کد خبر: ۲۸۱۴۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۲ 20 August 2016
شهر یزد در حال حاضر 6 خواهرخوانده دارد که جدی‌ترین پیمان خواهرخواندگی آن با شهر یاسبرین مجارستان است که در سال 74 منعقد شده است. شباهت ‌آوایی نام یاز یا یاس با «یزد» قابل انکار نیست. اهالی این شهر به قوم یاس که از نژادهای ایرانی بوده‌اند، منتسب هستند که حدود 800 سال پیش از منطقه قفقاز کنونی به کشور مجارستان مهاجرت کردند. همچنین شکل‌گیری یک حوزه فرهنگی بزرگ در اروپا به مرکزیت این شهر از عمده عوامل انعقاد این تفاهم‌نامه بوده است.
نمود جدیت خواهرخواندگی یزد و یاسبرین، نصب نماد این شهر در حاشیه میدان آزادی یزد است و نماد شهر یزد یعنی بادگیر ساخته شده از برنز نیز به عنوان نماد شهر یزد در شهر یاسبرین مجارستان نصب شده است. همکاری در بخش مدیریت آب، گردشگری، علمی، تحقیقاتی و بازرگانی و همچنین نامگذاری یکی از خیابان‌های شهر یزد به نام یاسبرین و نام گذاری روز یاسبرین در تقویم استان یزد و عمل متقابل طرف مجاری از جمله تفاهم‌های صورت گرفته میان دو شهردار شهرهای یزد و یاسبرین به شمار می‌رود.  «غلامعلی‌رجبی» سفیر ایران در کشور مجارستان که برای تقویت روابط خواهرخواندگی یزد و یاسبرین هفته گذشته در یزد حضور داشت، درباره دستاوردهای این خواهرخواندگی با روزنامه همشهری به گفت‌وگو پرداخت که در زیر می‌خوانید.
  • درباره ارتباط یزد با خواهرخوانده خود یاسبرین توضیح دهید.
پیمان خواهرخواندگی بین یزد و یاسبرین از سال 75 بر اساس توافق‌نامه‌ای بین شهرداری‌های یزد و یاسبرین برای مراودات تاریخی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی و اقتصادی دنبال و در نهایت منعقد شده است.
  • بسیاری عقیده دارند که این پیمان خواهرخواندگی تنها به نماد خلاصه شده است، آیا شما روابط این دو شهر را فراتر از نصب نماد می‌بینید؟
نماد تنها یک نشانه است و عاملی برای تقویت و گسترش فعالیت‌های دیگر خواهد بود. توسعه همکاری‌های دانشگاهی بین دانشگاه‌های شهر یزد با دانشگاه بوداپست برای اعزام دانشجو، برگزاری دوره‌های آموزشی و رفتن استادان یزد به شهر یاسبرین کم‌ترین مزیتی است که از نصب این نماد که قدم اول برای اثبات خواهرخواندگی است، می‌توان به دست آورد و این دستاورد را می‌توان به تمام حوزه‌ها تعمیم داد.
  • آیا با توجه به تغییراتی که در سیاست‌های خارجی کشور صورت گرفته است، تغییری در پیمان خواهرخواندگی یزد و یاسبرین ایجاد شده است؟
خوشبختانه در طول این سال‌ها هیچ مشکلی در روابط و پیمان خواهرخواندگی یزد و یاسبرین ایجاد نشد. روابط ما با مجارستان مخصوصا از سال گذشته و پس از توافق برجام، رشد خوبی داشته است. حدود 20‌سال از برگزاری نهمین کمیسیون مشترک این 2‌شهر می‌گذرد و حالا بعد از 20 سال قرار است این کمیسیون مشترک دوباره برگزار شود.
  • برای تقویت زمینه‌های همکاری بین این دو شهر خواهر خوانده چه برنامه‌ای دارید؟
اعضای شورای اسلامی شهر یزد مصوب کردند که هفته یاسبرین در یزد و هفته یزد در یاسبرین برگزار شود. از این رو قرار شد روز مشخصی از سوی شورای اسلامی شهر و شهردار یزد برای برگزاری این هفته فرهنگی انتخاب و اعلام شود تا زمینه مناسبی برای گسترش همکاری‌ها در تمام زمینه‌ها فراهم شود. قطعا از این پیمان خواهرخواندگی می‌توان برای تقویت مروادات اقتصادی و اعزام تیم‌های اقتصادی، اعزام هیات‌های فرهنگی، جذب سرمایه‌گذاران مجاری برای سرمایه‌گذاری در شهر یزد و همچنین تقویت صادرات غیرنفتی و جذب توریست بهره گرفت. اعضای اتاق بازرگانی یزد نیز می‌توانند از این پیمان خواهرخواندگی بهره‌برداری و در رونق مبادلات و مراودات اقتصادی به آن تکیه کنند.
  • این پیمان خواهرخواندگی چه مزیت‌هایی برای تقویت صنعت گردشگری و جذب توریست دارد؟
به طور قطع، تقویت روابط خواهرخواندگی دریچه جدیدی را به روی ما باز خواهد کرد. البته اکنون نیز قطار توریستی مجارستان هر سال 3 بار گردشگران بسیاری را به یزد می‌آورد که به مدت 6 تا 7 روز در یزد می‌مانند و گردشگری شهر را رونق بخشیده‌اند. اما مهم ترین موضوع برای تقویت گردشگری در ارتباط با پیمان خواهرخواندگی، جذب سرمایه‌گذاران برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های گردشگری یزد به ویژه کویر است. با توجه به این‌که اروپایی‌ها به کویر بسیار علاقه‌مند هستند، تقویت زیرساخت‌های گردشگری برای رونق کویرنوردی و جذب سرمایه‌گذار در این حوزه امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
محمد یاسین دهقان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار