کد خبر: ۲۷۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ 09 August 2016

به گزارش تابناک یزد، روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان« دلواپسي احمدي‌نژاد براي اوباما! » نوشت:« ۱۰ ‌سال از نامه محمود احمدي‌نژاد به جورج‌‌دبليوبوش، چهل‌وسومين رئيس‌جمهور ايالات‌متحده آمريكا مي‌گذرد؛ نامه‌اي كه قريب به ۲۰ صفحه بود و رسانه‌هاي جهان، ذيل عنوان «براي نخستين‌بار» از آن ياد مي‌كردند! همگان چشم‌انتظار بودند تا ببينند رئيس‌جمهور ايران، بعد از سال‌ها خصومت ميان ايران و آمريكا، چه سخني با رئيس‌جمهور آمريكا خواهد داشت! اما احمدي‌نژاد بار ديگر همگان را نااميد كرد! كاخ‌سفيد هم در آن زمان، به‌اندازه رسانه‌هاي خبري، به وجد نيامد! چراكه نامه احمدي‌نژاد مثل سخنراني‌هاي او در سازمان ملل‌متحد، پر بود از نصايح «مصلحي» كه به «مديريت جهاني» و «حل مسائل اساسي جهان» مي‌انديشد! آن زمان كاخ‌سفيد رسما اعلام كرد كه پاسخي به نامه محموداحمدي‌نژاد نخواهد داد؛ رفتاري كه احمدي‌نژاد آن را «بي‌اعتنايي رئيس‌جمهور آمريكا به نداهاي صلح‌جويان جهان» تلقي كرد. البته در داخل، بودند كساني كه نامه احمدي‌نژاد به جورج‌بوش را با نامه امام راحل به ميخائيل‌گورباچف مقايسه كردند و آن را «فوق‌العاده» و از «الهامات الهي» خواندند!

احمدي‌نژاد در پي چيست؟!

محموداحمدي‌نژاد درحالي براي سومين بار به باراك‌ اوباما و چهارمين بار، براي مقام رياست‌جمهوري ايالات‌متحده آمريكا نامه مي‌نويسد كه به هيچ‌ يك از چهار نامه قبلي او، آن ‌هم در هنگامي كه حائز مقام رياست دولت ايران بود، پاسخي داده نشد! اين درحالي است كه با پيروزي حسن‌روحاني در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲، رئيس‌جمهور ايالات‌متحده آمريكا، با ارسال نامه‌اي، پيروزي رئيس دولت تدبير و اميد در انتخابات را به او تبريك گفته و مسائلي را مطرح مي‌كند. در مقابل، رياست‌جمهوري ايران نيز ضمن پاسخ به نامه باراك‌ اوباما، مواضع جمهوري‌اسلامي ايران را در باب مسائل مطروحه توسط اوباما بيان مي‌كند.

از سوي ديگر، احمدي‌نژاد درباره موضوعي اقدام به نگارش نامه‌ به باراك‌ اوباما كرده كه دولت او، در موضوع اهمال و كوتاهي در سرمايه‌هاي ملي در بانك‌هاي آمريكايي، به‌ عنوان بانك‌هاي دولت متخاصم، در مظان انتقاداتي جدي است كه شرح مفصل آن را مي‌توان در گزارش دولت يازدهم خواند!

نكته سوم آن است كه محموداحمدي‌نژاد به‌خوبي واقف است كه باراك‌اوباما، همچنان كه مسبوق به سابقه است، پاسخ نامه او را نخواهد داد. اينكه احمدي‌نژاد يا مشاوران و نزديكان او دقيقا چه هدفي را از ارسال اين نامه دنبال مي‌كنند، در هاله‌اي از ابهام است اما مي‌توان حدس زد كه رئيس‌جمهور سابق، مي‌كوشد مضاف بر مطرح كردن نام خود در عرصه داخلي، بار ديگر به سرخط خبر خبرگزاري‌هاي خارجي نيز بدل شود! آن‌هم در هنگامه‌اي كه پوپوليستي همچون دونالدترامپ، با شديدترين و تندترين لحن ممكن، عليه ايران موضع‌گيري مي‌كند.

نخستين واكنش دولتي به نامه

ساعتي پس از انتشار اين نامه بود كه حجت‌الاسلام مجيد انصاري، معاون حقوقي رئيس‌جمهور ارسال اين نامه را انتخاباتي دانست و گفت: آقاي احمدي‌نژاد مانند ساير شهروندان از حقوقي برخوردار است و مي‌تواند به هر كسي كه مي‌خواهد نامه بنويسد. بنده از محتوا و اهداف آن اطلاع ندارم. برخي اسب انتخابات را از يك سال پيش زين كرده‌اند. اين اظهارنظر نخستين واكنش مقامات دولتي و چهره‌هاي سياسي به خبر نامه احمدي‌نژاد است.

 

*در حالی روزنامه های اصولگرا از جمله:کیهان، سیاست روز، رسالت، وطن امروز مطلبی در این باره منتشر نکرده اند که البته فقط روزنامه اصولگرای جوان در مطلب کوتاهی در زیر صفحه اول با عنوان«درباره نامه احمدي‌نژاد به اوباما » نوشت:« انتشار نامه‌اي منسوب به احمدي‌نژاد خطاب به رئيس‌جمهور امريكا در فضاي مجازي تحليل‌هاي متفاوتي را به همراه داشت.اما آنچه مسلم است آورده‌اي براي منافع ملي ندارد. اينكه از بين دهها موضوعي كه احمدي‌نژاد مي‌تواند درباره آن نامه بنويسد موضوع 2ميليارد دلار انتخاب شده است نشان از مصرف داخلي نامه دارد و شايد در پاسخ به نفس لوامه‌اي باشد كه ايشان را هم در اين موضوع مقصر مي‌داند. شايد اگر درباره حمايت غرب از تروريسم يا بدعهدي در برجام بود، برداشت‌هاي ديگري مي‌توانست به همراه داشته باشد. احمدي‌نژاد مانند هر شهروند ديگر مي‌تواند و حق دارد كه به ديگران نامه بنويسد اما درباره نامه دو نكته قابل تأمل است؛ اول اينكه بدون جايگاه حقوقي از طرف ملت ايران مكاتبه كرده است و دوم اينكه بين رئيس‌جمهور فعلي امريكا با رؤساي جمهور قبلي تفاوت قائل است كه اين نگاه همان نگاه روحاني به اوباماست. »

طرح از روزنامه نوآوران

 سکوت اصولگرایان و غوغای اصلاح طلبان درباره نامه احمدی نژاد به اوباما

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
احتمالا داره سفارش رفقاشو میکنه.
مثلا میگه که مراقب خاوری جونش باشن اونجا
جواد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۱
میدونه که دولت فعلی عرضه چنین کارایی را نداره به همین خاطر خودش نامه نوشته
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار