کد خبر: ۲۶۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹ 27 July 2016
به گزارش تابناک یزد،میکائیل شهرستانی  15 مرداد، «آخرین بازی» محمود استادمحمد را در قالب برنامه‌ی یادبود این نمایشنامه‌نویس فقید خوانش می‌کند.

«آخرین بازی» استادمحمد در تئاترشهر

این کارگردان تئاتر در گفت‌وگویی با ما درباره‌ی‌ مشارکتش در این برنامه و انتخاب «آخرین بازی» برای خوانش، اظهار کرد: خانم مانا استادمحمد(دختر محمود استادمحمد) از من درخواست کرد در این یادواره شرکت کنم، من هم به دلیل ارادتی که به محمود استاد محمد دارم -و همواره در کلاس‌هایم به شاگردانم توصیه می‌کنم کارهای او را به عنوان یکی از درام‌نویسان معاصر بخوانند و بشناسند- این دعوت را پذیرفتم و چون فرصت زیادی برای کار نداشتم، سعی کردم کاری انتخاب کنم که هم از جهت عاطفی به آن نزدیک باشم و هم پُر شخصیت نباشد تا در دعوت از هنرپیشه‌ها دچار مشکل نشوم. از آنجا که نمایشنامه‌ی «آخرین بازی» تمام این ویژگی‌ها را داشت و قبلاً هم این کار را در رادیو اجرا کرده بودم این کار را انتخاب کنم.

این هنرمند و مدرس تئاتر درباره‌ی ویژگی‌ آثار محمود استادمحمد نیز توضیح داد: بر خلاف آثار اسطوره‌ای استاد بهرام بیضایی، یا درام‌های خانوادگی استاد اکبر رادی، کارهای استادمحمد را می‌شود به درام‌های اجتماعی، کوچه و خیابانی یا قهوه‌خانه‌ای تعبیر کرد و در این زمینه شاید آثار او به آثار اسماعیل خلج نزدیک باشد. زبانی که او از مردم کوچه و بازار -با شناختی که از آنها داشته- به دست آورده است، آثار او را از دیگر درام‌نویسان هم‌عصر خودش متمایز کرده است و شاید فهم این آثار ساده‌تر از آثار استادانی است که نام بردم.

شهرستانی با بیان اینکه هنرمند احتیاج دارد با مردمانش سخن بگوید و آثارش را در سرزمینی که خودش و مردمانش زیست کرده‌اند خلق کند، ادامه داد: هرچند استادمحمد در زمان حیات با بی‌مهری‌های زیادی مواجه شد و دلیل مهاجرتش نیز همین بود، اما پس از بازگشت تا پایان عمر در کشور حضور داشت و می‌نوشت و دیر یا زود آثارش چاپ می‌شد.

خوانش نمایشنامه‌ی «آخرین بازی» امروز پنجم و جمعه پانزدهم مرداد ساعت 17/30 در پلاتو اجرای مجموعه‌ی تئاترشهر (کارگاه نمایش سابق) انجام خواهد شد.

جواد پیشگر، بهارک شهبازی، مهدی ارجمند، مهدی جواهری، محمدرضا مردی، سعید اکبری، رضا قاعدی و مهرداد تشکری در خوانش این متن مشارکت دارند و کاوه آهنگرانی موسیقی کار را می‌نوازد. الهام رضایی و ندا رضایی نیز در این کار دستیاران میکائیل شهرستانی خواهند بود.

محمود استادمحمد با بازی در نمایش ‌«شهرقصه» به شهرت رسید. او در طول ساها فعالیت هنری، نمایشنامه‌هایی همچون «آسید کاظم»، «شب بیست‌ویکم»، «سرای رنج و شکنج» و «دیوان تئاترال» خلق کرد.

این هنرمند در سال 64 به کانادا مهاجرت کرد؛ در سال 77 به کشور برگشت و کار کرد. او پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان کبد، در نهایت سوم مرداد 1392 از دنیا رفت.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار