گزارش تابناک یزد:
یزدی ها جزو بیشترین آمار مبتلایان به بیماری تیروئید هستند ولی متاسفانه علی رغم دستاوردهای خوب پزشکی در استان هنوز یک مرکز یددرمانی برای درمان تیروئیدی ها در استان یزد وجود ندارد.
کد خبر: ۲۶۸۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷ 30 July 2016
به گزارش تابناک یزد، استان یزد از جمله استان هایی در کشور است که میزان شویع و ابتلا به بیماری تیروئید در آن از سطح متوسط جهانی بالاتر است اما متاسفانه امکان تکمیل درمان در استان وجود ندارد.
بر این اساس مرحله ید درمانی جزو مراحل درمان تیروئید است و اغلب بیماران  تیروئیدی مجبورند برای تکمیل درمان خود یک مرحله ید درمانی را طی کنند.
متاسفانه علی رغم تعداد زیاد بیمار محتاج به این شیوه درمان در استان، هنوز مرکزی برای ید درمانی بیماران یزدی تاسیس نشده است و بیماران مجبورند برای یددرمانی به تهران یا اصفهان بروند.
ید درمانی شیوه ای از درمان تیروئید است که با تزریق ید به روش های مختلف به بدن بیمار، سلول های سرطانی تیروئید در مدت دو هفته از بین خواهند رفت. در این مدت بیمار باید در قرنطینه باشد.
به گفته کارشناسان هزینه راه اندازی یک مرکز ید درمانی 5 تخت خوابی نزدیک به سه میلیارد ریال است که می تواند در یکی از بیمارستان های استان تجهیز شود.
به دلیل شرایط خاص ید درمانی و مسئله قرنطینه بیمار، انتقال بیمار به شهرهای دیگر، علاوه بر هزینه یددرمانی، هزینه های دیگری را نیز به بیماران وارد می کند و همین مسئله موجب  نگرانی و ایجاد مشکلاتی برای بیماران یزدی شده است.
از آنجا که استان یزد یکی از استان های پیشرو در رعصه صنعت پزشکی و بیمارستانی در کشور است و مسئولان دولتی کوشیده اند استان یزد را به قطب سلامت در کشور تبدیل کنند، به نظر می رسد راه اندازی مرکز ید درمانی یکی از ضروریات است.

 این در حالی است که مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
گفته است : بر اساس مطالعه انجام شده روی نوزادان غربال گری شده در استان، شیوع هیپوتیروئیدی نوزادی دائمی یک به هزار و 620 نفر برآورد شد که مقایسه آن با شیوع متوسط جهانی یک به چهار هزار نوزاد است.
جعفریزاده با بیان اینکه این بیماری در استان یزد نسبت به متوسط جهانی دو تا 5.2 برابر شایع تر است، گفت: هم اکنون بیش از 39 مرکز نمونه گیری در استان یزد و در بیمارستان های دارای بخش نوزادان فعال است.
وی با بیان اینکه کم کاری مادرزادی تیروئید شایع ترین علل عقب ماندگی ذهنی در افراد است، تصریح کرد: شمار زیادی از افراد بزرگسال عقب مانده ذهنی جامعه ما به دلیل ابتلا به این بیماری دچار عقب ماندگی ذهنی هستند.
درمان سرطان‌های تیروئید با رادیو داروی ید، درمان تسکین متاستاز‌های استخوانی ناشی از سرطان‌ها با رادیو دارو‌های استرانسیوم  و ساماریوم و درمان تومور‌های نورواندوکرین با رادیو داروهای ید از مزیت‌های مرکز ید درمانی و درمان با مواد رادیواکتیو است. ید درمانی از روش‌های درمانی رایج در پزشکی هسته‌ای محسوب می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار