آنگونه که به نظر میرسد فاصله زیادی با ایده زندگی در فضا نداریم. بیولوژیست نجومی ناسا «کریس مک کی» در سال 2014 تعدادی از محققان را به دور هم جمع کرد تا در مورد ایجاد یک پایگاه کوچک انسانی در ماه با هم مشاورت کنند. چیزی که به عقیده وی تا سال 2020 شدنی است. اما چرا ماه؟ چون این قمر یک نقشه راه اساسی برای آنچه که روی مریخ باید انجام گیرد در اختیار ما میگذارد.
کد خبر: ۲۶۷۳۲۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۰ 27 July 2016
به گزارش تابناک یزد، آنگونه که به نظر میرسد فاصله زیادی با ایده زندگی در فضا نداریم. بیولوژیست نجومی ناسا «کریس مک کی» در سال 2014 تعدادی از محققان را به دور هم جمع کرد تا در مورد ایجاد یک پایگاه کوچک انسانی در ماه با هم مشاورت کنند. چیزی که به عقیده وی تا سال 2020 شدنی است. اما چرا ماه؟ چون این قمر یک نقشه راه اساسی برای آنچه که روی مریخ باید انجام گیرد در اختیار ما میگذارد.

فرستادن انسان برای زندگی بر روی سیاره مریخ ایده جدیدی نیست. از جمله آنکه ایلان ماسک مدیر عامل پروژه Space X قرار است تا کمتر از 9 سال آینده اقدام به فرود آوردن انسان بر روی سطح مریخ کند. ناسا نیز قرار است در دهه 2030 اقدام به عملی مشابه نماید.

اما همه اینها یک سوال اساسی را در پی دارد: وقتی به مریخ رسیدیم چگونه باید در آنجا زندگی کنیم؟ ایجاد پناه گاه یک ایده بسیار عملی است و اکنون یک محقق ستاره شناس معتقد است که راه حلی اساسی برای این موضوع یافته است.

«بهرخ خوشنویس» محقق و دانشمند ایرانی الاصل و استاد مهندسی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اقدام به ابداع روشی کرده است که نام آن را Contour Crafting گذاشته است و از یک ربات غول پیکر برای لایه بندی بتن برای ساخت خانه و سازه استفاده میکند. این روش جدید در چاپ سه بعدی سازه تمامی کانال کشی های لازم برای برق، فاضلاب و آب و همچنین تهویه هوا را در نظر میگیرد تا یک سازه آماده به سکونت را با چاپ سه بعدی مهیا کند.

همکاری یک «بهرخ خوشنویس» با ناسا برای چاپ سه بعدی خانه بر روی ماه


خوش نویس به نشریه Tech Insider گفته است: بیشتر ایده های مربوط به ساخت سازه در سیاره های دیگر بر اساس این روش است که وسایل از زمین به آنجا برده شده و در آن سیاره سر هم شوند. حمل حتی یک پوند محموله از زمین به ماه برابر با 100 هزار دلار هزینه دارد. ایده ایجاد زیر ساخت و مشکن در فضا یک ایده مضحک است.

اما روش Contour Crafting خوش نویس نه تنها هزینه ها را به شدت کاهش میدهد بلکه ساخت خودکار آنها به معنی آن است که این پناه گاه ها با سرعت بیشتری ساخته خواهند شد. خوشنویس در حال حاضر با برنامه Innovative Advanced Concepts ناسا (NIAC) همکاری میکند تا روش ابداعی خود را عملیاتی سازد. این روش اکنون در فاز دوم این برنامه قرار دارد که یعنی بخشی از برنامه 2 ساله با بودجه 500 هزار دلاری است. هنوز مشخص نیست که دقیقا چه زمانی شاهد تکنولوژی جدید چاپ سه بعدی خانه بر روی ماه خواهیم بود.

به گزارش «تابناک» خوش نویس در مصاحبه خود با Tech Insider به نکته جالب توجهی نیز اشاره کرده است. وی گفته: چه زمانی و گونه میتوانیم به این درگیریهای مرزی میان ملت ها پایان دهیم؟ چه زمانی از شر کشورها رها میشویم و تنها یک دنیا برای همه بشریت ذیل یک دولت واحد خواهیم داشت؟ این همان دلیلی است که من را وادار میکند خود را وقف آینده فضا کنم. میدانیم که یک چنین شرایطی در طول زندگی من رخ نخواهد داد اما این همان کار درست و صحیح برای آینده بشریت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار