زمانی که البیومی برای ورود به سیستم آموزشی آمریکا در سال 1998 درخواست پذیرش داده بود، نامه‌ای از سفارت عربستان در اختیار داشته مبنی بر اینکه بورسیه کاملی از دولت عربستان دریافت می‌کند. البیومی زمانی که در سن دیه گو بود، از وزارت دفاع عربستان از طریق شرکتی با عنوان «ارجان» پول دریافت می‌کرده است.
کد خبر: ۲۶۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲ 28 July 2016
به گزارش تابناک یزد، پس از مدت ها بحث و کشمکش، مجلس نمایندگان آمریکا، سرانجام دو هفته پیش رأی به انتشار اسناد محرمانه مربوط به حادثه 11 سپتامبر داد که در آن، به نقش اتباع سعودی و دولت عربستان در این حادثه اشاره شده است؛ هرچند طی روزهای اخیر، عربستان سعودی با استفاده از فضای رسانه ای تلاش کرده در این ماجرا از خود سلب مسئولیت کند، مرور این اسناد، دربردارنده نکات قابل توجهی است.

 اسناد موسوم به «28 صفحه» در حالی ده روز پیش رسماً انتشار یافت که دولت سعودی همچنان مدعی است این اسناد، هیچ دلالتی بر نقش این کشور در واقعه 11 سپتامبر ندارد. سعودی ها حتی پا را فراتر گذاشته و در این زمینه به ایران اتهاماتی زده اند؛ بنابراین، «تابناک» تصمیم گرفته در چند بخش متوالی، متن کامل اسناد مذکور را ترجمه کرده و در اختیار مخاطبین گذارد.

در ادامه، بخش چهارم از اسناد «28 صفحه» را می خوانید. گفتنی است بخش های مهمی از این اسناد، توسط کمیته مسئول در آمریکا پیش از انتشار سیاه شده و قابل خواندن نیست. این بخش ها در متن با نقطه چین مشخص شده است.


عمر البیومی و اسامه باسنان

این دو نفر که پیش از حملات یازده سپتامبر سال 2001 میلادی نیز برای اف بی آی شناخته شده بودند، ممکن است به الحازمی و المحضار در زمانی که پیش از وقوع این حملات در سن‌دیگو زندگی می‌کردند، کمک و یا پشتیبانی ارائه داده باشند. در شرایطی که شواهد مستندی وجود دارد مبنی بر اینکه البیومی به الحازمی و المحضار کمک کرده است، پرونده‌های اف بی آی صرفاً شواهد محدودی را در خصوص ارتباطات باسنان با این دو فرد منعکس کرده است.

زمانی که الحازمی و المحضار به سن دیه گو آمدند، البیومی کمک‌های قابل توجهی به آن‌ها کرده است. قبل از آنکه این دو نفر با یکی از مأموران مخفی اف بی آی هم‌خانه شوند، چند روز در آپارتمان البیومی ساکن بودند تا اینکه البیومی توانست برای آن‌ها آپارتمانی پیدا کند. البیومی بعداً خودش هم پای اجاره‌نامه آنها امضا زده بود و حتی ممکن است کرایه نخستین ماه را نیز خودش پرداخت کرده باشد. پس از آنکه الحازمی و المحضار به آپارتمان جدیدشان نقل مکان کردند، البیومی یک میهمانی برپا کرد تا ورود آن‌ها به جامعه سن‌دیگو را جشن گرفته و خوشامد بگوید. او همچنین به «مظهر عبدالله»، یکی دیگر از افراد در مرکز اسلامی سن‌دیگو (ICSD) مأموریت داد تا به آنها کمک کند بتوانند هر چه سریعتر خود را با جامعه آمریکا وفق دهند. عبدالله به عنوان مترجم آنها فعالیت می‌کرد و به آنها کمک کرد گواهینامه رانندگی بگیرند و آن‌ها را وارد مدرسه خلبانی کرد..........

اف بی آی، در طول بازجویی‌های بعد از 11 سپتامر دریافت که البیومی در مقایسه با آنچه قبلاً مشخص شده بود، روابط بسیار بیشتری با دولت عربستان داشته است. در حقیقت، طبق یکی از اسناد اف بی آی مورخ 14 اکتبر 2002، البیومی «روابط بیش از حدی با دولت عربستان» داشته است. این ارتباطات در اسناد اف بی آی به این صورت تعریف شده است:

* البیومی از سال 1976 تا 1993 حسابدار یک سازمان هوانوردی شهری در عربستان بوده است. در سال 1993 وی مجدداً به آمریکا بازگشت.

* طبق اسناد اف‌بی‌آی، البیومی تماس‌های مکرری با «امیر» در وزارت دفاع عربستان، به عنوان مسئول کنترل ترافیک هوایی، داشته است.

* اف بی آی همچنین شواهدی را در اختیار دارد که نشان می‌دهد البیومی 20 هزار دلار از وزارت دارایی عربستان در یک برهه از زمان دریافت کرده است.

* زمانی که البیومی برای ورود به سیستم آموزشی آمریکا در سال 1998 درخواست پذیرش داده بود، نامه‌ای از سفارت عربستان در اختیار داشته مبنی بر اینکه بورسیه کاملی از دولت عربستان دریافت می‌کند. 

* البیومی زمانی که در سن دیه گو بود، از وزارت دفاع عربستان از طریق شرکتی با عنوان «ارجان»  پول دریافت می‌کرده است. .......... از این شرکت پس از حوادث یازده سپتامبر به اف بی آی گزارش داد که با وجود اینکه البیومی تنها یک بار در این شرکت حاضر شده بود، اما حقوق ماهانه از این شرکت دریافت می‌کرده است. .......... اعلام کرد که در ابتدا، وی سعی کرده تا جلوی پرداخت ماهانه البیومی را بگیرد، اما به او اعلام شده که این شرکت در صورت عدم پرداخت به وی، قراردادش را از دست خواهد داد. .......... به اف بی آی اطلاع داد که در آن زمان، این مسئله را به فساد عربستان مرتبط دانسته است.

البیومی همچنین تماس‌های مکرری با نهادهای سعودی در داخل آمریکا داشته است. در بررسی ریز مکالمات تلفن وی، اف بی آی به این نتیجه رسید که البیومی با نهادهای سعودی در داخل آمریکا در فاصله زمانی ژانویه تا می 2000 تقریباً صد مرتبه تماس گرفته است. طبق اعلام اف بی آی، البیومی با دستکم سه نفر در سفارت عربستان در واشنگتن، دو نفر در مرکز فرهنگی عربستان در واشنگتن، و سه نفر در کنسولگری عربستان در لس‌آنجلس در تماس بوده است. در بررسی .......... البیومی، مأموران اف بی آی دریافتند که وی تلفن فردی در کنسولگری عربستان در لندن را نیز در اختیار داشته است.

دو نفر از مأموران سابق سن دیه گو در جلسه استماع غیرعلنی به تاریخ 9 اکتبر سال 2002، به این مسئله پرداختند که آیا البیومی یک افسر اطلاعاتی بوده است یا خیر. افسر سابق این پرونده در شهادت خود اعلام کرد:

«به عقیده من، [البیومی] همانند یک افسر اطلاعاتی عربستان عمل کرده است. اگر او با هواپیماربایان در ارتباط بوده باشد، که به نظر می‌رسد اینطور بوده است، اگر او اجاره‌نامه را امضا کرده، اگر کمک مالی یا پرداختی به آن‌ها داشته، بنابراین من اعلام می‌کنم که به طور مشخص این احتمال وجود دارد که در این میان ارتباطی با سازمان اطلاعاتی عربستان وجود داشته باشد». 

یکی از کارآگاهان ویژه مسئول در سن دیه گو اینطور شهادت داد که اف بی آی گزارش‌های متعددی از افرادی دریافت کرده بود که بیان می‌کرد البیومی یک افسر اطلاعاتی سعودی بوده است. پاسخ اف بی آی به تاریخ 18 نوامبر نیز همسو با این مسئله عنوان شده که آیا اف بی آی در حال حاضر نیز البیومی را یک افسر اطلاعاتی سعودی در نظر گرفته یا خیر. اف بی آی تأکید می‌کند که البیومی تا بعد از حملات یازده سپتامبر ..........؛ اما پاسخ به درخواست کمیته همچنین از این امر حکایت دارد که «هیچ شواهدی وجود ندارد» که ثابت کند البیومی یک افسر اطلاعاتی سعودی بوده است.

به گزارش «تابناک»، اف بی آی گزارش‌هایی را از منابعی موثق پیش از یازده سپتامبر 2001 دریافت کرده بود که نشان می‌داد البیومی ممکن است یک افسر اطلاعاتی سعودی باشد. البیومی به عنوان فردی شناخته می‌شد که به مقادیر زیادی پول از طریق عربستان دسترسی دارد؛ علیرغم این حقیقت که وی ظاهراً هیچ شغلی هم نداشت. یک بار پیش از یازده سپتامبر، اف‌بی آی اطلاعاتی دریافت کرد مبنی بر اینکه البیومی مبلغ 400 هزار دلار از عربستان سعودی دریافت کرده تا بودجه یک مسجد جدید در سن دیه گو را تأمین کند. اف بی آی در خصوص البیومی در سال 1998 و 1999 تحقیقات ضدتروریستی انجام داد، اما این تحقیقات در مرحله‌ای متوقف شده و پایان یافت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار