینده است.
اما رتبه‌های برتر کنکور شرکت در کلاس‌های پرخرج برای کسب موفقیت در این حوزه را کافی و حتی در مواردی لازم نمی‌دانند. آنها مهم‌‌ترین عامل را تلاش خود اعلام می‌کنند که اگر نباشد حضور در کلاس‌های پرخرج و هزینه نیز فایده نخواهد داشت.
«شبنم شیخ‌ها» از جمله این افراد است که توانست رتبه‌ چهارم كنكور را در رشته زبان‌های خارجی به نام یزد در كنكور 95 به دست آورد؛ آن هم در شرایطی که از 36 نفر دارای رتبه تک‌ رقمی که نام آنها از سوی سازمان سنجش اعلام شد، نشانی از یزد نبود؛ چرا که در رشته‌های هنر و زبان تنها نام 3 نفر اول اعلام می‌شود.
 یزد از جمله استان‌هایی است كه برای 22‌سال متوالی است در كنكور حائز رتبه برتر شده و از نظر تعداد کسانی که از این سد می‌گذرند، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما به هر حال داشتن رتبه‌های تک‌رقمی نیز برای یزدی‌ها مهم است تا نامشان در کنار نام سایر استان‌ها بدرخشد.
بر همین اساس همشهری با «شبنم شیخ‌ها» رتبه‌ چهارم كنكور در رشته زبان‌های خارجی كه نام یزد  را در كنكور 95 پر رنگ كرده است، گفت‌وگویی‌ترتیب داده كه در ادامه می‌خوانید.
  • در كنكور سال 95 در چند رشته در كنكور شركت كردید؟
در كنكور سال 95 در رشته‌های ریاضی، هنر و همچنین زبان‌های خارجی حضور یافتم؛ رشته اصلی من «ریاضی» است ولی علاقه زیادی هم به رشته هنر و زبان انگلیسی دارم. بنابراین در این 3 رشته شركت کردم و در رشته زبان رتبه چهارم كشور و رتبه اول منطقه را به‌دست آوردم. هر چند در رشته‌های هنر و ریاضی هم رتبه‌های خوبی را کسب کردم.
  • در رشته هنر و ریاضی چه رتبه‌ای را به دست آوردید؟
در رشته ریاضی، رتبه هشتم منطقه و 29 كشور را به دست آوردم. در رشته هنر هم رتبه 135 منطقه و 439 كشور را كسب كردم.
  • دلیل موفقیت خود را چه می‌دانید؟ آیا كلاس‌های كنكور می‌تواند در این موفقیت نقش داشته باشد؟
موفقیت و گذر از سد كنكور تنها با شركت در كلاس‌های كنكور امكان‌پذیر نیست. اگر از دیگر رتبه‌های برتر كنكور هم پرسیده شود، این كلاس‌ها را عامل موفقیت نمی‌دانند. از نظر من مهم‌ترین عامل، توكل به خدا و انگیزه و تشویق والدین و بعد از آن پشتكار و اراده است. من برای كنكور مطالعه و برنامه‌ریزی داشتم. وقتی فاصله زیادی تا برگزاری كنكور داشتم، تمرین و مطالعه‌ام كمتر بود؛ با نزدیك شدن به فصل كنكور تمرین‌ها و مطالعه را بیشتر كردم. برای مطالعه به كتابخانه مراجعه كردم و در كلاس‌های آمادگی كنكور نیز شركت داشتم. همچنین كلاس مشاوره هم می‌رفتم. مهم‌ترین عامل موفقیت، حضور در این كلاس‌ها كه هزینه‌های بالایی هم دارند نیست؛ در درجه اول پشتكار فرد عامل موفقیت است.
  • آیا به زبان علاقه دارید و از پایه زبان انگلیسی را آموزش دیدید؟
من علاقه خاصی به زبان انگلیسی دارم، با توجه به اینكه من تا 5 سالگی در انگلیس زندگی می‌كردم این زبان را خوب یاد گرفتم و این عاملی برای یادگیری بهتر و آسان‌شدن تست زدن در كنكور شد ولی تمرین زیادی هم داشتم تا اینکه امسال در كنكور سراسری در رشته زبان توانستم رتبه چهارم را به دست آورم.
  • قصد دارید در آینده در رشته زبان ادامه تحصیل دهید؟
علاقه ندارم در رشته زبان در دانشگاه تحصیل كنم. به رشته كامپیوتر علاقه دارم و قصد دارم در رشته‌های مرتبط با آن تحصیل کنم.
  • بعضی جوانان فكر می‌كنند تنها با اخذ رتبه برتر در كنكور آینده خوبی برای آنها ترسیم می‌شود، نظر شما چیست؟
همه چیز در داشتن رتبه برتر کنکور خلاصه نشده است. موفقیت و آینده خوب در رتبه برتر كنكور نیست. تلاش، پشتكار و داشتن هدف و آینده مشخص به‌عنوان یك نقشه راه در موفقیت افراد تأثیر دارد. پس كسانی كه رتبه خوبی ندارند نباید مأیوس شوند.
  • آیا اهل مطالعه و كتاب خواندن هم هستید؟
تا قبل از اینكه به فكر شركت در كنكور باشم، كتاب‌های مختلفی را مطالعه می‌كردم و به مطالعه كتاب اهمیت زیادی می‌دهم . در روز 3 ساعت كتاب مطالعه می‌کنم.
هیفاء پردل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار