به همراه گزارش تصویری:
با دیپلماسی میراثی دولتمردان تدبیر و تلاش های مدیران بعد از مدت ها تلاش و علی رغم کارشکنی های گسترده برخی کشورها، بالاخره دو قنات زارچ و حس آباد به ثبت جهانی رسید.
کد خبر: ۲۶۰۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸ 15 July 2016
قنات های زارچ و حسن آباد یزد به ثبت جهانی رسید/ تیر لابی کشورهای عربی به سنگ خورد/ افتخاری دیگر برای مردم استان و دولت تدبیر و امیدبه گزارش تابناک یزد، سید محمدرضا سیدحسینی، معاون عمرانی استاندار یزد در گفتگو با خبرنگار تابناک با اعلام این خبر مسرت بخش برای میراث فرهنگی و گردشگری گفت: خوشبختانه بعد از سال ها تلاش و علی رغم کارشکنی گسترده برخی کشورها و لابی و هزینه مستمر آنها، سرانجام با اقدامات مختلف مسئولان در بخش های مختلف، دو قنات تاریخی زارچ و حسن آباد به ثبت جهانی رسید.
سیدحسینی افزود: سازمان جهانی یونسکو این دو قنات تاریخی را فهرست آثار ملی خود ثبت کرده است.
وی خاطرنشان کرد: قنات زارچ با عمق 100 متری مادرچاه آن، و با توجه به این ویژگی شاخص و طولانی بودن از سال گذشته توسط میراث فرهنگی مراحل مرمت آن آغاز شد و مسیرهای مختلف آن که مسدود شده و بعضا در برخی نقاط محل دفع فاضلاب بود، مرمت شد و آب به داخل آن سرایز کردیم.
سیدحسینی افزود : قدمت این قنات به عنوان یک قنات دو هزارساله و یکی از کهن ترین شاهکارهای تمدن بشری در آبیاری و آبرسانی شهر یزد قابل توجه است .
معاون عمرانی استاندار یزد ادامه داد : هدف اصلی از تأسیس قنات زارچ بهره برداری از آبهای زیرزمینی جهت مشروب ساختن اراضی کشاورزی بوده و در حال حاضر نیز این کارآیی را دارد .
به گفته سیدحسینی ، این قنات درسال 1384 به شماره 14830 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .
این مسوول درباره قنات حسن آباد نیز گفت : این قنات 700ساله دارای ویژگیهای منحصر به فردی است که حجم و کیفیت خوب آب آن مهمترین شناسه آن است .
وی افزو د: قنات حسن آباد که از ارتفاعات غربالبیز سرچشمه می گیرد تغذیه کننده آب انبار اروک، آب انبار نو مریم آباد و آسیاب آبی حسن آباد مشیر و باغات و کشتزارهای حسن آباد است ضمن آنکه در شهرستان مهریز (سهم ساداتی)، دهنو و حسن آباد از آب این قنات استفاده می کنند .
معاون عمرانی استاندار یزد یادآور شد: خصوصیات این دو قنات موجب شده تا  چندی پیش، یاموچی کازویا نماینده یونسکو، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان به منظور بررسی وضعیت این قنات و شرایط ثبت جهانی آنها به استان یزد سفر کرده و از آنها بازدید کنند. قدمت حفر قنات و انتقال آب از دل و عمق خاک به روی زمین به حدود سه هزار سال قبل بازمی گردد و در استان یزد نیز که به شهر قنات ، قنون و قناعت شهرت دارد تاکنون پنج قنات در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که  خوشبختانه از این میان، قنات های زارچ و حسن آباد در فهرست جهانی یونسکو ثبت شدند.
معاون عمرانی استاندار یزد  با تقدیر از همه کسانی که در روند ثبت جهانی شدن این قنات تلاش کرده اند، گفت: از مدیران و همکاران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان و کشور و همچنین سایر دست اندرکاران این اقدام تشکر میکنم.
گفتنی است پیش از این یک بار دیگر پرونده ثبت این دو قنات در یونسکو مطرح گردید ولی با لابی و تلاش های گسترده برخی از کشورهای عربی، روند ثبت جهانی آن با مشکل مواجه شد و مخالفت گردید. با تلاش های مستمر مسئولان استانی و ملی، مجداد ثبت جهانی این دو قنات در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه علی رغم کارشکنی ها، سرانجام روزگذشته به ثبت جهانی رسید.
گفتنی است علاوه بر این دو قنات، بافت تاریخی شهر یزد نیز در نوبت بررسی برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
قنات حسن آباد مهریز، نه یزد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار