یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی کشور در فهرست جهانی یونسکو قرار می گیرد.
کد خبر: ۲۶۵۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳ 24 July 2016
به گزارش تابناک یزد،معاون میراث فرهنگی با اشاره به حضور پرونده شهر تاریخی یزد در چهل و یکمین اجلاس یونسکو گفت: یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی کشور در فهرست جهانی یونسکو قرار می گیرد.
محمد حسن طالبیان در نشست خبری ثبت جهانی قنات ایرانی و بیابان لوت گفت: حضور پرونده شهر تاریخی یزد در چهل و یکمین اجلاس یونسکو به عنوان پرونده تاریخی - فرهنگی ایران قطعی است و قصد داریم یزد را به عنوان نخستین شهر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی‌ یونسکو به ثبت برسانیم.

معاون میراث فرهنگی با بیان اینکه پرونده‌ «هیرکانی» در دست بررسی قرار دارد، افزود: در صورتی که کشور جمهوری آذربایجان به تعهدات خود عمل کند، می‌توانیم این اثر را مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه بررسی و مطالعه پرونده «ارسباران» باید به پرونده «راه ابریشم» اضافه شود و نیاز به سهمیه‌ای ندارد، خاطرنشان کرد: مجموعه «ساسانی فیروزآباد بیشاپور» نیز در دستور کار است و اکنون در حال ویراستاری این پرونده هستیم.

طالبیان با بیان اینکه این پرونده‌ها قبل از ماه فوریه با حضور کارشناسان روی میز قرار می‌گیرد تا بررسی کنیم کدام پرونده‌ها برای سال آینده به یونسکو فرستاده شوند، خاطرنشان کرد: شهر "کراکوف" لهستان میزبان چهل‌ویکمین اجلاس میراث جهانی یونسکو در جولای سال 2017 خواهد بود.

 

مهران مقصودی، مسئول تهیه پرونده ثبت جهانی بیابان لوت نیز در این نشست خبری گفت: برای کویر و بیابان لوت اسم‌های مختلفی وجود دارد از جمله دشت، بلوک، حوضه، کویر، بیابان و غیره. اینها اسم‌های مختلفی است که برای لوت استفاده می‌کنند.

مقصودی خاطرنشان کرد: تدوین پرونده ثبت جهانی بیابان لوت از دو سال و چند ماه قبل شروع شده بود تا اینکه بهمن ۹۳ به یونسکو رفت و کارشناسان برای بازدید از آن به ایران آمدند. آنها طرح مدیریتی از ما می‌خواستند که آن را هم فرستادیم. بیابان لوت شاید بزرگترین اثر جهانی باشد که در یونسکو به ثبت رسیده چون ۴۰ هزار کیلومتر مربع مساحت عرصه آن است.

فرهاد نظری، مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی نیز از تأسیس پایگاه میراث فرهنگی لنج‌سازی در بندر کنگ خبر داد و گفت: ‌در حال تهیه مقدمات ایجاد این پایگاه هستیم که با اجرایی شدن آن نخستین پایگاه میراث ناملموس کشور را برپا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ تا امروز، یک هزار اثر تاریخی در فهرست منقول، ناملموس و طبیعی ثبت شده استف افزود: حتی برای اولین بار فهرست آثار منقول ایجاد شد و این در حالی بود که می‌دانستیم چه تعداد آثار ثبتی در کشور داریم اما نمی‌دانستیم چه تعداد آثار ما ارزشمند هستند و قابلیت ثبت دارند.

نظری ادامه داد: از اداره‌های میراث فرهنگی استان‌ها خواستیم در حد دو برگه آثار ارزشمند خود را معرفی کنند. به این ترتیب در مدت یک سال و نیم حدود ۵ هزار نفر اثر شناسایی شد تا در فهرست میراث در حال انتظار قرار گیرند.

فرهاد عزیزی، مدیر کل دفتر پایگاه‌های جهانی نیز در این نشست خبری گفت: شاید ما تنها حوزه‌ای هستیم که ‌ ۱۰ برابر شده، اما با توجه به اینکه این اعتبارات از محل اعتبارات عمرانی تامین می‌شود و چون تخصیص‌ها را دیر می‌دهند، با مشکل روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه برخی از مواقع ۹ ماه طول می‌کشد که کارکنان پایگاه‌ها، حقوق نگرفته‌اند، خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکل اعتبارات همیشه وجود دارد ولی راه حل کلی باید برای پایگاه‌های میراث جهانی وجود داشته باشد تا یا اعتبارات آنها مستقل شود و یا درآمدشان به خودشان تخصیص یابد.

 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار